Vývoj války v Evropě v květnu a červnu 1940 aktualizoval otázku osudu kolonií poražených evropských států v jihovýchodní Asii, především Francouzské Indočíny a Nizozemské Východní Indie. Velká Británie navíc na základě dohody, již 17. července 1940 podepsali britský velvyslanec v Tokiu sir Robert Craigie a japonský ministr zahraničí Arita, uzavřela tzv. Barmskou cestu, kterýmžto opatřením "ztratil Čankajškův režim v Čchung-Čchingu poslední pozemní spojnici, po niž byl do neobsazené činy dopravován válečný materiál a další dodávky".
Americký státní tajemník Cordell Hull k tomuto opatřeni zaujal velmi kritické stanovisko, když uzavření Barmské cesty označil za "překážku světovému obchodu". Dne 25. července 1940 pak prezident Franklin Děláno Roosevelt vyhlásil embargo na vývoz leteckého benzinu, maziv, surového železa a kovového Šrotu do Japonska.
Winston Churchill oznámil uzavření Barmské cesty v parlamentu 18. července 1940 s tím, že jde o dočasné opatření, na pouhé tři měsice. Krok zdůvodnil mimořádně vážnou situací bojující Británie. Po třech měsících pak Britové odmítli dohodu o uzavření komunikace prodloužit a cesta pro dodávky do Číny byla opět volná. K definitivnímu uzavření Barmské cesty došlo v květnu 1942, kdy Japonci dobyli Barmu.
mmch.
Stavba tzv. Barmské cesty (pozemní spojnice z konečné železniční stanice v Lašio v Barmě přes jün-nanský Kchun-ming do CČhung-čchingu) byla zahájena v roce 1937. Silnici dlouhou téměř 2000 km budovalo na 500 000 čínských dělníků bez jakékoli moderní techniky. Ještě na počátku roku 1941 bylo po této trase měsíčné dopraveno asi 4000 tun nejrůznějšího zboži. Poté, co v červenci 1941 začala čínské vládě pomáhat skupina amerických odborníků vedená Danielem Arnsteinem, zvýšila se měsíční kapacita na 15 000 tun. Cílem byla přeprava 35 000 tun měsíčně na konci roku 1942. Kontrolu Barmské cesty prováděl úřad, v jehož čele stál Cankajškův bratranec Ju Fej-peng. Při provozu bylo zaznamenáno množství případů korupce a podvodů. Pokud šlo o přepravené zboží, britské úřady v Lašio uváděly vždy vyšší údaje než Číňané v pohraničním Wan-ťingu. Někdy se do Kchun-mingu dostalajen polovina zboží odeslaného z Lašia. Výsledkem nesrovnalostí byly soustavné spory mezi Brity a Číňany.
http://usd.ff.cuni.cz/system/files/XX10-1,%20115-124,%20Americk%C3%A1%20pomoc%20%C4%8C%C3%ADn%C4%9B%20p%C5%99ed%20vypuknut%C3%ADm%20v%C3%A1lky%20v%20Tichomo%C5%99%C3%AD,%20Sk%C5%99ivan%20st..pdf |