Registrace nového uživatele     Návod     Kluby     Archív  Lopuchu     Lopuch.cz  

Něco navíc v zeleném?
A proč ne...

Lopuch.cz

Jméno:
Heslo:
Podpora LCD:
 
Klub Dračí doupě Plus [ŽP: neomezená] (kategorie RPG (hry na hrdiny)) moderuje Bouchi.
Archiv
Domovská stránka aktualizována 28.7.2019 18:46
Tento klub je určen výhradně diskusi o DrD+, pro jiná RPG témata je zde obecný RPG klub. A úplně jiná témata zde nemaji co dělat. Nepatřičné príspěvky budou odstraněny.

Pro diskuse o konkrétních povoláních jsou určeny samostatné kluby - Bojovník, Čaroděj, Zloděj, Theurg, Hraničář, Kněz.

Stránky vydavatele s informacemi o DrD+ - články o vývoji, ukázky z pravidel, figurky.

Aplikace DrD+ pro Asterion naleznete na homepage klubu.

Než se začnete ptát na něco, co považujete za chybu, přečtěte si (provizorní) errata (na homepage klubu).

Pro důležité dotazy použijte dotazový formulář na webu Altaru. Jen tak budete mít jistotu, že se váš dotaz dostane k autorovi příslušné příručky. Nepočítejte však s odpovědí obratem, ba ani do 24 hodin.

Příspěvky příliš prozrazující schopnosti jednotlivých povolání nebo obsahující informace, které by hráči vůbec neměli znát, patří do příslušných klubů pro jednotlivá povolání. Zde mohou být smazány, i kdyby 99 % textu bylo neškodných.
Stejně tak budou v rámci přehlednosti mazány příspěvky vulgární, mimo téma, s nulovou informační hodnotou či takové, které již pozbyly platnosti či aktuálnosti.

Na dotazy a připomínky, z nichž bude zřejmé, že dotyčný se ani neobtěžoval přečíst si a pochopit příslušnou pasáž v pravidlech, není nikdo povinen reagovat.

Uzavřený klub pro PJ. O povoleni ke vstupu žádejte id APEXX, DODO nebo PECA. Vstup bude povolen po ověření vašeno PJovství.

Homepage klubu - kromě errat i mnoho různých užitečných odkazů.

Témata, která jsou zde zapovězena, neb již byla prodiskutována do takové hloubky, že další diskuse by již nic nového nepřinesla:
- luky, kuše, praky a další střelné zbraně
- kotlíky
Pokud vás některé z těchto témat zajímá, použijte vyhledávání.




Diskuse pokračuje na RPG Fóru.
Na migraci starších příspěvků se pracuje.
  Nastavení klubu     Nastavení práv     Homepage     Anketa     Přítomní     Oblíbené     Lopuch     Kategorie  
autor: 
text: 
vyplnit a 
Help

Nemáte právo psát do tohoto klubu.

[ 5158 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  
feanor 2.12.2008 10:22  23757
Jen bych si dovolil upozornit, ze je mnohem lepsi modelovat svet pomoci diferencialnich rovnic, protoze pomoci techto rovnic jde modelovat prakticky vse. Dokonce i socialni vazby, vztahy politickych rezimu a statu ci proces uceni, rozhodovani a emoce cloveka.

Jinak dle meho nazoru jsou pravidla(ci mechanizmy) potreba. a to hlavne, aby se PJ nehadal s hraci. Pravidla jsu vlastne jista forma ochrany PJ a pokud tyto pravidla vychazeni z matematickeho zakladu tim je to lepsi. Protoze jen tak, nebudou hraci chtet skakat 10m do dalky bez pouziti magie atd.
jerson 2.12.2008 08:33  23756
DavecJe mni jasné, že když srovnáváš vyjmenované systémy, vyjde ti to co jsi napsal. Ale i když některé z nich mají definované povolání a jiné nikoliv, pořád jsou dost podobné.

Shadowrun má taky archetypy, i když má umožňovat kombinace. Nicméně stále tu máš bojovníka, mága a deckera, případně riggera, a jejich kombinace na tom budou o něco hůře.

