Registrace nového uživatele     Návod     Kluby     Archív  Lopuchu     Lopuch.cz  

Komu se nelení,
tomu se zelení.

Lopuch.cz

Jméno:
Heslo:
Podpora LCD:
 
Klub GENESIS [ŽP: 8 týdnů] (kategorie Hudba) moderují Vaklaf, Bubla, PepaNovacek.
Archiv
Domovská stránka aktualizována 28.7.2019 18:46
8.-14.1.2024: Cynic - Ascension Codes - 2021 (Jitka)
15.-21.1.2024: Ota Petřina - Super-robot - 1978 (Pepa)
22.-28.1.2024: Supertramp - Even In The Quietest Moments - 1977 (Ivan)
29.-4.2.2024: Linda Perhacs - Parallelograms - 1970 (Štěpán)
5.2.-11.2.2024: Brother Ape - A Rare Moment Of Insight - 2010 (Miro)
12.2.- 18.2.2024: Jouis - Dojo - 2014 (Honza)
19.2.- 25.2.2024: Kevin Gilbert – The Shaming Of The True - 2000 (Dan
26.2.- 3.3.2024: Sparks – Lil' Beethoven - 2002 (Petr)
4.3.- 10.3.2024: Jakszyk, Fripp and Collins – A Scarcity Of Miracles - 2011 (Jitka)
11.3.- 17.3.2024: Dux – Vladimír Padrůněk In Memoriam - 1986 (Pepa)
18.3.- 24.3.2024: 10cc – The Original Soundtrack - 1975 (Ivan)
25.3.- 31.3.2024: Lucifer's Friend – Banquet - 1974 (Štěpán)
1.4.- 7.4.2024: Persona Grata – Reaching Places High Above - 2013 (Miro)
8.4.- 14.4.2024: Return To Forever – Where Have I Known You Before - 1974 (Honza)
15.4.- 21.4.2024: Mr.Bungle – California - 1999 (Dan)
  Nastavení klubu     Nastavení práv     Homepage     Anketa     Přítomní     Oblíbené     Lopuch     Kategorie  
autor: 
text: 
vyplnit a 
Help

Nemáte právo psát do tohoto klubu.

[ 62279 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  
judith Judith Driftuji a sním - o hudbě. 1.4.2024 17:12  82598
PepaSlovy klasika, vůbec ti nerozumím. Matně za těmi čísly ale cítím nějaký prožitek, hlavně pět a sedm vypadají slibně...

Vybavila se mi scéna z Přátel, jak Monika vysvětlovala Chandlerovi erotogenní zóny
https://youtu.be/RpQJanLw53M?t=78

Omg, už mám divné asociace i u recenzí :D

Než někam odcestuješ, můžeš prosím zvýraznit aktuální album v záhlaví? Ď!
mayak1 Mayak1 I live in a progg bubble ... 1.4.2024 15:06  82597
PepaNapísal si to krásne, palec hore a zase podstatné je, že "líbí" a hodne ...
pepanovacek PepaNovacek 1.4.2024 14:55 - Oblíbené kluby (21:16) 82596
Omlouvám se za svoje až neotesané a neupravené žvásty, které jsem stihl napsat ve čtvrtek – v pátek ráno v půl páté pak odjel na tři dny do Bílých Karpat a Javorníků, kde nachodil téměř devadesát kilometrů, vrátil se včera v noci, dneska ráno ve čtyři vstával do rachoty, a zítra skončím v jedenáct a pozítří ráno opět vyrážím na tři dny – do Beskyd. Takže moc nestíhám, hehe.
pepanovacek PepaNovacek 1.4.2024 14:54 - Oblíbené kluby (21:16) 82595
Persona Grata - Reaching Places High Above – 2013

Tohle album znám dlouho, a dobře, řekl bych. Vzpomínám, že jsem o něm nadšeně psal už před mnoha, ale svoje staré bláboly si najdu a přečtu až poté, co se vyjádřím teď, v březnu 2024 – abych nebyl pod vlivem.

Ace
Až tajemný úvod s různými zvuky, ke kterým se postupně přidá flétna a klavír, pak zazní tvrdé riffy a posléze krásná melodie na kytaru. Po dvou minutách se ozve zpěv, kolem třetí kapela hraje na pět, pak zazní opět ten pěkný motiv na kytaru, a já si říkám – nádhera, a skoro si u poslechu slintám blahy. Hodně mi tahle pasáž připomíná Dream Theater. V čase 3:40 slyším úplně Fermatovské zklidnění, ale jen na pár vteřin, pak se ozvou tvrdé, metalové stopky, a tady jsou to Dream Theater jak vyšití, myslím to sólo na syntezátor – a upřímně – moc se mi to líbí. Potom se vrátí ten motiv z úvodu, pěkně vygradovaný, a v poslední minutě se skladba tak jakoby zlomí (změna rytmu), a končíme podobně změtí různých zvuků. I když album znám velice dobře, a slyšel ho mnohokrát, tak mě úvodní věc dost překvapila, za mě jasná bomba, fakt skvěle vymyšlená, propracovaná, a zahraná skladba.

