Registrace nového uživatele     Návod     Kluby     Archív  Lopuchu     Lopuch.cz  

Diskuze na Lopuchu,
pohlazení na duchu

Lopuch.cz

Jméno:
Heslo:
Podpora LCD:
 
Klub GENESIS [ŽP: 8 týdnů] (kategorie Hudba) moderují Vaklaf, Bubla, PepaNovacek.
Archiv
Domovská stránka aktualizována 28.7.2019 18:46
  Nastavení klubu     Nastavení práv     Homepage     Anketa     Přítomní     Oblíbené     Lopuch     Kategorie  
autor: 
text: 
vyplnit a 
Help

Nemáte právo psát do tohoto klubu.

[ 65233 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  
keysersoze KeyserSoze - kronikář klubu Genesis 14.4.2025 10:07  85830
HonzaNo, já to včera poslouchal podruhé a udělalo to na mě rozhodně lepší dojem než první poslech. Jo, je to měkké a hodně popové, což by třeba pro mě jako starého diskouše a fandy popu neměl být problém. Akorát prostě od Mars Volty vždycky čekám divočinu a energii - ještě dneska si vzpomenu, jak jsem byl na jednu stranu šokovanej a na druhou unešenej, když jsem poprvý slyšel první skladbu z Frances The Mute. Novince dám určitě další šance. Noví Echolyn mi taky klikli až na druhý třetí poslech.
bubla Bubla 14.4.2025 09:57  85829
Já teď nic nestíhám, ale v tramvaji občas poslouchám sólovky Holdswortha, na kterých mě často nejvíc baví bicí, hehe. A včera večer jsem u opravování úkolů poslouchal novou Mars Voltu (díky Marku), a napoprvé se mi to moc líbilo. Pokračují ve stylu předchozího alba, ale je to ještě klidnější a popovější, aniž by to podléhalo jakýmkoli současným klišé. Na první dvě desky to samozřejmě nemá, ale líbí se mi to víc než jejich prostřední období, které je pro mě téměř neposlouchatelné.
keysersoze KeyserSoze - kronikář klubu Genesis 14.4.2025 08:39  85828
A bohužel rytmické duo Hyatt/Ramsey už v Echolyn není. Na basu hraje Weston a na bicích Perlson, který u nich bubnuje od Mei.
keysersoze KeyserSoze - kronikář klubu Genesis 14.4.2025 08:36  85827
Moc pěkné počtení k ranní kávě, Pepo.
pepanovacek PepaNovacek 14.4.2025 08:02  85826
Echolyn – As The World – 1995
Na krátkou, smyčcovou předehru All Ways The Same navazuje titulní skladba As The World, kde jsem si na jednu stranu až skoro oddychl, že nečelím od začátku takovému hudebnímu masakru, jako v případě prvních dvou alb – „normální“ dvě sloky a dva refrény s předvídatelnými stopkami v jejich závěrech. Ovšem hned poté se k mé velké radosti opět dostavil pocit ohromení z toho neuvěřitelného množství změn a nápadů během jen pár minut. Asi tak od času 1:30 – tedy za pouhé tři minuty!!! - toho zazní tolik, že mnoha kapelám by to vystačilo na celé album. Vokály se stopkami ve stylu Gentle Giant. Zajímavé kytarové sólo jen s doprovodem bicích, tedy bez basy. Zvláštní klávesy (nějaký varhanní zvuk). Jazzrocková pasáž v lichém rytmu – na pět – se skvělými bubny, hlavně činelem jízdy. Zklidnění s elektrickým pianem. Místy až hardrocková jízda. Strhující vícehlasy. Nebo ten šrumec v závěrečných vteřinách.. Echolyn mi znovu dokazují, že jsou pro mě už na stejné úrovni, jako moje nejoblíbenější kapely. Opravdu veliká radost z poslechu téhle fantastické skladby.

