Registrace nového uživatele     Návod     Kluby     Archív  Lopuchu     Lopuch.cz  

Diskuze na Lopuchu,
pohlazení na duchu

Lopuch.cz

Jméno:
Heslo:
Podpora LCD:
 
Archiv klubu Náboženství a my [ŽP: 8 týdnů] (kategorie Svět kolem nás) moderují Royal, nula.
Tento poněkud netradiční klub je určen k diskusím mezi věřícími a ateisty, k vzájemnému porovnávání jejich názorů, postojů, přístupů k životu i způsobů života, k debatám o příčinách existence obou velkých světonázorů (náboženské víry a ateismu) a o tom, proč se kdo s kterým světonázorem ztotožnil. Cílem je především poznání, poučení členů obou světonázorových skupin o té druhé skupině, a následně pochopení jedné skupiny druhou. Jestli někdo z ateistů po čase uvěří nebo někdo z věřících naopak po čase přestane věřit, je irelevantní. Důležité je to vzájemné porozumění, které je základem k tomu, aby obě skupiny mohly na této planetě vedle sebe existovat v míru a v oboustranném respektu.

Všechno, co jste chtěli vědět o katolících a báli jste se na to zeptat
Všechno o ruské pravoslavné liturgii
Pravidelně aktualizovaná záloha tohoto klubu je zde.

Klub Religionistika Sem prosím směrujte tématicky vhodnou debatu.
  Nastavení klubu     Nastavení práv     Homepage     Anketa     Přítomní     Oblíbené     Lopuch     Kategorie  
autor: 
text: 
vyplnit a 
Help
   
[ 9371 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  
nula nula všetko je tak, ako má byť 14.6.2012 20:15  20365
ehmdobrovolne nepozrel?? :) No tak ja som si tento vtip pozrela dobrovo¾ne
desdichado Desdichado Donald Trump své druhé volební období .. - jak myslíte, že skončí? Tipuj, hlasuj !! 12.6.2012 04:42  20364
Príde Mišo k doktorovi, že ho stále bolí hlava. Doktor sa začne vypytovať na také tie bežné veci:
Pijete?
Vôbec. Ani kvapku alkoholu by som dobrovo¾ne nepozrel.
Fajčíte?
Nefajčím. To je odporný zlozvyk.
A čo váš sexuálny život?
Sex je hriech. Som starý mládenec a chodím spať vždy o deviatej.
Aha, tak to je jasné. Máte príliš utiahnutú svätožiaru.
asdareel Asdareel 28.4.2012 11:41  20363
To snad není možnýNapomáháš poluci své aniž by ses potlačit ji snažil? Těžkým hříchem hřešíš a v peklo vržen budeš :-)))

http://www.vitalia.cz/clanky/cirkev-a-sex-bez-obalu/
kuze kůže volodroid 23.3.2012 21:40  20362
Takže klub: Bavíme se o katolicismu."
desdichado Desdichado Donald Trump své druhé volební období .. - jak myslíte, že skončí? Tipuj, hlasuj !! 27.1.2012 14:05  20361
Doplnil, že majetek Vatikánu byl svěřen do rukou italských bankéřů, „kteří se spíše starají o vlastní zájmy“.
Nejenom italští ...
Napsal také, že státní zaměstnanci jsou demoralizovaní, protože „úkol vždycky dostanou ty samé firmy za nejméně dvojnásobnou cenu“ než kdekoliv jinde.
Kdekoliv jinde ... u nás to ovšem platí dvojnásob. :-)

A kromě toho, Vatikán je přece pověstný podezřelými kontakty s pomocí kterých financuje destabilizační snahy imperialistů vzhledem k táboru socialismu a míru. ;-)
miguel 27.1.2012 13:19  20360
Arcibiskup chtěl ve Vatikánu zatočit s podezřelými kontrakty, poslali ho za oceán
Pod svícnem je největší tma, ale kam až ta tma sahá?
desdichado Desdichado Donald Trump své druhé volební období .. - jak myslíte, že skončí? Tipuj, hlasuj !! 25.1.2012 19:25  20359
Proč má církev nárok na narovnání se státem

Spisovatelka Lenka Procházková uveřejnila v Literárních novinách 10. 11. 2011 rozsáhlý článek s provokativním názvem: Církev nemá na restituce právní nárok, ve kterém dala průchod své hluboké nespokojenosti nad politickým vývojem, který se ubírá směrem k narovnání mezi státem a církvemi a náboženskými společnostmi. A zejména se snažila získat veřejnost pro svůj názor, že církev nemá na vrácení majetku právní nárok.

