Registrace nového uživatele     Návod     Kluby     Archív  Lopuchu     Lopuch.cz  

Něco navíc v zeleném?
A proč ne...

Lopuch.cz

Jméno:
Heslo:
Podpora LCD:
 
Klub GENESIS [ŽP: 8 týdnů] (kategorie Hudba) moderují Vaklaf, Bubla, PepaNovacek.
Archiv
Domovská stránka aktualizována 28.7.2019 18:46
8.-14.1.2024: Cynic - Ascension Codes - 2021 (Jitka)
15.-21.1.2024: Ota Petřina - Super-robot - 1978 (Pepa)
22.-28.1.2024: Supertramp - Even In The Quietest Moments - 1977 (Ivan)
29.-4.2.2024: Linda Perhacs - Parallelograms - 1970 (Štěpán)
5.2.-11.2.2024: Brother Ape - A Rare Moment Of Insight - 2010 (Miro)
12.2.- 18.2.2024: Jouis - Dojo - 2014 (Honza)
19.2.- 25.2.2024: Kevin Gilbert – The Shaming Of The True - 2000 (Dan)
26.2.- 3.3.2024: Sparks – Lil' Beethoven - 2002 (Petr)
4.3.- 10.3.2024: Jakszyk, Fripp and Collins – A Scarcity Of Miracles - 2011 (Jitka)
11.3.- 17.3.2024: Dux – Vladimír Padrůněk In Memoriam - 1986 (Pepa)
18.3.- 24.3.2024: 10cc – The Original Soundtrack - 1975 (Ivan)
25.3.- 31.3.2024: Lucifer's Friend – Banquet - 1974 (Štěpán)
1.4.- 7.4.2024: Persona Grata – Reaching Places High Above - 2013 (Miro)
8.4.- 14.4.2024: Return To Forever – Where Have I Known You Before - 1974 (Honza)
15.4.- 21.4.2024: Mr.Bungle – California - 1999 (Dan)
  Nastavení klubu     Nastavení práv     Homepage     Anketa     Přítomní     Oblíbené     Lopuch     Kategorie  
autor: 
text: 
vyplnit a 
Help

Nemáte právo psát do tohoto klubu.

[ 62338 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  
judith Judith Driftuji a sním - o hudbě. 2.4.2024 11:21 - Klub Hudební klub (11:57) 82612
PepaRozumím, co myslíš, akorát jsem tady (sama za sebe v těch posledních pár měsících) neměla vždycky pocit, že odlišné vnímání je brané jako zajímavé. Myslím výroky typu "děkuji XY, který jediný pochopil, jak je tahle deska skvělá"... No lepší se to :-)
judith Judith Driftuji a sním - o hudbě. 2.4.2024 11:16 - Klub Hudební klub (11:57) 82611
stevPřijde mi, že Reaching Places vnímáme v mnohém podobně, třeba ten happy sound, akorát tebe to irituje a mě baví (ačkoli zážeh dosud neproběhl). A jo, je to taková hudební Operation Overlord - naperem tam všechno, co máme, něco snad zabere.

Ad Rick Beato, on muziku miluje, je tím úplně prožraný, akorát se zaměřuje převážně na analyzování, což je jenom jedna z fazet a není to cesta, jak v někom prožitek zapálit. Člověk má taky rozum, někdo k úplnosti potřebuje, aby byla dušička spokojená i v tomhle ohledu, ale musí se analyzovat až poté, co proběhl zážitek, není to vzájemně zaměnitelné. On ten zážitek má, to je z něho poznat, ale pozornost klade jinam. V tomhle může být matoucí.
stev stev 2.4.2024 09:51  82610
Jako tradičně jsem ta věčně kritická menšina, zatím spíš osamocen. Zajímavé je ale, že se verbálně v té dílčí kritice většinou s někým shodnu - tu s Pepou (Scarcity..), tam s Jitkou (Shaming..). Tady čekám, že asi najdu spíš nějakou shodu s Jitkou, pokud u ní neproběhne zážeh na šestatřicátý pokus.