Jenže prak existují systémy, kde hráč přijde s představou o postavě, nebo si ji vytvoří, napíše si pár schopností a může hrát. Mnohem jednodušší než kterékoliv z pravidel tebou vyjmenovaných a přitom mnohem volnější.

Extrém "žádná pravidla" neberu v potaz, hrál jsem jen jednu hru naživo, kterou jsme dohráli a ve které nebyly potřeba žádné mechaniky, protože veškerá pravidla byla daná už samotnou podobnou světa.

Profa - vyjmenoval jsi dva extrémy z ... trojúhelníku? Možná více úhelníku, takže se nedivím, že ostatní systémy vidíš mezi tím. Mezi hrou bez pravidel a FATE existuje dost rozdílů, a přehánění s tím nemá moc co dělat - někteří hráči přehání i v DrD, jiní hrají ve FATE velmi střídmé hry.

Btw. systém "matfyz" považuju pro RPG za vcelku zbytečný - pomocí integrálů popíšeš maximálně tak chování pevných objektů, jejich mnotností a rychlostí, ale to je vše. Pozornost lidí, jejich duševní pochody, sosiální vazby a další věci patří do psychologie, fyzický boj by spadal spíše do biologie (pokud vůbec) a stavbu příběhu (který považuju jeden ze dvou hlavních částí RPG - tím druhým je hraní charakterů postav) nepostihneš integrálama vůbec.

Nicméně když se vrátím k původnímu námětu - zajímalo by mě, co skupina kolem Anonyma, jež spustil tuto debatu, vlastně od hry chce.
On píše, že chtějí bonusy při boji - ale to je zástupný problém. Znamená to, že hctějí mít silné bojové postavy? Nebo mají boje hodně tvrdé a chtějí mít větší možnost taktizovat? Nebo jde o lepší požitek ze hry, kdy válečník má artefaktový meč a hráč by chtěl, aby vznikl příběh podobný legendě o Exkalibru, Trpaslík chce zase ustát mnoho ran jako správný filmový hrdina a bard chce být platným pomocníkem a ne jen nějakým drnkálkem na loutnu, který zatím funguje jen jako přítěž? Pro každou z těchto možností jsou totiž vhodná jiná pravidla, či spíše jinak založená hra.
profa 1.12.2008 20:55  23754
Ad recentVypadá to, že systémy mají více méně dva extrémy - sandbox (bez pravidel) a matfyz (integrály základem). Každý systém má potom větší nebo menší tendenci sklouzávat k jednomu z těchhle extrémů. Fate k jednomu, DrD+ k druhému.
Nechci tím hanět Fate, DrD+ ani jiné systémy, které neznám. Podle mě je DrD+ vhodné pro lidi, kteří chtějí mít pěkně nalinkovaný svět, ve kterém to všechno pěkně a logicky šlape, Fate naopak pro lidi, kteří si chtějí zahrát postavu, hodně fantazírovat, vymýšlet (a přehánět). Ostatní bohužel neznám, DrD podle mě patří spíš do rukou naprostého začátečníka (9-13) nebo do koše.
(Navíc, jako člověk pracující na Alchymistovi tady těžko můžu DrD+ roztrhat na kousky :-)).
davec 1.12.2008 20:07  23753
xKiv, DalcorNebudu se vyjadřovat k pravidlům, která neznám.
dalcor 1.12.2008 17:33  23752
DavecCo Tristat dX? Volný systém pro hráče, nulová složitost.
bouchi Bouchi Dračí doupě II - Legenda je zpět 1.12.2008 15:41  23751
Sirien [23747]: Jen abychom si ujasnili terminologii - co rozumis pod "sjednocenou mechanikou kouzel"?
xkiv 1.12.2008 15:34  23750
Davec [23749]:
Tak, a ted do toho sveho srovnani zatrid FATE.
Nebo RISUS.
davec 1.12.2008 15:11  23749
Jerson, SirienNe, asi jsem se špatně vyjádřil. Bylo to myšleno zhruba takto:

Jako příklad jednoduchosti vezmu DrD klasic. Pokud má hráč při tvorbě postavy na výběr pouze archetypální vývoj, je pro něj daleko jednodušší, protože je tímto vývojem svázán ve svých možnostech. Prostě postavy stejných povolání a ras jsou více méně stejné. Ruku na srdce, i po letech co jsem dle DrD clasic nehrál, tak si ta pravidla pamatuji (i pravidla pro postavy, kdy co kdo dostane atd.).