Edge Of Insanity
Na úvod smích, flétna, je to jemné a je to krásné. Po chvíli pěkný break bubny, kapela hraje na sedm, slyšíme hezkou akustickou kytaru a super brumlavou basu. Po zpěvu následuje Dream Theater mezihra, pak zklidnění s flétnou (stejně jako na začátku mi tahle pasáž připomíná King Crimson), a druhá sloka. Ten zdvojený ženský a mužský vokál je fakt nádherný. Po vokálech (jako z Dark Side Of The Moon) je druhá instrumentální mezihra, kolem páté minuty slyším Hammondy, pak breaky ve stylu Mike Portnoye, a opět zklidnění – s klavírem, ptáčky, flétnou. Pak (po sedmé minutě) překrásná pasáž s výborným, procítěným zpěvem, jo, jo, jsem spokojen, moc pěkně se mi tahle muzika poslouchá a dělá mi radost a potěšení. Po osmé minutě nastane veliký zvrat, a posun o další level, tak to tedy já slyším – a není to jen tím, že kapela tady střídá takty na pět a na sedm dob. Po desáté minutě nádherné sólo na kytaru, po něm zase zklidnění s flétnou, pak zpěv, a já začínám smekat pomyslný klobouk, protože jsem opravdu nadšen. A taky si vzpomínám, že jsem někdy před patnácti lety komunikoval s někým z kapely, a teď cítím potřebu jim zase napsat a poděkovat za skvělou desku. A moje překvapení pokračuje i po druhé skladbě – že je to bomba, netřeba dodávat.

Istanbul
Tohle vnímám jako takovou předehru k následující skladbě.

Orient Express
První tři minuty, to je fantastická smršť. Sólo na kytaru mi opět připomíná Dream Theater, moc mě baví, jak kapela střídá rytmy, hrají na pět a poslední takt vždy na šest, nebo na čtyři a poslední na pět. Znovu flétna, pak trochu zklidnění, a opět jízda – ani se moc nesnažím to spočítat, místy hrají na sedm, místy na šest. Krásný klavír. Pak cembalo, asi. Na závěr zvony. Pro mě instrumentální lahůdka.

Venice
Cembalová předehra k závěrečné, nejdelší skladbě.

I Am You
Pomalé tempo (zase jako Dream Theater, hehe), na pět dob, osmý takt na šest, refrén na jedenáct, mezihra na sedm (čtvrtý takt vždy na osm). Pěkné vyhrávky na klavír, kolem páté minuty skvělé sólo na syntezátor, pak mezihra, po ní kapela hraje unisono stopky a do toho kvílivé sólo na kytaru, ozve se znovu cembalo, po osmé minutě moc pěkné, vzdušné bubny a pak změna, zklidnění. Tahle pasáž se mi hodně líbí – do varhanních zvuků se postupně vynořuje klavír. A jdeme do finále – zpěv, gradace v podobě kytary a končíme temnými, hlubokými, tajemnými tóny.

Mám velice silný pocit, že jsem ještě podstatně nadšenější, než před lety, a jsem zvědav, co se ve své staré recenzi dočtu. Za mě obrovská, maximální spokojenost, takřka dokonalé album, určitě jsem o kapele psal už tenkrát ohledně podobnosti s Dream Theater, kterou slyším stále, ale vůbec mi nevadí. Takovouhle hudbu já opravdu můžu. A i když, jak všichni víme, na instrumentální zručnosti ani trochu nezáleží, tak mě osobně velmi těší, že muzikanti tady všichni doslova excelují, dovolím si tvrdit na světové úrovni – a ve spojení s tou krásnou, propracovanou, a nebojme se říci © Miro sofistikovanou hudbou je to veliká radost.