Ohledně toho pitvání a závisti vůči Beatovi, to bych řekl, že od Pepy už zaznívá poněkolikáté, hehe. To musí být vážný. Já mu moc nezávidím. Stejně jako nějak moc nezávidím patologovi či gynekologovi (něco v tom smyslu tu ten „někdo“ tehdy zmiňoval, v této věci ho chápu). Když vidím ženu, osobně asi nebudu primárně popisovat stav jejích jater či jiných orgánů (i když v jistý fázi je dobrý to vědět, hehe), ale spíš jak na mne působí. To je ten rozdíl v přístupu, který se mi líbí, jaké různé slohy a jejich kombinace lze použít u našich "recenzí". Báseň versus Report z patologie. Jinak jo, pokud chci dělat hudbu, počítání lichých rytmů je určitě výhodou, i povědomí jak to či ono je složité vymyslet. Na druhou stranu přílišné znalosti/pitvání si myslím často vedou k tendenci odsunovat pocitové vnímání na druhou kolej (což u hudby je zrovna možná škoda). Jak u posluchačů, tak u tvůrců. Třeba u DT se po odchodu „pocitového“ skladatele, Kevina Moorea, který tam vytvářel jistou rovnováhu, rychle vytratila i jistá hloubka jejich hudby.
stev stev 2.4.2024 09:23  82609
Persona Grata - Reaching..Kapelu jsem doposud znal jen dle jména z tohoto klubu a z pár ukázek, které mne ale nepřiměly k poznávání. Dominující je tvrdší progrock/progmetal, co tak dělají následníci Dream Theater, občas s tahanými vokálními aranžemi a la Muse (I am You), mixem folkových a lehce orientálních elementů s často bombastickým a převážně notoricky happy soundem. Co tak odliší hudbu nejrychleji od konkurentů, je nevšední akcent zpěváka, že by typickej pro naše krajany? Výrazný, někdy až lehce komicky, za všechny budiž slovo „claustrophobic“ na zač.druhé věci. Asi lingvistická deformace si všímat tohoto. Možná i proto, že jako západní Slovan k němu mám přirozeně taky sklony. Něčím je však jeho projev sympatickej, domáckej, technika slušná, sama barva hlasu je celkem příjemná. Zpěvačka a její vzdychání se mi ale přijímá už těžko, tenhle element mi nesedí. Občas mám pocit trochu laciného marketingu. Instrumentálně PG umí, jsou na vysoké úrovni, kytarista i bubeník vlivy DT a jim podobným neskrývají a u klávesáka zejména některé imitace Rudesse zní působivě, a někdy i v zajímavějším kontextu než sám velký mág.
Je úctyhodné, že se někdo v blízkých luzích a hájích snaží podobnou muziku na této úrovni dělat. Na naše československé poměry v tomto druhu hudby je PG asi zjevení, je to profi, technicky klobouk dolů. Ale překročit jistý stín žánrů, stylizací, ve kterých se pohybují, se zde podle mne nepodařilo. Působí mi to dnes již nějak přežitě. Chybí tu cosi ve smyslu charismatu, vlastní identity, přesvědčivosti. Hudba mi přijde i přes slovanský „flavor“ (hlavně v tom zpěvu) jako celek anonymní. Je z toho taky