Registrace nového uživatele     Návod     Kluby     Archív  Lopuchu     Lopuch.cz  

Diskuze na Lopuchu,
pohlazení na duchu

Lopuch.cz

Jméno:
Heslo:
Podpora LCD:
 
Klub GENESIS [ŽP: 8 týdnů] (kategorie Hudba) moderují Vaklaf, Bubla, PepaNovacek.
Archiv
Domovská stránka aktualizována 28.7.2019 18:46
  Nastavení klubu     Nastavení práv     Homepage     Anketa     Přítomní     Oblíbené     Lopuch     Kategorie  
autor: 
text: 
vyplnit a 
Help

Nemáte právo psát do tohoto klubu.

[ 65237 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  
mayak1 Mayak1 I live in a progg bubble ... 8.4.2025 22:14  85799
Marek, PepaTiež sa pohrávam s pocitom, že "Time Silent Radio" - II je to najlepšie, čo vôbec Echolyn stvorili (dokonca prakticky na staré kolená, čo sa veľmi málo komu v hudbe podarí), ale asi je to nakoniec remíza s ďalšími asi tromi ich albumami, ja tú kapelu nesmierne milujem ...
keysersoze KeyserSoze - kronikář klubu Genesis 8.4.2025 22:03  85798
Napadlo mě to samé, Pepo. Jestli náhodou ta jejich letošní dvě alba (nebo dle jiného úhlu pohledu "dvojalbum") není to úplně nejlepší, co kdy vytvořili.
pepanovacek PepaNovacek 8.4.2025 21:25  85797
Tak dneska dopoledne Uriah Heep - The Magicans Birthday a pak Echolyn - Cowboy Poems Free, dvě hodiny běh, po něm Echolyn – Mei, The End Is Beautiful a Echolyn 2012, dvě hodiny ping pong a poté Echolyn - I Heard You Listening a Time Silent Radio II & VII. Pravda, jsem břídil, ani ve volném dnu, kdy nemusím do práce zkrátka pětatřicet alb nedám, ale jsem velice spokojen. Už jsem si říkal, jestli nemám třeba přeecholynováno, ale kdepak – naopak mám momentálně pocit, že jejich letošní nahrávka je jejich vrcholem. Překrásná, neskutečná hudba.
pepanovacek PepaNovacek 8.4.2025 10:06  85796
Uriah Heep - The Magicans Birthday - 1972
Sunrise
Přiznám se, že nejvíc jsem se těšil na basu, která tedy nezklamala, i když to není takový © Olias námel, jaký jsem čekal. Skladba pěkná, takový valivý hardrock, líbí se mi Hammondy – jak by taky nemohly, hehe. Trochu mě sere to vibrato ve zpěvu a mám takový (neblahý?) pocit, že úroveň šla oproti předchozím dvěma albům docela dolů.

Spider Woman
Což se mi, bohužel, potvrdilo u téhle krátké skoro odrhovačky, kterou zachraňuje jen slušný zvuk – a basa.

Blind Eye
A můj pocit nenapravila ani tahle … balada? Taková tuctová písnička, nezajímavá.

Echoes In The Dark
Mhm. Nevím. Nic moc. Pomalá, nudná písnička, při které mě napadaly výrazy jako Děčínská kotva, Bratislavská lyra nebo Šaty z šátků, hehe. Oceňuju, že David Byron nezpívá zdaleka tak křečovitě, operně, nepřirozeně, nehezky (pro mě), a fakt zaplaťpánbůh za tu skvělou baskytaru.

Rain
A tohle je kandidát na nejslabší skladbu na albu. Jediné pozitivní, co mě při poslechu napadalo, byla myšlenka na to, že předchozím dvěma albům bych zvýšil hodnocení, hehe. A taky ale možná, že nejsem hoden, kdo ví.

Sweet Lorraine
O moc lepší to (pro mě) není ani tady. Dokola opakovaný refrén, až otravně.

Tales
Tak při další nudné a nezajímavé písničce začínám nabývat téměř neochvějnou jistotu, že poslouchám velice nepovedené a slabé album, asi tak na úrovni prvních dvou. Určitou naději vidím v poslední skladbě, která by měla být díky stopáži nejlepší, hehe.

The Magicans Birthday
Ano, na jednu stranu je pozitivní, že tohle bude asi opravdu nejpovedenější skladba, ovšem ani zde se o žádnou bombu nejedná. Takový mix Led Zeppelin a The Beatles s poměrně nudným kytarovým sólem jen s doprovodem bicích, kde je jasně slyšet až propastný rozdíl oproti tomu, jak hrál John Bonham – který mě napadl, logicky, řekl bych. Takový pokus (ne moc povedený) o dlouhou kompozici, působící ale trochu jako násilný, nesourodý slepenec.