10/10
pegas Pegas 1.4.2024 14:14 - Klub GENESIS (21:57) 82594
Trochu s křížkem po funuse, ale tady je ještě pro zajímavost pár coververzí původem z Lil’ Beethoven. Tu první znám delší dobu a dost se mi líbí, další dvě jsem objevil dneska a nejsou moc zajímavé

How Do I Get To Carnegie Hall? (Gemma Ray)
https://www.youtube.com/watch?v=5nAUk87v9No

Suburban Homeboy (Mr.B The Gentleman Rhymer)
https://mrbthegentlemanrhymer.bandcamp.com/track/suburban-homeboy

I Married Myself (The Blue Stocking)
https://thebluestocking.bandcamp.com/track/i-married-myself-sparks-cover
pegas Pegas 1.4.2024 14:14 - Klub GENESIS (21:57) 82593
Sparks – Lil’ BeethovenO hudbu Sparks jsem se začal víc zajímat až v roce 2017, když se blížilo vydání (výborného) alba Hippopotamus. Do té doby jsem slyšel pouze dva jejich hity This Town Ain’t Big Enough For The Both Of Us (1974) a When Do I Get To Sing ‘My Way‘ (1994). Oba v devadesátých letech, ale že ten druhý byli Sparks jsem zjistil až po dalších dvaceti letech. I když se mi už tenkrát This Town… hodně líbila (znal jsem ji z jednoho na oldies zaměřeného pořadu v rádiu), neměl jsem možnost si někde půjčit desku, takže jsem na ni časem zapomněl a Sparks tak stáli stranou mého zájmu až do toho roku 2017. Tehdy jsem zcela propadnul hlavně nejslavnější trojici alb Kimono My House, Propaganda a Indiscreet z poloviny sedmdesátých let. Je tedy pochopitelné, že jsem chtěl víc a postupně jsem se pustil i do poslechu dalších desek v bohaté diskografii, která tenkrát čítala už nějakých 23 kousků. Prokládal jsem to i mnohými koncertními videonahrávkami, které jsem našel na internetu, což bylo také zásadní pro pochopení, co jsou Sparks vlastně zač. Že to není standardní kapela, ale především nezaměnitelná bratrská dvojice Russell a Ron Maelovi, že u nich nelze brát nic vážně a že je to naprostý kult a hudební škatulka sama pro sebe, ať už dělají hudbu v jakékoliv sestavě nebo stylu. Bohužel jsem také zjistil, že se jejich hudba od originálního glam/hard/pop rocku velmi brzy přenesla do sfér mimo můj zájem a dlouhá léta se nesla spíš ve stylech synth popu, diska, techna, taneční hudby a popu v duchu toho největšího hudebního balastu, co přinesla hlavně osmdesátá léta. Kdo mě zná, tak ví, že osmdesátky v hudbě rozhodně neodmítám, ale v tomto případě je ta hudba pro mě většinou za hranou přijatelnosti. Nutno ale zmínit, že i v tomto dlouhém období, které přetrvalo až do nového tisíciletí, dokážu najít občas něco zajímavého a především v pozdějších interpretacích na koncertech dostávají některé skladby zajímavější a přijatelnější podobu. Když jsem se tou diskografií probíral, nečekal jsem tedy, že ještě narazím na něco zvlášť zajímavého, ale stalo se.
V roce 2002, po třiceti letech na hudební scéně, vydali Sparks svou devatenáctou studiovou desku Lil’ Beethoven, která začala novou éru, a to opět nadmíru zajímavou a originální (a stále ujetou) a dá se říct, že na této vlně, i když opět s nějakou tou proměnou stylu, jedou dodnes. Hudba na Lil’ Beethoven se zcela odlišuje od čehokoliv, co Sparks do té doby nahráli a vlastně i od čehokoliv, co jsem do té doby slyšel. Ani není obvyklé, aby padesátníci po tolika letech a albech, na kterých vystřídali několik stylů, přišli s něčím tak novátorským. Pro mě je to určitě jedna z nejoriginálnějších a nejzábavnějších desek, co jsem kdy slyšel, a společně s následujícími Hello Young Lovers (2006) a Exotic Creatures Of The Deep (2008) tvoří geniální trilogii hudebních skvostů nejen v diskografii Sparks. Ještě dva roky před Lil’ Beethoven vydali Sparks “techno pop” Balls, po kterém tu už nenalezneme ani stopu. Kromě odklonu od zvuku a stylu Sparks odlišně přistoupili i ke skládání. Hodně využívají smyčce (ze syntezátoru), piáno a prvek opakování. A vůbec dost čerpají i z klasické hudby, ale nechybí ani popová a rocková stopa. Klasické bicí (Tammy Glover) jsou však využité jen zřídka, stejně tak kytara (Dean Menta), přesto tu svoji roli mají také. Zpěv, nebo lépe řečeno hlasy, mají větší roli spíše jako další hudební složka než jen způsob sdělení textů, hodně jsou využité i vrstvené sbory. Lil’ Beethoven se dá obtížně zařadit do nějaké škatulky nebo k něčemu připodobnit. Ale deska je natolik svá, že by to bylo i zbytečné. Stejně je nakonec podstatné, jak na posluchače zapůsobí bez ohledu na nějaké škatulky. A na mě tedy zapůsobila opravdu hodně. Minimalistická i bombastická zároveň, zábavná, kupodivu vlastně i dost melodická, aranžérsky propracovaná a možná i ne úplně doceněná. Samozřejmě ani tentokrát se Sparks neberou vážně a v hudbě a textech je hodně vtipu a nadsázky, a to mi určitě ještě spousta uniká. I když si Russell s Ronem dělají legraci za všech okolností a ze všeho, nelze je brát za nějaký sranda projekt. Hudební složku není nijak zanedbávaná, právě naopak. Krátce k jednotlivým skladbám…