cítit přílišná snaživost, až infantilní rozjařenost - muzikanti působí jakoby chtěli stihnout předvést vše co umí, co znají. Skupina v tomto evokuje kapely jako Haken (ti speciálně jsou třeba velmi uznávaní, přesto mě neberou), trochu mi to připomíná i probíraný Subsignal. Je tu zřejmě záměr spojit velkou komplexnost a přístupnost, pro mne míjející se účinkem. Kacířsky se přiznám, že mě to trochu nudí. Předvídatelná nepředvídatelnost, očekávané „nečekané“ změny. Je to hudba spíš k analýze – komplikované až šílené rytmické postupy, sem tam ukrutná rychlost, hravost, zručnost, nadřenost, to vše se nedá upřít. Že by album přineslo nějaký nevšední hlubší zážitek či atmosféru, pro mne ne. Dle mé „kalibrace“ by to víc jak 5/10 nebylo, spíš míň.
pepanovacek PepaNovacek 2.4.2024 07:29 - Oblíbené kluby (11:12) 82608
Jitko, ano, je dobře, že každý hudbu nejenom slyšíme, ale taky popisujeme jinak, a je dobře, že už to můžeme dělat bez obav, aby nám někdo vysvětloval, že všechny naše recenze stojí za hovno, a jen ty jeho jsou správné. Moje „úchylka“ na liché rytmy je zde poměrně dobře známá, a již mnohokrát jsem vysvětloval, že za ní prostě nemůžu, ba naopak, jsem rád, že ji mám, hehe. A navíc určitě nebudu sám. A taky jsem mnohokrát opakoval, co je pro mě na hudbě nejdůležitější, totiž pocity, když mě dokáže dojmout, až rozplakat. Závidím lidem, jako je Rick Beato nebo Antoine Baril, kteří umí hudbu rozpitvat do poslední noty, a ještě sami zahrát a zazpívat, to já jsem proti nim naprostý břídil, jen trochu rozumím bubnům, a skoro nikdy nezkoumám rytmy při prvním poslechu, protože to vůbec není podstatné. Později si ale samozřejmě různých nezvyklostí všimnu, a zajímá mě, jak to tam ten bubeník hraje. A navíc jsem přesvědčen, že tu komplikovanou, složitou, někdy až nepřístupnou muziku nemůžou skládat a později nahrávat úplně „normální“ lidé, že musíme mít něco společného, hehe.
judith Judith Driftuji a sním - o hudbě. 1.4.2024 21:52 - Klub Hudební klub (11:57) 82607
PepaLiché rytmy jsou zajímavé. Mně je bližší obrazný styl psaní, dá se nad ním přemítat čistě podle významů slov, které má člověk v sobě přirozeně - jasně, jsou i osobnější asociace, které je někdy potřeba dovysvětlit, ale hodně metafor působí obecněji, třeba přirovnání s nápady rozhazovanými jako zrno z ošatky, které použil Ivan. Ono to není jenom jinými slovy řečeno, že se v hudbě s nápady nešetří, ale přítomné jsou i další významy, které směřují jednak k bujnosti, úrodnosti (něco podobného se já snažím vyjádřit obrazem bohaté zeleně), ale taky k poutu s určitým kusem země, což ladí s dalšími vyjádřeními v jeho recenzi a navzájem se významově podporuje. Například i se zmínkou o erotice, rozsévač je symbolem potence.