Tahle deska je po dvou předešlých pro mě dost velkým zklamáním. V podstatě obyčejné, jednoduché písničky, spíš popové. Pozitiva jsou příjemný zvuk, Hammondy, zpěv, vokály, no a zejména basa. Jinak celkově druholigová nahrávka.

5,5/10
keysersoze KeyserSoze - kronikář klubu Genesis 7.4.2025 12:50  85795
Super počtení, chlapci. Já už snad brzy navážu na psaní o Spock's Beard a Echolyn bych určitě chtěl sepsat taky. Poslední dvojalbum jsem podpořil nákupem na Bandcampu, jsou to superbomby.
pepanovacek PepaNovacek 7.4.2025 11:15  85794
Z trochu jiného soudkuIn The Hall Of The Mountain King
pepanovacek PepaNovacek 7.4.2025 10:36  85793
Tak znal. Hehe. Našel jsem si svoje příspěvky o nich.
pepanovacek PepaNovacek 7.4.2025 10:33  85792
Miro, děkuju za recenzi, jsem rád, že píšeme alespoň dva, i když bych klidně psal i sám, hehe, stejně to dělám hlavně pro sebe. A děkuju vůbec za Echolyn (taky Markovi), moc nechybělo a mohli mě minout. Happy The Man mi na mysl nepřijdou nikdy, což bude nejspíš tím, že je neznám. Hehe. Ledaže bych je znal.
mayak1 Mayak1 I live in a progg bubble ... 7.4.2025 10:27  85791
Pepa... hezky, v mnohom sme to napísali veľmi podobne, nechcel som to s ničím porovnávať, lebo všetko je úplne originálne, akurát Gentle Giant a Happy The Man mi skoro vždy prídu na myseľ, keď tento album počúvam - už vyše 20 rokov ...
mayak1 Mayak1 I live in a progg bubble ... 7.4.2025 09:21  85790
ECHOLYN - Suffocating the Bloom (1992)

Sotva tri roky existujúca kapela vydala svoj druhý album na konci novembra / listopadu 1992. Deväťdesiate roky sú plné obrody art / progressive rocku, vzniklo vtedy viacero skupín a mien, ktoré priniesli po nedostižnej prvej polovici 70.rokov zase celú paletu veľmi kvalitných, ba aj kultových albumov, ktoré z dnešného pohľadu už píšu zásadnú históriu subžánru celkom nepochybne. A album „Suffocating the Bloom“ k ním určite patrí na jednom z najvyšších miest v pomyselnom rebríku. Teda medzi tými informovanými hľadačmi, ktorí si prakticky neustále rozširujú povedomie o nevyčerpateľnej svetovej studnici kapiel progresívneho rocku a dôstojných pokračovateľoch éry art rocku ...

Vyše 70 minútový album obsahuje najprv desať stredne dlhých i kratších skladieb a potom 28 minútovú jedenásťdielnu suitu.

Počul som v živote bezpočet rockových albumov, ale takúto koncentráciu široko-spektrálnych hudobných nápadov, melodických motívov, variabilných vokálnych harmónií a inštrumentálnych riffov na jednej ploche asi nie. „Suffocating the Bloom“ je v týchto smeroch ako nejaké Majstrovstvá sveta v hudobných nápadoch. Echolyn, ešte stále mladíci, tu hýria, ba doslova neuveriteľne „plytvajú“ muzikantskou invenciou.

Úvodná „21“ je dynamická, svižná a hudobne hravá kompozícia, inštrumentálne variabilná s dominantným vedúcom vokálom Raymonda Westona, ale aj s doplnkovými vokálmi ďalších členov kapely. Hneď na úvod upozorním, že mimo Bretta Kulla a Chrisa Buzbyho sa zúčastňuje na doprovodných vokáloch už aj bubeník Paul Ramsey.

„Winterthru“ by sa dala nazvať pokojne aj skladbičkou s určitými hitovými ambíciami, ak by kapele na takom niečom záležalo ...



Osem minútová "Memoirs From Between" je melancholická, pomalšia skladba s klavírnym podkladom a striedajúcimi sa veršami dvojice Weston / Kull, ktorá v druhej polovici prejde do rýchlejšieho tempa a má jazzový charakter.

Medzihra „Reaping the Harvest“ je hraná na sláčikových inštrumentoch plejádou hosťujúcich hudobníčok a hudobníkov (aranžérom je nepochybne Chris Buzby) a je predohrou pecky "In Every Garden". Nádhera, ktorá pripomína čiastočne TOP tracky kultových Happy The Man, ale cítiť tu samozrejme aj vplyvy Gentle Giant.

Koncertne vo vtedajšej dobe často hrávaná "A Little Nonsense" je principiálne jazzová rocková kompozícia, ale s vrcholnou ukážkou vokálnych harmónií kapely. Echolyn „par excellence“ .