Na úvod není lepší volby než The Rhythm Thiefm neboť je názornou demonstrací změny stylu a oproštění od rytmiky z předchozích alb. Hudební složku tvoří hlavně smyčce, tympány a opakující se vokály a sbory. I když to tak na první poslech možná nevyniká, orchestr zde nabírá na intenzitě a skladba je celkově dost pompézní. Zajímavé je poslechnout si i instrumentální verzi, která se objevila jako bonus na reedicích desky.
How Do I Get To Carnegie Hall? je tématicky postavená na vtipu o tom, jak se dostat do Carnegie Hall. Zde je pro změnu hlavním prvkem piáno, a to hodně výrazným a intenzivním. A samozřejmě i zpěv a sbory. Výborná záležitost a vřele můžu doporučit i zajímavou coververzi, kterou nahrála zpěvačka Gemma Ray (zřejmě ve spolupráci se Sparks).
What Are All These Bands So Angry About? je opět plná mohutného dunění tympánů, trochu vstupuje do hry elektronika a zkreslený hlas, ale střídají se i s lehčími pasážemi s uvolněným piánem a melodickým sborovým zpěvem. K této jsem se propracovával obtížněji, nepatří mezi ty největší favority, ale i tak se mi líbí a jako součást desky funguje víc než dobře, samostatně bych ji nejspíš nevyhledával.
I Married Myself je první skladba, která má běžnější písničkovou strukturu a zpěv. Je to taková silně melancholická melodická balada s hezkým hudebním podkresem, kde kromě piána a smyčců je slyšet i něco jako malebné hammondky a xylofon. Těžko říct, jestli je to oslava nezávislosti nebo je tématem smutek z osamění, tuším v tom hodně nadsázky, takže možné je cokoliv, každopádně je to hodně příjemná písnička.
Ride ‘Em Cowboy jako kdyby kombinovala postupy z prvních dvou skladeb, opět tu slyšíme smyčce a piano, do toho radostné (asi) cembalo a hodně rytmický zpěv, díky kterému skladba krásně šlape a baví. V textech se objevuje hodně protikladů a slovních hříček, celkově hodně chytlavá věc.
My Baby’s Taking Me Home je hodně zajímavá už jenom tím, že vokální složku tvoří neustálé opakování věty My Baby’s Taking Me Home a vrstvené vokály, kromě chvíle mluveného slova ve druhé polovině. Nejprve působí skromněji s doprovodem piána a sem tam kytary, postupně graduje, až se přidá kytara a bicí a výraznější sbor i smyčce, které dotáhnou skladbu do mohutného finále. Zajímavé je si všímat různého hlasového výrazu, který dokáže pěkně pracovat s emocemi a z té jedné věty vytřískat maximum. Nevím, co tím chtěli autoři říct, ale je to neuvěřitelně zábavné.
Your Call’s Very Important To Us, Please Hold jsem asi nejdéle vstřebával. Opět opakování krátkého textu (automatické hlášky z telefonní linky), smyčce, piáno a tympány. Zdánlivě nuda, jenže dejte to do rukou Maelovcům, a je z toho hudební drama.
Ugly Guys With Beautiful Girls je nejdelší skladbou na albu a zároveň jedinou, kde se dá mluvit o rocku, ale i když obsahuje poměrně tvrdý kytarový riff, bicí a naléhavý zpěv, má daleko ke klasické rockové písničce. Velkou část tvoří mluvené slovo, kde se Russell v roli vypravěče, kterého opustila přítelkyně, s vtipem sobě vlastním zabývá věčnou záhadou vyřčenou už v názvu.
Suburban Homeboy na závěr je zase něco úplně odlišného a víc písničkového. Jako kdyby svým pojetím byla z úplně jiné desky, ale přesto ke zbytku pasuje. Veselá melodická a hodně chytlavá skladba, kde si pobrukují dechy s orchestrem a výborná tečka za celým albem.
Lil’ Beethoven ani dvě následující alba (poslouchal jsem je hned po sobě) u mě nebyla láska na první poslech. Sice jsem vítal odklon od elektronické taneční hudby, ale to opakování mi vadilo a skladby se mi kvůli tomu zdály moc dlouhé. Také mě mrzelo, že Russell moc nevyužívá normální způsob zpěvu a celé to bylo moc divné. Ale něco se mi z nich v hlavě zaseklo a nutilo mě to poslouchat znovu, až jsem tomu úplně propadnul a sháněl jsem je na CD (tehdy dost obtížně, reedice přišly až později). Dnes už na mě působí velmi přirozeně a nekomplikovaně, stále mě však neuvěřitelně baví je poslouchat a obdivovat talent jejich autorů. A vůbec nemám problém si je pouštět pořád dokola, což samo o sobě je vždy případ těch nejoblíbenějších desek. Budu se opakovat, ale Lil’ Beethoven je prostě geniální.