To by mi nevadilo, každý má právo hájit svoje názory, jenže církev je v článku popisována způsobem, který ji líčí v podstatě jako podvodnici, která se domáhá majetku, na který nemá žádný nárok. Jsem přesvědčen, že se hluboce mýlí, když zastává tento názor, se kterým se ostatně ztotožňuje jen nepatrná hrstka právníků.

K čemu došlo za Josefa II.

Josef II. je v článku paní Procházkové vylíčen jako osvícený panovník, který provedl řadu reforem, z nichž zvláště vyzdvihuje, že od doby Josefa II. "majetek, který církvi zůstal dál k užívání (nemovitosti a půda), už jí však nepatřil, měla ho pouze ve správě". Tato věta svědčí o tom, že paní Procházková církevní vlastnictví půdy a nemovitostí z doby před Josefem II. nepopírá. Ostatně, jak by mohla, od roku 1617, kdy česká dvorská kancelář řešila právní spor, zda církevní, zejména řeholní majetek, je zvláštní částí majetku královského (tudíž státního), nikdo výhradní církevní vlastnictví nepopíral, protože rozsudek dvorské kanceláře zněl jednoznačně – církevní majetek je majetek na státu nezávislý. Tento stav platil až do Josefa II. a dokonce navzdory tomu, co si myslí paní Procházková, i za jeho vlády.
Josef II. měl své originální představy o správě zemí, kterým vládl. Byl přesvědčený, že jako osvícenec dokonale chápe, co potřebuje jeho lid. Ještě než se ujal vlády, měl jasný názor na potřebu mnoha reforem. Císař využil toho, že byl absolutním vládcem, tedy v dnešním pojetí současně reprezentantem moci zákonodárné, výkonné i soudní. Mohl tedy vládnout despoticky. Co rozhodl, to platilo. Na odpor narážel dost často, avšak nebyl-li příliš silný, nedbal na něj. Z jeho zamýšlených církevních reforem mu leželo na srdci zejména omezení majetku řeholí a likvidace některých z nich. Měl v úmyslu rozsah řeholních majetků podstatně zmenšit. Nesáhl ani na biskupský ani farní majetek. Farní majetek byl jen dán pod pravomoc krajských úřadů. U biskupského sboru mu stačilo, že některé biskupy získal na svou stranu, jiné zastrašil a že jim vzal zřízením zemských generálních seminářů výchovu kněžstva. Jeho hlavním záměrem bylo převést co největší množství řeholního majetku do světských rukou. Tento svůj úmysl provedl zcela jednoduchým způsobem. 30. 10. 1781 oznámil kabinetním listem, že bude k dobru společnosti (tj. státu), budou-li zrušeny kláštery, jejichž činnost není nikterak "viditelná". A císařským patentem (vyhláškou) z 29. 11. 1781 nařídil zrušení 738 klášterů ve své habsbursko-lotrinské říši (což bylo cca 37 % všech klášterů).
Při výběru rušených klášterů se řídil čistě účelovým hlediskem. Co přispívá jakýmkoliv způsobem státní správě, smí zůstat. Co má výhradní duchovní rozměr, musí být zrušeno. Přitom bezohledným způsobem rušil i kláštery založené českými knížaty a králi. Mezi rušenými kláštery byly i tak pro český národ významné kláštery jako Anežský klášter na Františku založený sv. Anežskou Českou, klášter na Karlově založený Karlem IV., Svatojiřský klášter na Hradčanech, jehož abatyše měla právo spolukorunovat české královny, Sázavský klášter spjatý s osobou sv. Prokopa, Velehrad a mnoho dalších. Celkem zrušil v Čechách 60 a na Moravě 38 klášterů. V Praze zrušil 37 kostelů a kaplí, mezi nimi kapli Božího těla na Karlově náměstí, v níž ukládal Karel IV. relikvie, které sbíral po celé Evropě.
Všechny tyto reformní zásahy však nezměnily nic na právním charakteru církevního vlastnictví. Biskupové i nadále zůstávali vlastníky biskupských majetků, farníci vlastníky farních kostelů a nezrušené klášterní komunity vlastníky svých klášterů. Vyvozovat z Josefových dekretů závěr, že za jeho vlády církev přestala být vlastníkem svých nemovitostí a stala se pouze jejich správcem, kterému bylo dovoleno svůj dosavadní majetek i nadále užívat, je podle mého názoru teoretickou smyšlenkou, pro kterou nelze najít oporu v dobových dokumentech. Ani z Josefova "Placetum regium" z roku 1781, kterým podřídil církev svému rozhodování, nelze nic takového vyvozovat. Tvrdit ještě k tomu navíc, že tato smyšlená změna vlastnických poměrů církve má platnost do dnešní doby a lze na ní stavět odpor proti restituci církevního majetku, je další velmi vratkou teoretickou konstrukcí paní Procházkové, proti níž svědčí všechny známé historické skutečnosti.
Revolucí v roce 1848 byla totiž nastolena konstituční monarchie, uvolněny poměry a bylo obnoveno mnoho starých práv. Mezi jinými opatřeními bylo také zrušeno "Placetum regium" Josefa II. císařským nařízením č. 156/1850 ř. z. Tím byla odstraněna všechna církev omezující právní opatření a biskupům byla vrácena všechna práva rozhodovat o vnitřních záležitostech církve včetně práva plně disponovat církevním majetkem.