Jako složiťější vezměme třeba DnD (a podle mě ja jedno jaké). Jako základ tu máme zase rasy a povolání. V tomto případě k tomu přistupuje různě řešený multiclass (dost se liší u DnD 4e), skilly a perky. Je to na počet možných kombinací složitěší než DrD, na druhou stranu to dává víc možností. Ale přesto je to svázané rámcem povolání.

Jako nejsložiťejší bych viděl volně kombinovatelné systémy, jako je například SR (bez ohledu na jeho stáří). Hráč má prakticky neomezené možnosti tvorby postavy. Žádná povolání, jen bodové investice do čehokoliv co si vybere. Tím samozřejmě zase naroste celková složitost.

To, že různé systémy mají problémy s vnitřní nekonzistencí je věc druhá. Souhlasím také s tím, že DnD 4e je mechanicky dobře sladěný (byť se podle mě zastavili na půl cesty). Ale nevidím v tom žádný argument proti mé tezi, že s volností (rozuměj širšími možnostmi pro hráče) pravidel narůstá jejich složitost (a to neberu v úvahu jejich chyby - ty tu složitost navíc násobí).
Samozřejmě nejvolnější pravidla jsou "žádná" pravidla. Ale to "žádná" je v uvozovkách proto, protože v tomto případě musí všichni hráči mít pravidla takříkajíc v sobě, být schopní se dohodnout na čemkoliv, být neskutečně tolerantní atd. Sice je to bez pravidel, ale je to daleko složiťejší než bez nich. Nebo ne?
anonym 1.12.2008 14:53  23748
Ještě upřesním: Bard bude v DnD 4e v roce 2009, až vyjde PHB II. Zatím je k dispozici nějaký neoficiální od alternativního vydavatele nebo od fanoušků, časem asi bude i nějaké obsáhlé preview.
Obecně bych na dotaz doporučil nějaké DnD (buď 3.5e nebo nejnovější 4e), pro které je a bude spousta doplňujících materiálů, které dají postavám všelijaké možnosti - jen si vybrat.
A nebo nějaký volný systém jako FATE nebo CPH, který snadno umožní pravidlově zpracovat libovolné přání hráčů a vůbec není třeba se ve fantazii omezovat.
LZJ
sirien 1.12.2008 14:14  23747
DavecEhm... dobře.

Zaprvé na to aby souboje v SR byly plynulý to musíš mít najetý a ani pak to není výkvět plynulosti akční scény. Ten systém je patnáct let starej, patří typicky k počáteční hard druhé generaci RPGček a je to na něm prostě vidět.

Nicméně. To co jsi prohlsil o nepřímé úměře složitosti a možností je nesmysl. Tenhle kontrast vzniká u nesjednocených systémů, které začínají na základní mechanice a pak se dál rozšiřují o další a další prvky s odlišným fungováním. Typickým příkladem je DrD, které naprosto postrádá nějakou sjednocenou mechaniku kouzel. DrD+ je na tom líp spíš čistě opticky. U SR vzniká tahle nerovnováha snahou zvýšit komplexnost (rezervy, karma...) opět bez jednotné mechaniky, u GURPS snahou nabalit více a více rozšíření na core rules.