5/5
judith Judith Driftuji a sním - o hudbě. 1.4.2024 14:04  82592
ExperimentTentokrát zkusím napsat texty dva, na začátku a na konci týdne. V březnu jsem byla nemocná a na Persona Grata poprvé došlo až poté, co jsem napsala předešlou recenzi, navíc jde pro mě - opět - o zcela nové jméno, sedm dní navíc tedy bude dost velký rozdíl. A chci si číst texty ostatních, možná mi to pomůže do hudby proniknout. Dnes tedy napíšu, jak na mě album působí teď, bez větších informací (vím z předešlé diskuse tolik, že jde o slovenskou skupinu a že album vznikalo delší dobu), a v neděli večer vložím finální text. Teoreticky bych na neděli mohla počkat i tak, ale pak už bych byla úplně mimo diskusi. Takže:

Persona Grata: Reaching Places High Above (2013) - první dojmy

Album jsem za poslední dny slyšela určitě desetkrát, zatím se v něm ale pořád moc neorientuju, je hodně zaplněné a propracované. Připadá mi jako typ, který člověk potřebuje nejprve dostat pod kůži, seznámit se s jeho zákruty, a pak se dostaví účinek. Ten zatím nepřišel. Slyším, jak je to pěkné, nápadité, kvalitní... no nic moc to se mnou nedělá, myslím prožitkově. Na album ale mezi poslechy dost myslím, těším se na něho, vyskakují mi různé útržky, takže bych opravdu řekla, že zatím potřebuje pracovat hlava. U podobně složité hudby je určitě nejlepší mít desku zažitou, vracet se k ní s odstupem, v různých náladách a fázích. A docela věřím, že si na ni vzpomenu třeba za třicet let - akorát si nejsem jistá, jestli bude Lopuch tou dobou v takové kondici, abych si tu s někým pokecala. Prostě je třeba žít to, co je...

Takže, progmetal. Určitě víc než progrock. Dream Theater nejvíc, ale ne úplně. Krom toho, že stylově slyším i prvky, které směřují spíš do alternativy, lehounce i folku nebo jazzu, celková nálada je vzdušnější a víc organická, hravá, k posluchači přívětivá. Podobně na mě působí třeba The Flower Kings. V hudbě cítím radost a otevřenost, což mi připadá docela vzácné - progeři tvrdší i měkčí se častěji tváří ztýraně, nepřístupně, odtažitě, tonou v emocích nebo dělají Velké Umění. Tady se prostě muzicíruje, i když komplexnost je pekelná, vše do detailu promyšleno, každý nástroj a tón přesně na značkách. Zní to ne zrovna lehce, ale nějak svěže, bujně, zeleně.

Velký podíl na tom má zpěv. Angličtina k rocku sedí určitě nejlíp a vtisk osobitosti dané lokalitou je dnes spíš plus. I ve svém domově má angličtina spoustu podob, to je přirozené. Tady slyším hlavně v otevřenosti samohlásek něco slovanského. Zpěvák mi mým vnitřním zrakem připadá jako růžolící, zdravě živelný ogar, i když tuším, že dvacet mu zrovna nebude. Na mysl mi přichází debut Collage, album Basnie, zpívané polsky. Tam vnímám podobnou, pro prog spíš neobvyklou životní sílu, přímočarost, energii, která není skřípnutá žádnými komplexy, depresemi, metalově přinasraná nebo dušená artovými manýrami.

Co by to bylo za můj text, aby neobsahoval aspoň jednu divnou asociaci. Při jednom z prvních poslechů mi na mysli vytanula scéna z filmu, jak malý Willy Wonka poprvé ochutná čokoládu. Jak celá jeho bytost exploduje vědomím, že tohle chce dělat. Jak se (s nemožnými rovnátky) dychtivě vydá za svým cílem a přes spoustu překážek ho dosáhne. Myslím, že tohle je nebo může být další velký klad lidí, kteří vycházejí z ne úplně podnětného prostředí - chuť a odhodlání něco dokázat. V náročných podmínkách přežijí jen nejsilnější vize, a tady vnímám pěkně silný kořínek a zarputilou rostlinku, která hledá svoje místo na slunci.
mayak1 Mayak1 I live in a progg bubble ... 1.4.2024 13:34  82591
IvanParáda, Ty si to napísal krásne, ja mám nejakú "verbálnu krízu", písal som bez nejakých slovných a vetných nápadov, zachraňuješ to a som rád, že Persona Grata "líbí" ...
artfan Artfan 1.4.2024 13:08  82590
Persona Grata – Reaching Places High Above (2014)

Tak tady to byl zase prvovýstup. Určitě jsem název kapely zaznamenal v naší diskuzi, ale muziku jsem neznal. A zase zafungovalo to krásné a pozitivní našeho hodnocení. Já poznal další výbornou kapelu a její desku.