Teď jdu hodně na tenký led, ale myslím, že u Dream Theater by takový obrat člověka nenapadl, oni prostě nejsou tolik organičtí a ani náznakem rustikální. Jako čtenář vyjádření rozumím, řeknu si a jo, tohle tam taky vidím, a nezáleží tolik na tom, jestli autor měl na mysli přesně toto, slovní obraz má více významových odstínů a vrstev, každý se k němu může (v jistých mezích) vztáhnout trochu jinak. Popisu rytmu jednak nerozumím, jako nemuzikant, a jednak se k němu nevážou žádné asociace, když si člověk nevybaví (nemá znalost), že někdo někde použil podobný postup.

To nechci reklamovat tvůj styl vyjadřování, je dobře, že každý hudbu nejenom slyší, ale taky popisuje jinak. Jen chci ukázat, že metafory nejsou jenom nějaké ozdoby na jednoznačném textu, modelují celkový význam. I když se přirovnání dají používat i takto, čistě rétoricky.

Co dělám já, je trochu styl myšlení a vyjadřování slečny Marplové - vždycky se jí vybavila nějaká historka nebo osoba a potom rozvíjela, v čem vidí podobnost. Tyhle věci mi naskakují dřív než slova, hudba mi (díkybohu) verbální část mozku vypíná, a připadají mi komplexnější.
pepanovacek PepaNovacek 1.4.2024 20:32 - Oblíbené kluby (11:12) 82606
Zajímavý je rozptyl - většina hodnotila velice pozitivně, někteří až plnou palbou, a Štěpán 2/10, prostě není hoden, jak sám napsal, hehe.
pepanovacek PepaNovacek 1.4.2024 20:29 - Oblíbené kluby (11:12) 82605
Sparks
pepanovacek PepaNovacek 1.4.2024 18:45 - Oblíbené kluby (11:12) 82604
vysvtělení je docela hustý slovo, hehe.
pepanovacek PepaNovacek 1.4.2024 18:44 - Oblíbené kluby (11:12) 82603
Tak jsem si konečně přečetl svoje bláboly o kapele z roku 2007. A místy to pro mě bylo velice zajímavé čtení, hehe:


PERSONA GRATA
Tak musím tedy uznat, že to je fakt bomba, už na první poslech a to nerad přeháním a navíc jsem se bál, že budu zklamán po nadšeném Zkaziusovi. Je to překvapivě tvrdý (teda pro mě, já to takový nečekal), větší část se odehrává v jiném rytmu, než na čtyři, což mě jako hodně ba a je to takový Dreamtheatrovsky rozmáchlé až patetické a i zvukově místy podobné, dokonce i ten zpěv je takový lehce LaBrieovský, až mě napadá, že bych tím nerad někoho odradil, hehe.
Fakt to nezní vůbec česky, potažmo slovensky a když jsme u toho, tak jak jsem do sebe poslední dny hrnul Fermatu, nějak v téhle nahrávce slyším podobné znaky, hodně v kytaře, že by existovalo něco jako slovenský art-rock ? Jako typický, hehe ?

Poslouchal jsem počtvrté Persona Grata.
Na rozdíl od Aldricka mi tedy vliv Dream Theater připadá s každým dalším poslechem silnější a silnější, místy jsou to DT jak vyšití. Ale nevadí mi to, líbí se mi to hodně.

PERSONA GRATA - REACHING PLACES HIGH ABOVE
Tak jsem tohle album slyšel čtyřikrát a upřímně – líbí se mi moc. Je pravda, že s každým dalším poslechem slyším Dream Theater víc a víc, ale to mi vůbec nevadí, není přece ostuda mít nějaké vzory. Jako muzikant nemůžu (tedy asi můžu, ale proč bych to dělal, že) neocenit, že kapela vůbec nezní česky, potažmo slovensky a nedělá mi problém přiznat, že kdybych nevěděl, odkud hoši jsou, určitě bych to neuhádl. Při pečlivém poslechu jsou tam místečka, která znějí trošku česky (slovensky) v tom ne právě nejlepším slova smyslu, ale celkově je to jízda téměř na úrovni (mojí !!!!) první, až extra ligy, navíc okořeněná něčím, co Dream Theater nemůžou docílit, i kdyby se rozkrájeli, a to je fakt, že nahrávka zní velice slovensky a velice slovansky, tentokrát myšleno pozitivně. Pokusím se vysvětlit, v čem slyším podobnost s Dream Theater a to hned na úvodní, nejkratší, „pouze“ sedmiminutové skladbě As. Takhle jsem kdysi vysvětloval, proč mě Dream Theater tak baví :

TAKE THE TIME

V refrénu s pěknými vokály mě napadá otázka, kam na ty nápady chodí ?
Přemýšlím, přemýšlím a napadá mě, v čem jsou DT tak vyjímeční. A možná to mám – tohle by mohla být „obyčejná“ skladba – dvě, tři sloky, refrén, uprostřed sólo, ovšem u DT je to jinak – tajemný úvod - razantní přidání bicích, kytary, kláves a basy – sólíčko na synťák – první a druhá „jakoby“ sloka – refrén, který opět stojí za to – „mezihra“ se zpěvem č.1 – podruhé refrén – „mezihra“ se zpěvem č. 2 – „mezihra“ č. 3 bez zpěvu s kytarovým sólem a změnami tempa – strhující klávesové sólo –„ mezihra“ č. 4 se skvělými stop timy – další klávesové sólo pro změnu opět se změnami tempa – refrén – „mezihra“ č. 5, kde je cítit, že se blíží finále, tzn. refrén + kytarové sólo. To je stavba skladby opravdu originální, nad tím zůstává rozum stát podobně jako u Cinema Show nebo Firth Of Fifth.