Pokud chceš vidět systémy, které naopak právě skrze svou jednoduchost nabízejí rozsáhlé možnosti, pak to jsou (například) FATE, CPH, The Window (tam to chce ale hodně obratnosti a zkušeností s RPG), DnD 4e (naprosto dokonale mechanicky sjednocený systém - mimochodem Jersone, bard není součástí základního PHP - magie je sjednocená se soubojovými manévry a celá hra je sjednocená ne jednoduché mechanice DC a částečného conflict resolution (házení skillu oproti sázce mezi DM a hráčem))

Jinými slovy - čím více volnosti při tvorbě postavy, tím složitější systém, je názor založený pouze na neznalosti odpovídajících systémů.
jerson 1.12.2008 08:58  23746
DavecAsi by jsi měl počítat s tím, že čím víc volnosti dává zvolený systém při tvorbě postavy, tím je složitější.

Ani náhodou. Skoro bych řekl, že to platí přesně naopak - čím volnější systém tím jednodušší - nejsložitější jsou systémy, které dovolují hrát poměrně úzkou skupinu postav s určitou možností přizpůsobení postav a tyto postavy se snaží vyvažovat.

Druhá věc - soubojový systém může dávat pravidlové možnosti, taktické možnosti nebo příběhové možnosti, případně jejich různé kombinace. Pravidlové možnosti obvykle zabírají nejvíc času.

Na druhou stranu jsem odehrál souboj s patnácti protivníky za patnáct minut a hráči si ho velmi užili, přičemž taktické i příběhové možnosti měli velmi široké.

Nicméně anonymovi bych asi nejvíc doporučil DnD 4. edice, protože ta má boj dělaný prakticky tak jak si on přeje, včetně té vzájemné podpory postav (i když zrovna netuším, jak je tam dělaný bard)
davec 1.12.2008 08:43  23745
WolfiVelmi dobře chráněná. Vše je jen o naplánování.
wolfi Wolfi Z oddělení 7F - s bílým náramkem... 30.11.2008 15:36  23744
DavecAsi ne tak dobře chráněná :)
davec 30.11.2008 12:26  23743
anonymAsi by jsi měl počítat s tím, že čím víc volnosti dává zvolený systém při tvorbě postavy, tím je složitější. Největší problém DrD+ vidím v nekompatibilitě schopností různých povolání a obecných dovedností. Na obdobné věci se často háže podle jiných pravidel. Ale zvládnout se to dá a jde jen o zažití.
Další věcí je, oproti DrD normal, zdlouhavější souboj. Je to dáno opět větší variabilitou. Opravdu se musí počítat s delším průběhem. A čím tužší protivník, tím je to delší. Hráči totiž musí déle přemýšlet :-).
Toto však není záležitost jen DrD+. Mohu nadhodit jeden souboj v Shadowrunu, který nám (skupina 5 hráčů) zabral pět hodin reálného času, byť se jednalo o nějakých 30 vteřin času herního. Zdá se to zdlouhavé? Nevím, za tu dobu zemřelo kolem dvaceti protivníků a celá dobře chráněná nepřátelská základna byla naše...
Čili musíte se rozhodnout, jetli chcete jednoduchý systém, který vám nebude dávat mnoho možností, nebo systém složitý, který však bude zdlouhavější a náročnější na všechny zůčastněné. Záleží jen na vás.
klimbing 29.11.2008 23:24  23742
Naše družina začínala na DRDo a po vydání plusek jsme přešli na ně. Pochopení pravidel nám nedělalo žádné výraznější problémy. Časem jsme si je zažili a nyní si troufám říci, že je zvládáme takřka automaticky. Zkrátka časem se zažijou a je to bez komplikací. Občas k nám přišli nový hráči, i oni se rychle chytili.

Myslím, že pokud chcete začít pluska, tak by bylo nejlepší se někde podívat, jak to vypadá u někoho, kdo je hraje už delší dobu. Prokousávat se jimi sami nebude úplně snadné.

A taky bych na tvém místě určitě zvážil, jak dlouho a jak často budete hrát, neboť pokud budete hrát párkrát za rok, tak pluska pro Vás nejsou to pravé. Ale pokud plánujete hrát každý týden po dobu několika let, tak Drd+ doporučuju. :)

[ 5158 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  

TOPlist (c) 2001-2011 Lopuch.cz   
Kontakt