Ace – kdybych si jen vzpomněl, kterou skladbu King Crimson mi pasáž mezi 0:38 a 1:10 připomíná. Pak potěší klavír jako od Sparks. Skladba zní, jako by si kluci jen tak hráli, bavili se, nad nástroji se usmívali a potutelně na sebe mrkali. Je členitá, křivolaká, veselá, vtipná, originální a svá. Přináší zdánlivou absurditu, že se ucho nemá čeho chytit, jak něco zaregistruje a předá to mozku, v tu ránu je muzika jinde a cyklus se opakuje. Výborná skladba.

Edge Of Insanity začíná dívčím smíchem a následující flétnou a je to erotické a hravé. Stejně jako první skladba je tato krásně neuchopitelná, mezi prsty klouzající skvělá až po zpěv ptáčků na konci.

V hudbě třetího kousku Istanbul vidím arabský trh, slyším jeho zvuky, arabské motivy z kytary, bicí evokují ruční arabský buben, je to vizitka cíle následujícího Orient Expresu.

V úvodu skladby Orient Express není použito volání muezína, co je na živáku Live in Prague, což je škoda, protože se ochudili o skvělý šouprvek. Track je instrumentální, což kapele umožnilo plně rozvinout svoji invenci a ukázat se v tom nejlepším světle. Hudba je opět plná zvratů, tu je rychlá kytara s bicími, hned přešlapování a nadechování, pak úplně jiná kytara s flétnou, hody, v sedmé minutě zastavení a barokní čembalo s flétnou – kam expres dorazil se jen ptám, ale rychle jsou všechny nástroje smeteny do úprku, zastávka je krátká a už se letí po kolejích s táhlými tony kytary, ocelová kola lokomotivy se otáčejí, pražce rytmicky duní, vlak se neuvěřitelnou rychlostí řítí do stanice. Rozezní se křesťanské zvony, které zní i v úvodu následující skladby Venice spolu s barokním čembalem. Skladbu chápu jako minutovou codu celého železničního příběhu, kam bych zahrnul skladby Istanbul, Orient Express a Venice. Závěrečná čtrnáctiminutová I Am You se zpočátku zdá z trochu jiného těsta. Začíná Jiráskovým Temnem, které však brutálně roztíná melodický klavír. Pomalý vokál zpěvačky trochu pokračuje v temné modu z úvodu, ale brzy ho vystřídá tvrdší muzika a chlapský zpěv. Krásná je pasáž od 6:24 s „podivným“ sólem na kytaru, také snová mezihra od 8:40, která opět vyústí do divočiny. Takže nic nového a i tady se raduji z proudu změn motivů, témat a nálad. Velká paráda.

Nic z toho, co jsem napsal o muzice albu Persona Grata není přesné, neboť jejich muzika je pro mě natolik originální a nepostižitelná, že chybí slov. Ale to mi při poslechu nevadilo, jelikož jsem si užíval hlavně pocity, které mi jejich hudba přinášela.
Upozornil bych na slovanskou melodičnost v sólech kytary i v lidovém bezeslovném vokálu zpěvačky. Je obdivuhodné, že ve všech skladbách je toho tolik ke slyšení, ať je stopáž dvou nebo dvanáctiminutová, pánové hýří nápady a rozhazují je po desce jako je zrno rozséváno z ošatky u pasu. Za skvělé považuji občasné použití flétny na dokreslení nálady.
Kompozice, zvuk, struktura skladeb vše je špičkové, nechce se věřit, že poslouchám slovenskou kapelu. Hudba na CD je špičkový progrock evropského formátu.