No a Persona Grata to má podobně, jestli mi jako rozumíte. Po úvodu je od času 1:13 kytarový motiv, Dream Theater jak vyšití, od času 1:45 potom pro změnu slyším Fera Grigláka a jeho Fermatu. Začne sloka, refrén (na pět), opakování motivů Dream Theater a Fermaty, „mezihra“ – model 5 + 5 a 5 + 4 doby, pak klávesové sólo, opět Dream Theater, jako z Train Of Thought, na závěr hudební motiv ze začátku graduje a je „vylepšen“ tím, že je hraný na 13 dob. Takže žádná „obyčejná“ písnička (nic proti takovým nemám), no a mě tohle strašně baví, pěkně se v tom nimrat, pitvat a představovat si, co to dalo práce, vymyslet, nazkoušet, nahrát ……. A takhle dobře !!!!!!!
Prostě mě takováhle muzika opravdu baví a tahle skladba je fakt výborná, všechno, jak má být, výborně vymyšlené do posledního detailu, nic, ani tón navíc, výborně zahrané, výborně nahrané, prostě paráda.

Edge Of Insanity začíná velice slovensky, potažmo slovansky. Moc pěkný zvuk baskytary. Příjemný zpěv, včetně ženského vokálu. To celé na sedm :-)
Tady je ale ovšem první to české (slovenské) místo v tom negativním slova smyslu a to čas cca 5:30, myslím tím ty breaky, kde se bubeník snaží hrát jako Mike Portnoy, ale samozřejmě na to zdaleka nemá, což ale zase mezi námi skoro nikdo nepozná, takže vůbec nevím, proč to sem píšu, asi proto, že jsem sám bubeník a že bych to sám nezahrál ani takhle ? Asi jo.
Ale i tak se mi tady zdá pár vatovitých míst, nicméně na druhou stranu, hned po těch nicmoc breacích je nádherná pasáž (na pět) s příčnou flétnou, která vyvrcholí v čase 7:40, kdy se odehraje velice nečekaná, až nevhodná harmonická změna, tomuhle já nerozumím, ale zkrátka a dobře tam ta flétna zahraje něco, co se tam jakoby vůbec nehodí a je to moc dobrý. No a úplný konec, kdy zůstane zpěvák osamocen se svým vokálem (11:50) je taky velice nejistý, nechci použít přímo slovo falešný.


Orient Express je instrumentální, skoro čtrnáctiminutová skladba, kterou už jsem znal z dřívější doby a zdá se mi, jako nejslabší na celém albu. Je tam pěkný střídání rytmů, hraje se na pět, na šest, na sedm i na devět, je tam hezký sólo na kytaru, asi uprostřed, je tam hezkej klavír, hezký cembalo (nebo co to je), hezká flétna, ale tak nějak to na mě působí moc vatovitě, nesourodě, uměle, nejvíc se mi líbí ten úplnej konec – 12:12 – rána + zvony a do toho pak cembalo. Jako nejslabší na albu, jinak ale dobrý.

I Am You – nejdelší skladba na albu. Nemůžu si pomoct, já už si fakt připadám, že poslouchám Dream Theater (i ve stopáži vidím podobnost, hehe). Pravda je, že jak se v tom albu pitvám už poměrně dlouho, připadá mi ta muzika až zbytečně moc komplikovaná, takže je potřeba si na chvíli odpočinout, abych nevynášel nějaké předčasné a nedejbože nepravdivé soudy o tom, že třeba nejlepší je úplně první skladba a pak se to tak nějak pomalu, ale jistě rozmělňuje …….

2. 11. 2007

A dodatek z 3. 11., hehe.

