Pojďmež se mrknouti na další benefici singlů.
Martha ELEFTERIADU
Tato dáma se většinu své kariéry věnovala popíku a společně se svojí sestrou Tenou natočily řadu alb i singlů. Proto bylo asi mnozí překvapeni, když vyšlo album
Martha ELEFTERIADU - Kresby tuší (1980)
Na něm představila stylovou polohu vokální jazové fusion, a to na takové úrovni, že nahrávka obstojí i ve srovnání se specialistkami na tento žánr.
To ale není všechno. Je celkem málo známé, že Martha (v některých případech i s Tenou) na počátku své kariéry natočila několik bigbítových skladeb a též o deset let později pár jazzových songů mimo zmíněného alba. Tyto skladby se nacházejí na většinou na těžko dostupných singlech. Trvalo něco přes tři roky, než jsem to zajímavější z nich dal dohromady, většina se během té doby na Aukru objevila jedinkrát, některé ani to ne a musel jsem je kupovat na Discogs. Zde je seznam toho, co od sester Elefteriadu stojí za poslech bez újmy na zdraví:
Petr ULRYCH, ATLANTIS / Martha a Tena ELEFTERIADU, VULKÁN – Wine Or Love / Tam chtěla bych být (1968) 7" SP mono, vyšlo 1x (Supraphon kód 68 2) nemám
Ulrychovce sbírám též, ale zde jde v případě sester jen o B stranu. Odpíchnutý beat s pěkně ostrou kytarou. Prakticky nesehnatelné.
VULKÁN & MARTHA~TENA – Dancing In The Street / Nejvíc má kdo se umí smát (1969) 7" SP mono, vyšlo 1x (Panton kódy 69 1, 70 1) nemám
A strana obsahuje anglicky zpívaný song od Marvina Gayeho, který je v podání sester velmi zdařilý a soulově tvrdě zemitý. Klávesy, kytara, dechy, psychedelická atmosféra. Béčko je Sigmundův rockem šmrcnutý pop, předznamenávající budoucí směřování. Celkem sehnatelné, ale zatím nezakoupeno.
MARTHA~TENA & VULKÁN – Život je jen náhoda / Přijď (1969) 7" SP mono, vyšlo 2x (Panton kódy 69 2, 70 1) mám 70 1
Ježkova klasika s hodně alternativní vokální melodií, doplněná bigbandovými dechy, plus druhý rytmicky přímočarý song. Skupina VULKÁN patřila Aleši Sigmundovi a kromě sester Elefteriadu doprovázela i sourozence Ulrychovy, kterým také dala na startu kariéry punc bigbíťáků. Aleš Sigmund (Jihomoravan, gymnázium vystudoval v Tišnově, část kariéry strávil v Brně) s beatovým VULKÁNEM nahrával celkem zajímavou muziku, ale pak v roce 1970 soubor přejmenoval na SKUPINA Aleše SIGMUNDA a věnoval se mainstreamu. V tomto uskupení mimochodem začínal Pavel Váně, posléze The PROGRESS ORGANIZATION, PROGRES 2, BARNODAJ, BRONZ, SYNKOPY 61 a další.
MARTHA~TENA & VULKÁN – Rescue Me (1969) 7" EP mono vyšlo 1x (Panton kód 70 1), mám 70 1
Čtyři anglický zpívané songy představují to nejlepší, co od dua Elefteriadu kdy vzešlo. Soulově zabarvený vokální projev je výrazně odlišný od popíkových slaďáren, jimiž se následně vyprofilovaly. Zde hraje hlavní roli rocková psychedelie.
Martha ELEFTERIADU – River Deep, Mountain High / Poslední závěj (1970) 7" EP mono vyšlo 1x (Panton kód 70 1), mám 70 1
Na tomto svém prvním sólo singlu předvádí Martha naprosto excelentní výkon. Nejenom samotným vokálem, ale hlavně přístupem, který zvolila. První skladba je od autorské trojice Phil Spector, Jeff Barry a Ellie Greenwich. Je známá v provedení Tiny TURNER, která ji představila roku 1966, současně si můžeme vzpomenout na provedení DEEP PURPLE, kteří song na svém druhém albu natáhli na 10 minut. Verze Marthy ELEFTERIADU je zcela strhující, zpívá procítěně a zároveň soulově hutně s plným nápřahem. Co překvapí ještě více, je strana B. Tuto píseň napsal Aleš Sigmund a vzepjal se k životnímu výkonu. Tragická blues árie v podání Marthy vyznívá nesmírně naléhavě, bolestně, a dovede zanechat otisk v duši. Připomíná mi písně od FRAMUS 5 téže doby. Martha ELEFTERIADU již zde ukázala, že je samostatně schopna zprostředkovat nečekaný umělecký zážitek.
Následně ale s nějakými náročnějšími kousky byl konec, múzy měly utrum. Již koncem roku 1970 vychází albový debut sester a ten je uvězněn hluboko v popíkové podbízivosti. Ve světě bujel art rock, holky pěstovaly popí plevel. Na něco zajímavého jsme si museli nějaký ten rok počkat. A už to byla vždy jen Martha sólo.
Martha ELEFTERIADU + JAZZ Q – Horizont / Horký vítr (1978) 7" EP vyšlo 1x (Panton kód 78 1), mám 78 1
Jazzrock ozdobený precizním a emocionální vokálním výkonem. Tohle můžu poslouchat pořád dokola. V případě skladby Horký vítr se jedná o dodatečně otextovanou a nazpívanou kompozici, která v původní instrumentální verzi byla vydána na kompilaci Jazzrocková dílna 2 (1977)
Martha ELEFTERIADU - Proč přicházíš tak pozdě, lásko / Nejsi stejná (1988) 7" EP vyšlo 1x (Panton kód 88 2), mám 88 2 a 88 2
Tohle se hodně špatně shánělo, nakonec jsem na singl narazil dvakrát krátce po sobě, a tak mám dva exempláře. Hudebně jde o dospělý pop, jenž se v podání Marty blíží k chansonu. Od popu se taková produkce liší tím, že není mělká a lze ji poslouchat s potěšení. Skladba na B straně je předělaný song od Boba DYLANa I Shall Be Released.
Kdo by chtěl všechny sólo skladby Marthy ELEFTERIADU, musí si ještě pořídit verzi již zmíněného alba Kresby tuší (1980) v reedici z roku 2017. Tam se jako bonusy nalézají další čtyři písně, které byly jako rozhlasové snímky pořízeny v roce 1978 a cenzura je nedovolila dát na hudební nosič. Na těchto skladbách zpěvačku doprovází PRAŽSKÝ VÝBĚR a jsou opět vynikající ukázkou alternativně rockové tvorby.
Zde jest obrazová příloha. Pokud někdo zaznamenáte přítomnost ve výčtu nejmenovaného SP Talisman / Půlnoc je pro mě ránem (1972), pak vězte, že jde pouze o obal s podpisy. Hudebně zcela zbytná záležitost.
 |