10/10
mayak1 Mayak1 I live in a progg bubble ... 1.4.2024 00:09  82589
Persona Grata – „Reaching Places High Above“ (2013)

Po kapelách z našej mladosti a období „železnej opony“ na čele s Collegium Musicum a Fermata sa zo slovenskej art / prog / rock /metalovej scény nejak podstatne výraznejšie vo svete nepresadila asi žiadna, tak jednou z mála zásadných kvetiniek sú v mojom ponímaní práve Persona Grata, napriek tomu, že vznikli už pred štvrťstoročím (rok 1999) a dosiaľ je na svete ich jediný oficiálny plnohodnotný album - práve „Reaching Places High Above“. Ten druhý, aj keď je už prakticky nahraný, sa rodí oficiálne veľmi pomaly a jeho vydanie viazne na pedantnom detailizme všetkých troch zakladateľov skupiny, teda oboch členov rytmickej sekcie (Ján Šteňo a Timotej Strieš) i spievajúceho gitaristu Martina Stavrovského. Navyše čerstvá informácia o návrate klávesáka Adama Kuruca aj gitaristu Martina Hubu v pokračujúcom nahrávacom procese spôsobujú veľký optimizmus a netrpezlivé očakávanie ...

Album „Reaching Places High Above“ je napriek v podstate ešte stále vinylovej minutáži nesmierne variabilný a bohatý tak hudobne, ako aj časovým rozsahom a smerovaním jednotlivých kompozícii. Nahraný bol ešte v roku 2006, ale jeho definitívna verzia, zverejnená pre hudobných fanúšikov je datovaná až do roku 2013, keď ho kapela vydala vo vlastnom náklade. Všetko nasvedčuje tomu, že aj v prípade budúceho druhého albumu sa tento proces s istými špecifikami zase opakuje ...

Hudobných vplyvov bohatého hudobného sveta je tu inšpiračne neúrekom, ale z toho, čo mám v živote napočúvané, som nenašiel na albume žiaden motív, ktorý by sa dal považovať za „ukradnutý“, alebo „prepožičaný“ od iného interpreta, či autora. A to Persona Grata námetmi siaha aj poriadne do minulosti ...

Začiatok sedem minútovej úvodnej „Ace“ pripomína modulované textové hlásenie z „Operation: Mindcrime“ od Queensrÿche, ale ďalšie klavírne intro a tóny flauty prejdú do progmetalového riffu a evidentná láska ku Dream Theater rozbieha kompozíciu vpred. Ľahúčko „nakřáplý“ hlas Martina Stavrovského od začiatku dáva najavo, že žiadna pompa typu James LaBrie sa na albume konať nebude, ale že hlavný vokál bude iná a k danej hudbe sa skvele hodiaca farba mužského hlasu. Rýchly sled akordov a motívov a „Ace“ ubehne, ako voda v dravej rieke ...

Dvanásťminútová „Edge Of Insanity“ začína flautou Jany Vargovej a súbežne spevom Martina Stavrovského. Progmetalový rozbeh spomalí na chvíľu spoločný dvojhlas tandemu M.Stavrovský / J.Vargová a opäť sa valí lavína na spôsob DT. Vstupy flauty mi pripomínajú skôr inšpiráciu Thijs van Leerom z kultových holandských Focus, ako Ianom Andersonom z Jethro Tull. Gitarové progmetalové pasáže Martina Hubu sa striedajú s pokojnejšími spievanými pasážami a štebotom vtáčikov až do istého vyvrcholenia. Výborná a originálna kompozícia a zase mám pocit, že čas tu beží rýchlejšie, ako je realita ...

Trojminútovka „Istanbul“ je charakteristickou prvou inštrumentálnou medzihrou a akýmsi orientálnym exotickým introm ku následujúcej dlhšej kompozícii „Orient Expres“, s ktorou mohla v pohode splynúť v jeden globálny celok. Čembalo / klávesy Adama Kuruca a sólová gitara Martina Hubu, často obohatené o flautové vstupy Jany Vargovej tu rozbehnú víchor a striedanie nespočetných nápadov a motívov, ktoré sú v základe progmetalové, ale ozdobené spústou inštrumentálnych šperkov ostatných nástrojov. Je to bomba ...

Zvuk zvonu prepája resenačnú miniatúrku „Venice“ a tu sa skutočne na chvíľu cítite, ako v stredovekých Benátkach, vďaka čembalovému zvuku Kurucových kláves. Plynule prechádzame do finálnej vyše štrnásťminútovej suity „I Am You“. Asi platí, že to najlepšie nakoniec. Klávesový / klavírny melancholický rozbeh so spevom Jany Vargovej prejde postupne do progmetalovej pasáže so spevom Martina Stavrovského, stále na klavírnom podklade, ale už aj s gitarovými vstupmi, gradácia je plynulá a nikde sa neženie nasilu. V strednej časti zase zmena motívu a klávesy s prímesou zvuku harfy, zase nástup Hubovej gitary a je tu opäť aj náznak čembala ... záverečná päťminútová epická sekvencia je vygradovaná perfektne aj so zvukom klávesových nástrojov, evokujúcich sláčikový orchester. Úplný záver patrí najmä hlasu Martina Stavrovského a gitare Martina Hubu a klávesovému outru idúcemu do stratena ...