Restituce či dar státu církvi?

Dále rozvíjí paní Procházková myšlenku, že při první pozemkové reformě v roce 1919 církev část reformou zabraných majetků "spravovala dál, ale nenabyla vlastnické právo". Toto tvrzení zcela překrucuje skutečnost. Reformou dotčené církevní nemovitosti (statky o velikosti nad 200 ha) nebyly rozděleny mezi drobné rolníky a bezzemky všechny, nýbrž jen část z nich. Velký církevní majetek, který podléhal zákonu č. 215/1919 Sb. o zabrání velkého majetku pozemkového, jak se oficiálně nazývala první československá pozemková reforma prováděná ve prospěch drobných vlastníků, kterým měla být část tohoto velkého pozemkového vlastnictví převedena, představoval tuto rozlohu:
- Čechy 103 295 ha,
- Morava 130 824 ha,
- celkem 234 119 ha.
Provedením reformy bylo z něho převedeno na nové nabyvatele v Čechách 25 837 ha, tj. 25 % církevní půdy, na Moravě 11 138 ha, tj. 8,5 % církevní půdy, celkem 36 975 ha, tj. 16 % církevní půdy. Záboru podléhající, avšak státem nepřevzaté nemovitosti k rozdělení mezi bezzemky a drobné rolníky, zůstaly církevním vlastnictvím, stát jen jejich převzetí odložil na pozdější dobu. Zde je nutno zdůraznit, že převod vlastnictví z církve na stát se uskutečnil podle zákona dnem faktického převzetí nemovitosti. Tvrzení paní Procházkové, že u těchto nemovitostí "církev nenabyla vlastnické právo" je proto v příkrém rozporu se skutečným stavem věcí.
Věta, že "po válce roku 1945 při sčítání majetku se katolická církev pokusila využít zmatků v archívech tím, že bryskně vykázala také pozemky, které přestala spravovat už v roce 1919", úmyslně představuje katolickou církev jako podvodnici, která se chtěla úskokem zmocnit svých původních majetků. Samozřejmě opak je pravdou. Majetky byly nejen církevními subjekty vlastněny a spravovány, nýbrž byly také jako církevní majetek zapsány už od roku 1871 v pozemkových knihách. Byly plným právem vykazovány před státními úřady jako církevní majetek a byly z nich řádně odváděny daně. Kdyby nebyly církevní, jistě by nebyly úřady váhaly v období 1945–1948 za takový podvod, jaký se snaží podsouvat veřejnosti paní Procházková, církevní představitele hnát k trestní odpovědnosti. Jenže zápisy v pozemkových knihách hovořily jasnou řečí a na možnost převzetí státem upozorňovala jen poznámka záboru zanesená v pozemkových knihách.
Právní nárok církve na restituci spočívá na faktu, že jí byl majetek odňat, avšak za odnětí nebyla církvi poskytnuta odpovídající náhrada předvídaná oběma zákony o pozemkových reformách, a to jak z roku 1919, tak z roku 1947. Poskytnutí náhrady za vyvlastněný majetek zaručovaly také obě ústavy, a to jak z roku 1920, tak ústava z roku 1948, které obě stanovily, že vyvlastnění je možné jen na základě zákona a za náhradu. Kromě toho Československo a Česká republika jako nástupnický stát jsou po druhé světové válce signatářem prvního dodatkového protokolu k Úmluvě o ochraně lidských práv a základních svobod ze 4. 11. 1950 Charty základních práv Evropské unie o právu na majetek, které zavazují státy majetková práva chránit, dodržovat mezinárodní zvyklosti a poskytovat odškodnění za vyvlastněné majetky. To je také důvod, proč i Evropský parlament vyzval českou vládu, aby provedla narovnání s církvemi a náboženskými společnostmi.

