Taipan: ne že by mě nepotěšilo vidět A-10, jak konečně dělá to, na co byl navržený, ale ono je to složitější z několika důvodů.
Přeškolení pilotů nespočívá jen v tom, aby uměli udělat okruh okolo letiště a při přistání letadlo nerozbili. Jde hlavně o ovládání avioniky a zbraňových systémů, které si pilot musí naprosto zautomatisovat. A-10 používá některé systémy, které současná ukrajinská letadla nemají a které jsou velmi podstatné. Například naučit se efektivně používat targeting pod nebo „západní“ funkce pro odhoz bomb fakt není na jedno odpoledne.
GAU-8 je sice impresivní hračka a přeškolení na něj by asi tak těžké nebylo, ale pokud není dříve možno z větší vzdálenosti umlčet PVO za použití pokročilejších zbraní (nebo není k disposici nějaká ta WW, což není), tak motat se v dostřelu kanonu od nějaké kolony nebude úplně bezpečné.
Ta letadla by se musela dodat i s veškerým spotřebním materiálem - střelivo do kanonu je specifické, řízené střely a jakákoli chytrá munice taky musí být ty, které jsou s A-10 integrované. Dokonce i hloupé pumy by bylo potřeba brát z USA, protože pro UA/SSSR nebudou k disposici aerodynamické profily pro CCIP/CCRP počítač a „od oka“ se to moc dobře odhazovat nedá (pokud chce člověk něco trefit). K tomu pozemní personál...
Last but not least: ačkoli v minulosti bylo pár zájemců o A-10 ze zahraničí, nikdy nebyly pro export uvolněny. |