Vynikajúci, minutážou neprepálený album, plný invenčných nápadov a motívov, ktorý nemožno subžánrovo (našťastie) jednoznačne označiť. Je primárne progresívne metalový, ale s mnohými fragmentami klasického art rocku, renesančnej klasiky, prog folku i orientálnych odrobiniek. Celkom vzácny slovenský prog rockovo / metalový drahokam, akých z rokoch po Miléniu vzniklo, ako šafránu. Vnímam to tak, že na lepšie hudobné časy v týchto teritoriálnych vodách sa zablýskalo až v posledných pár rokoch a bude to zase len lepšie. Druhý album Persona Grata to nepochybne potvrdí ...



10 / 10
artfan Artfan 30.3.2024 10:53  82588
Tasavallan Presidentti - Lambertland (1972)Tak jsem po ránu sáhnul po dávné výpalce, kderou jsem poslechl snad jednou a to je asi i důvodem, proč jsem si myslel, že se jedná o italskou skupinu. Ale kdepak. Finská zřejmě zapomenutá parta. Tato deska má být jejich nejoceňovanější a já jsem si při jejím poslechu užil skvělého jazz rock fusion. Tak kdyby někdo chtěl okusit, doporučuji...
judith Judith Driftuji a sním - o hudbě. 29.3.2024 18:52  82587
Přehled novinekKrásně zpracovaná stránka, možnost přehrát si ukázku, prokliky na Bandcamp a weby kapel... a hlavně všechno, co vyšlo v progresivním žánru, pohromadě.

https://theprogspace.com/album_releases/week-12-2024/

"Releases of the Week" je záložka v liště nahoře, skvělý informační servis. Z aktuálního týdne mě podle ukázek nejvíc zaujali nizozemští melodikové For All We Know, ale do seznamu k poslechu toho poputuje víc.
judith Judith Driftuji a sním - o hudbě. 28.3.2024 22:30  82586
Pegas: Chybíš tady! Držím prapor stručnějších komentářů už dočista sama :D Na tvoje povídání o Sparks se těším, ti mi dodneška šrotují v hlavě.

Štěpán: Věřím, že to slyšíš takhle. A je prima, že máme odlišné vnímání, jiné favority. Mně prostě Banguet propadnul naprázdno, neuvízlo mi z něj vůbec nic.
pegas Pegas 28.3.2024 19:30 - Klub GENESIS (21:57) 82585
Ahoj všem, o víkendu konečně dohodím Sparks. Jenom hlásím, že jsem na vás nezapomněl, na zdravotní potíže navázaly nějaké další nezdravotní komplikace a musel jsem trochu dohánět resty. Za ten měsíc jsem si poslechnul jen asi pět CD a ještě jen okrajově, kupodivu jsem na hudbu vůbec neměl náladu. Tak teď budu dohánět i poslechové dluhy, protože se mi tu nakupilo dost CD, která jsem ještě neslyšel. Chci si poslechnout i další hodnocené desky, ale k hodnocení se asi zatím nepřipojím, pokud mě tam něco víc nezaujme. Ale nějaké krátké postřehy sem hodím.
stev stev 28.3.2024 14:19  82584
Jitka - Jsem rád, že jsi zmínila tu okázalost aspoň, a to cválání.) Souhlasím s popisem Lawtona (na druhou stranu Plant ale zdaleka není jen o tom, "koukejte na mě.."). Nesouhlasím s tou strukturou, a že nic neutkví. A že něco takového nemuselo "ven", to samozřejmě). Na Banquet jsou dle mě melodie tak výrazné, že je těžké se jich po 2-3 posleších zbavit z hlavy. Když to porovnám s Cynic nebo i Jakszykem, tam skutečně neutkvělo nic ani po 5 a více posleších, ať už letmých nebo soustředěných. Nic, co bych si pobrukoval. A zájem of LF víceméně opadl dřív, než se začalo. Například Honza celý víkend už poslouchal úplně jinou hudbu, hehe.

Pepa - ty Groupies asi nejsou na první poslech, ale těžko říct jestli je Tě to album hodno). Zase sem nacpu Akerfeldta, ten je má též rád, vybavil jsem si jeho šest alb, která by každý Opeťák měl slyšet. Jsou u něho dokonce na vrcholu podle toho, co o tom povídá. Ale s Banquetem to nemá téměř nic společného, což je úžasné, protože obě jsou top. Debut má celkem chytlavý věci napoprvé, ale nevzal mne moc do hloubky. Celkově asi nejslabší z těch do odchodu Lawtona, možná až po Mean Machine. Mind Exploding je též docela "grower" jako Groupies.

[ 62279 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  

(c) 2001-2011 Lopuch.cz   
Kontakt