Tak jsem si dnes v klidu poslechl celé album ještě jednou, abych tak nějak dokončil svoje včerejší úvahy. Zde tedy jsou :

- můžete si o mě myslet, Ravile, Zkaziusi, Aldricku i další, co chcete, pro mě jsou Persona Grata slovenští Dream Theater
- první skladba nemá chybu
- bohužel, dál už je to slabší
- jsou tam vynikající pasáže, třeba v Orient Expres v cca 5 – 7 minutě, jak hrají na 6 + 5, posléze 5 + 4 a následující kytarový sólo, v podstatě v každý skladbě jsou místa, ze kterých jsem se s chutí a rád připosral
- kytarista má u mě nejvyšší známku, v těsném závěsu za ním je basista a varhaník, bubeník se zpěváky jsou tzv. na chvostu

Zkrátka a dobře, mě se to líbí a to jako, že hodně. Aby to byla super extra třída nebo bomba, tomu něco chybí, při Orient Express mě třeba napadlo srovnání se Stream Of Consciousness, no a chybí tomu jak lepší a originálnější nápady, tak hlavně pak provedení, kde hlavně bubeník pokulhává. Ale aby to nevypadalo, že jsem nějak moc negativní, na naše (jejich) poměry JE to bomba, na tom si jako trvám. A taky mě napadlo, že jestli jsou hoši schopný to takhle zahrát naživo, připosral bych se o to radši. Což ale, jak jsem slyšel, je bohužel nereálné.

pepanovacek PepaNovacek 1.4.2024 18:32 - Oblíbené kluby (11:12) 82602
JudithJitko, pokusím se o vysvtělení. Nabízí se mi skladba Orient Express - když si já přečtu, jak o ní píše Ivan, tak cítím, že tu hudbu vnímáme velice podobně. Rozdíl je v tom, že Ivan to popisuje, abych tak řekl, abstraktně (i když to není úplně správný výraz), a já to (bohudík) umím (někdy) spočítat, a taky si představit (hlavně rytmiku), jak to hrají. A ano, prožitek za těmi čísly cítíš velice správně. Miluju liché a složité rytmy. A miluju složitou a ©Miro sofistikovanou hudbu, hehe.
pepanovacek PepaNovacek 1.4.2024 18:19 - Oblíbené kluby (11:12) 82601
PegasPetře, děkuju za skvělou a nadšenou recenzi Lil’ Beethoven, díky které jsi mi je opět připomněl. Mám to s nimi velice podobné, však jsem taky dal plnou palbu, hehe. Pěkně jsem si početl.
pepanovacek PepaNovacek 1.4.2024 18:11 - Oblíbené kluby (11:12) 82600
ArtfanIvane, moc pěkně popsáno, a skvělé je, že cítíš tu hudbu velice podobně jako Miro a já, přesto, že jsi album doteď neslyšel.
pepanovacek PepaNovacek 1.4.2024 18:05 - Oblíbené kluby (11:12) 82599
Mayak1Miro, já tohle album znám od roku 2007, ale nevzpomínám si, kdo na něj tehdy v klubu odkazoval. Jsem rád, že kapela bude mít druhou desku, jsem zvědav a těším se. Máš pravdu v tom, že nic nepůsobí okopírovaně nebo ukradnutě, tohle slyšíme stejně, Dream Theater byli podle mého největší inspirací kapely, i Ty je zmiňuješ opakovaně. Trochu mám obavy, abys to nezakřikl s tím druhým albem.
judith Judith Driftuji a sním - o hudbě. 1.4.2024 17:12 - Klub Hudební klub (11:57) 82598
PepaSlovy klasika, vůbec ti nerozumím. Matně za těmi čísly ale cítím nějaký prožitek, hlavně pět a sedm vypadají slibně...

Vybavila se mi scéna z Přátel, jak Monika vysvětlovala Chandlerovi erotogenní zóny
https://youtu.be/RpQJanLw53M?t=78

Omg, už mám divné asociace i u recenzí :D

Než někam odcestuješ, můžeš prosím zvýraznit aktuální album v záhlaví? Ď!

[ 62338 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  

(c) 2001-2011 Lopuch.cz   
Kontakt