Při zběžném, či „povrchním“ poslechu působí skladba Uncle dost lyricky, je pomalá, zasněná, dost mi připomíná Genesis. Ale i tady se toho děje mnoho, jen je potřeba poslouchat pozorně. V úvodu (a později se tento model zopakuje) se střídají takty na sedm + šest dob, je to jedno z těch progrockových klišé, které jsem slyšel už ve stovkách skladeb. Přidá se skvělá kytara v beglajtu a opět doslova zaburácí nádherné vícehlasy. Kapela hraje poměrně tvrdě. Poté je pasáž, znějící jako Tool. Následuje krátké sólo na syntezátor, vystřídané sólem na kytaru – rovněž krátkým, jen pár taktů a to jedna z mnoha věcí, které mě na Echolyn baví, tohle je veliké mistrovství, a mnoho kapel to nedokáže, důvody mohou být různé, přes nedostatek nápadů až po zbytečnou onanii. A to jsme teprve v polovině skladby!! Tady mi to hodně připomíná Genesis, myslím ten klavír s kytarou. Poté vokály úplně jako Crosby, Stills, Nash & Young. Kolem páté minuty jazzová pasáž se stopkami. Pak návrat k tomu motivu na sedm + šest dob a konec je jakoby „přilepený“ úplně odjinud a zase trochu ve stylu Genesis - a já opět zírám, kolik nápadů a změn střídají hudebníci během krátkých časových úseků, a klaním se před nimi až k zemi.

How Long I Have Waited zní zatím nejjednodušeji, resp. nejpřístupněji, čímž chci říct, že hudba Echolyn je opravdu velice náročná, komplikovaná, složitá … no, možná až opravdu nepřístupná, podobně jako Gentle Giant, ktreré na tomhle albu připomínají skutečně hodně. Tady je fantastická baskytara a nádherně to kapela vždy rozbalí v refrénech.

U Best Regards se Vám, hoši milí, přiznám k tomu, že jsem zvolil už v minulosti použitý způsob poslechu a psaní recenze – skladbu po skladbě jsem postupoval, a každou si pustil dvakrát za sebou. Po prvním poslechu jsem vždycky sundal sluchátka, zamyslel se (ano, to já občas dělám, hehe), svoje hlavní pocity se snažil zaznamenat, no a pak při druhém už dával pozor na nějaké zajímavé detaily. A ještě doplním, že před tímto „sluchátkovým“ poslechem jsem album slyšel asi tak osmkrát. No a po prvním poslechu téhle skladby mě napadaly takové dvě stěžejní myšlenky – zaprvé, že hoši jsou opravdu géniové a zadruhé, že je to skoro pocta Gentle Giant. Při druhém jsem zaregistroval velice zvláštní, až podivné harmonie (mrzí mě, že tomu nerozumím), zajímavé je „ubrání“ jedné doby na konci fráze, stopky, piano, ve druhém zpěvu syntezátor, vícehlasy, mezihra na sedm dob, v závěru kytarové sólo – opět spousta nápadů během necelých pěti minut, skvělé jsou v téhle skladbě bubny, basa, klávesy, zpěv … prostě všechno.

The Cheese Stands Alone je tvrdá, ve zpěvu až agresivní s krásnými vícehlasy v refrénu. Pěkná je mezihra s těmi „odpovídačkami“, fantastické taky klávesy (kolem 1:30). Sólo opět krátké, jen 45 vteřin - najjazlé, skvělé. Před třetí minutou Yessovská kytara (slide?) pak zaburácí krásné vícehlasy, a zase stopky ve stylu Gentle Giant.

No a máme tady dvacetiminutovou kompozici Letters, kde mi tedy opravdu dva poslechy nestačily, a nejen tahle skladba, ale celé album mi dalo zatím nejvíc zabrat a stálo mě mnoho času a úsilí, ovšem nelituju toho, protože jak je asi zřejmé, už dlouho jsem nebyl tak nadšený.

Prose je taková předehra, krásná, jazzová, zpočátku hraje jen klavír a kytara, slyším kontrabas a pěkně to celé graduje. A Short Essay začíná samotným (krásným) zpěvem, opět skvělé vícehlasy. Přemýšlel jsem při poslechu mj. o Supper´s Ready, kterou si dokážu zazpívat celou a napadlo mě, jestli si někdy zvládnu zapamatovat i Letters. Sloky jsou na sedm dob, refrény na pět a trochu zní jako Yes. Ve třetím je kytarové sólo, na konci zase jen zpěv, zklidnění, smyčce, pidlikání na kytaru, nádhera. My Dear Wormwood – zase super vícehlasy ve sloce, pod tím skvělý syntezátor. Je to taková rozverná, veselá, radostná a zároveň pošahaná muzika (podobnou dělali Gentle Giant). A složitá. Složité, nezvyklé harmonie (rád bych, kdyby se k tomu vyjádřil někdo, kdo tomu rozumí), složité rytmy. Zde opět model 7 + 6 dob v tom paraptá nebo co tam zpívají. Zklidnění, zpomalení přijde v Entry 11-19-93. Až skoro nasládle působí tahle píseň, ve druhé části se ovšem nádherně rozjede. No a při poslechu poslední části této fantastické dlouhé skladby, One For The Show, kde jsou úžasné klávesy (syntezátor a piano), jsem si kladl otázku, kdo že je asi autorem té překrásné hudby. Hledal jsem – a nenašel. Na stránkách kapely jsou u jednotlivých skladeb uvedeni pouze autoři textů, z čehož usuzuju, že muziku píšou chlapci společně?