(Mojmír KALNÝ)
vivisekce vivisekce nevhodné pro lidi 25.1.2012 15:01  20358
RoyalNorský král sv. Olaf Trygvason prosazoval křesťanství tak, že kdo se nevzdal pohanských bohů, byl zabit, zmrzačen nebo vypovězen ze země. Nevím jestli to byl vyloženě zákon, ale slovo krále by se tak chápat dalo. Každopádně tehdy spousta seveřanů k duchovnímu poznání dospěla ... :-)
royal Royal Hippies na zeď udělal a řek - pijte, kuřte klidně dál 25.1.2012 14:14  20357
Miguel [20356]: O vlivu zákona pochybuji. Účel morálky jakožto navigace k duchovnímu poznání je v pořádku.
miguel 25.1.2012 07:34  20356
Royal [20346]Jo to máš pravdu, bohužel zjišťuji, že někteří jedinci se k tomuto duchovnímu poznání znovu dopracovávají znovu přes zákon a morálku.
bohumiljuza bohumiljuza Music Is The Best ! 24.1.2012 21:10  20355
Než z tebe zvytky vyseru.....
desdichado Desdichado Donald Trump své druhé volební období .. - jak myslíte, že skončí? Tipuj, hlasuj !! 24.1.2012 20:54  20354
bohumiljuzaJsi mi připomněl: "Zůstaneš dlouho v nás ... nebo alespoň po nějaký čas." :-)
bohumiljuza bohumiljuza Music Is The Best ! 24.1.2012 20:48  20353
DesBůh je v každém z nás zcela jiný, Klaus je furt furt furt stejný - naštěstí mimo nás.
royal Royal Hippies na zeď udělal a řek - pijte, kuřte klidně dál 24.1.2012 20:44  20351
Desdichado [20350]: Znám. Doma mi taky smějí říkat "Láďo" (táto, dědečku).

Ano, Bůh si nemyslí, že je Klaus.
desdichado Desdichado Donald Trump své druhé volební období .. - jak myslíte, že skončí? Tipuj, hlasuj !! 24.1.2012 20:29  20350
bohumiljuza???

Royal ty neznáš to, jak Václav Klaus byl jednou doma nešikovný a něco rozbil nebo polil a Lívie spráskla ruce řka: "Pane Bože, cos to zase udělal!?" a Václav Klaus na to: "Lívie, doma mi klidně říkej Václave." ;-)
Případně to, jaký je rozdíl mezi Bohem a Klausem?

[ 9371 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  

(c) 2001-2011 Lopuch.cz   
Kontakt