No, mám za sebou mnohahodinový maraton poslouchání a psaní o hudbě, která mi přináší neuvěřitelnou radost. A před sebou ještě přes dvacet minut.

The Wiblet je asi předehra k Audio Verite, a kapela pokračuje v neuvěřitelné jízdě – až ve sloce přijde konečně zklidnění a „normální“, jednoduchá muzika, refrény s takřka hitovými ambicemi, krásné vícehlasy. Ale to by nebyli Echolyn, aby nepřišli po druhém refrénu s další šílenou pasáž – a zase jen mistrovsky na pár vteřin. Po třetím je pak návrat k motivu ze začátku skladby a v posledních pár vteřinách zase jakýsi „přílepek“.

Settled Land
Krásná písnička. Pomalá. Zasněná. Moc se mi líbí zpěv (čím dál víc), v refrénu opět úžasné vícehlasy. I tady působí hudba poměrně přístupně. A už téměř tradičně, klasicky, přidávají Echolyn svou typickou změnu, v čase 3:20 – pasáž se stopkami a vokály, kterou se ani nesnažím spočítat, trvá jen asi minutu a vracíme se k poslednímu zpěvu. Stále čekám na nějakou slabší skladbu, hehe.

A Habit Worth Forming
Zdá se, že po té zhruba třičtvrtěhodinové smršti zařadili chlapci opravdu jednodušší a přístupnější písničky. To ovšem neznamená, že by tahle nebyla skvělá – a parádní je kytarové sólo v závěru, kde si říkám, že Brett Kull má asi hodně rád Steve Howea.

Never The Same
Tak to vypadá, že jsem se konečně dočkal, hehe, a na úplný závěr alba zazní skladba, která je asi nejslabší. Pro mě, samozřejmě. Začátek pěkný – příčná flétna, smyčce, pak zpěv jen s akustickou kytarou, zazní i zobcová flétna, ale ty aranže jsou pro mě už tak tak na hraně, a závěrečné dvě minuty, kde se opakuje ten nasládlý refrén už lehce za. Hranou.

Echolyn jsou velké sousto. Obrovské. Fakt mi dávají zabrat. Ale strašně mě baví. A začínám do nich už trochu pronikat a taky se v nich orientovat. Christopher Buzby je, řekl bych, hlavním skladatelem a aranžérem, a stává se z něj můj velký oblíbenec, který zcela jistě míří mezi mé TOP klávesáky. Budu rád, když mi to nějaký odborník (Marku?) vysvětlí a objasní, myslím ten názor (spíš pocit), že většinu hudby skládá on. Taky se mi líbí, že hodně používá klavír. Brett Kull je podle mě skladatel číslo dvě a i jeho hra mě nesmírně baví. Jak vypadá zpěvák Ray Weston, jsem zjistil až předevčírem, kdy jsem sledoval koncert z roku 1995 – do té doby jsem žil v tom, že sólově zpívá Brett Kull. Jeho hlas je velice podmanivý, a zajímalo by mě, jestli se podílí na psaní hudby. A řekl bych, že Tom Hyatt ani Paul Ramsey muziku neskládají, ovšem rytmika je to fantastická, a skoro jsem si jistý, že všichni mají nějaké hudební vzdělání, protože jsou instrumentální extra super hráči. A pokud máte i o tom někdo informace, sem s nimi.

Takže, co napsat v posledním odstavci? No, budu se – protože musím - opakovat – Echolyn jsou naprosto fantastická kapela a jejich muzika mě strašně moc baví, zamiloval jsem se do nich až po uši. I když mi opravdu připomínají mnoho kapel – Gentle Giant, Yes, Genesis, Rush, Crosby, Stills, Nash & Young, Jethro Tull, Marillion, Tool a další, tak neslyším žádné kopírování nebo napodobování, ale skutečně jen inspiraci. Jejich hudba je originální. Taky nepodbízivá. A protože bych nejspíš mohl psát další a další bláboly, raději toho už nechám. Poslední věc – vícehlasy používají tak nějak jinak, než jsem kdy slyšel, ale nedokážu to asi dost dobře vysvětlit. Prostě to nejsou jen „obyčejné“ vokály, ale (i tím, že znějí skoro v každé skladbě), tak na mě působí … nevím, jinak, možná jako další hlavní hudební nástroj?

10/10
keysersoze KeyserSoze - kronikář klubu Genesis 13.4.2025 21:35  85825
PepaKoukal jsem na pár úryvků a u Echolyn se mi vždycky líbila vokální chemie mezi Westonem a Kullem. Krásně k sobě pasujou. Instrumentálně samozřejmě špička, i když my znalci víme, že instrumentální zručnost je přeceňovaná a úplně postačuje mít správný fílink, hehe.
mayak1 Mayak1 I live in a progg bubble ... 13.4.2025 21:32  85824
PepaCca 50 -70 divákov ... keby sa funkčným strojom času dalo vrátiť do minulosti, tak by som si vybral tento, alebo veľmi podobný koncert Echolyn (toto bol ich posledný koncert pred 5 ročnou odmlkou, kvôli rozpadu kapely, lebo label Sony Music na nich sral, nepropagoval ich) ... tak rád by som bol medzi tými divákmi ...
pepanovacek PepaNovacek 13.4.2025 21:03  85823
Konečně jsem dokoukal ten koncert Echolyn z roku 1995. Obrazově i zvukově je to na hraně, avšak umělecky zcela za hranou, hehe. Zaplaťpánbůh za tenhle záznam. Naprostá spokojenost. I naživo prostě kapela na úrovni Genesis. A cca padesát lidí ...
keysersoze KeyserSoze - kronikář klubu Genesis 12.4.2025 13:36  85822
MiroJá měl kliku, že jsem je viděl ještě s Theodorem za bubny.
mayak1 Mayak1 I live in a progg bubble ... 12.4.2025 12:47  85821
Dirty Lucre: The Eyes of the VoidŠpatné to celkom určite nie je, ale ten jedinečný drajv, energia a nápady z obdobia prvých (dvoch, troch) albumov sú definitívne preč ...
Na koncert niekde na dostrel by som ale stále išiel, ešte som ich nevidel a v čase "De-Loused in the Comatorium" som ich naživo nestihol (2005, 2008)
keysersoze KeyserSoze - kronikář klubu Genesis 12.4.2025 07:50  85820
PepaNo, já tomu ještě určitě šanci dám. Včera večer jsem na fóru Progarchives viděl borce, který to tam oslavoval, že to už slyšel 7x a nemůže se toho nabažit.
pepanovacek PepaNovacek 12.4.2025 01:10  85819
Marku, ano, souhlasím, Bjørn Riis i mě potěšil mnohem víc, než The Mars Volta. Ale žádná bomba to tedy není. Navíc, vzhledem k mé současné situaci ohledně Echolyn ...... ale děkuju,hehe.
pepanovacek PepaNovacek 11.4.2025 23:51  85818
Já tedy slyšel naposledy od The Mars Volta stejnojmenné album z roku 2022, a to se mi docela líbilo. Dneska ráno před rachotou jsem si dal (ani nevím, pokolikáté už) As The World od Echolyn a byl naprosto nadšen a uchvácen. Po rachotě pak nové The Mars Volta. Marku, ano, je předčasné hodnotit cokoliv po prvním poslechu, ale nejsem si jistý, jestli vůbec k nějakému dalšímu poslechu najdu odvahu a chuť, nezaujalo mě totiž vůbec nic. A ano, zpěv mi nejen lezl na nervy, ale přímo mě i sral, hehe. Tohle fakt není nic pro mě.
keysersoze KeyserSoze - kronikář klubu Genesis 11.4.2025 18:52  85817
No, to minulé album Mars Volty se mi tedy líbilo víc - alespoň teda podle prvního poslechu. Já vím, že je to předčasné, ale tady mě nezaujalo, až na dvě tři pasáže, prakticky nic. A taky mi docela lezl na nervy Zavalův ukňučený vokál. Riis mě potěšil víc, je to takový jeho příjemný standard, i když také ničím (zatím) výjimečný.
pepanovacek PepaNovacek 11.4.2025 16:33  85815
Marku, děkuju, večer poslechnu.

[ 65233 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  

(c) 2001-2011 Lopuch.cz   
Kontakt