„The Sentimental Chain“ je opäť sláčikovo / flautová medzihra, ktorá plynule prechádza v akustickú „One Voice“ s husľami v popredí a tiež flautou a spevom Ray Westona, postupne prejde v nástup ďalších nástrojov a grandiózne finále ... a zase akustické zakončenie ...

„Here I Am“ je skladba zo zlatého fondu Echolyn, dynamická a s typickým americkým „groove“ - za päť minút sa tu vystrieda spústa nápadov a motívov, čo je už akoby poznávacím znamením kapely. Invencia tu strieka na všetky svetové strany ...

„Cactapus“ je sotva trojminútová éterická, zadumanejšia inštrumentálna fusion skladbička, akoby na záver prvej polovice voľných (formálne nenadväzujúcich) kompozícií albumu ... krása ...

Jedenásť častí vyše 28 - minútovej hudobnej epopeje „A Suite for the Everyman“ je verbálne komentovať asi kontroverzné, pretože motívov, nápadov, riffov, zmien tempa, protirytmov a nálad je tu neuveriteľne veľa. Zložité štruktúry Gentle Giant a hudobné synkopy Happy The Man sú tu (mojím vnímaním) evidentné stavebné piliere hudobného konštruktu a v tejto dobe pre Echolyn evidentne najväčšou výzvou i inšpiráciou. Zároveň tu víťazí výrazná melodičnosť, ľahkosť, silná invencia a isté novátorstvo a búranie mantinelov a posúvanie hraníc samotných muzikantov. Porovnávať túto suitu trebárs so „Supper's Ready“, „Close To the Edge“, alebo „Karn Evil 9“ je však asi ošemetné, pôvodne chceli Echolyn zložiť niečo, ako pokračovanie suity „Shades“ z ich prvého albumu, ale neuveriteľné množstvo fragmentov a hudobných nápadov dalo eposu vo finálnej podobe celkom iný tvar ...

Už týmto albumom sa Echolyn stali zásadným subjektom progrockovej histórie a legendou i kultom ne/mainstreamovej hudby. Vstúpili do obdobia, kedy zložili a nahrali svoje najlepšie albumy, aj keď blízka budúcnosť im ešte prinesie výrazné komplikácie a pre kapelu, ako celok i veľmi ťažké obdobie ...


10 / 10 **


pepanovacek PepaNovacek 7.4.2025 08:50  85789
Echolyn – Suffocating The Bloom – 1992
Poslouchal jsem druhé album Echolyn v posledním týdnu odhadem desetkrát, a vždycky mě velice potěšilo. Líbilo se mi víc a víc, a nemohl jsem se dočkat, až nasadím sluchátka a do hudby se ponořím s odhodláním a cílem něco napsat. Vůbec jsem nepochyboval o tom, že stejně jako u debutu budu i tady nadšen, až ohromen. Takže jdu na to.

21
Tak jsem naprosto bezradný. Opět jsem dostal takovou nálož, že nemám slov a nevím, jak tu nádheru popsat. Jen během několika desítek vteřin (než začne zpěv) slyším tolik hudebních motivů, nápadů a změn, že pochybuju, jestli už jsem se s něčím takovým setkal. S trochou přehánění je v podstatě jiný každý takt a taky těch inspirací a vlivů, co slyším – v samotném, rozverném úvodu třeba Gentle Giant, potom hodně Genesis, jedna pasáž mi připomněla něco ze sólového Hacketta, jedna Jethro Tull, jedna Marillion, ale třeba ty jazzrockové pasáže Zappu a i „vážná“ hudba zazněla, ale vůbec jsem neměl pocit, že jde o nějaké kopírování. Napadlo mě, že si skladbu budu pouštět pořád dokola a rozeberu jí do nejmenších detailů, ale to bych pak recenzi psal dva, tři týdny. Opravdu jsem okouzlen a ohromen – všechno tady je naprosto dokonalé a krásné, až nadpozemsky, chce se mi napsat – špičkové, fantastické výkony všech instrumentalistů i vokalistů, ale hlavně strhující a překrásná, geniální a neuvěřitelná HUDBA.

Winterthru
Až skoro jsem si říkal, zaplaťpánbůh, že druhá skladba není takový mazec, jako první. Tahle písnička bude zřejmě tak nějak – jakoby, hehe – vánoční, což usuzuju podle slova christmas, které jsem tam opakovaně zaslechl, a taky podle závěrečných taktů.

Memoirs From Between
První polovina skladby je víceméně akustická. A krásná, samozřejmě. Poté spustí celá kapela, úžasně to graduje, aby po chvíli nastala taková najjazlá pasáž. Anglicky neumím, ale celé se to nějak točí na tomhle rýmu:

Set a course, up ahead
Straight into heaven...


A fantasticky graduje a končí pak dlouhým fade outem. Už v první skladbě mě napadlo, jestli náhodou pan mistr bubeník nemá rád Phila Collinse, a tady jsem si to tedy říkal znovu. Hraje podobně, a hraje skvěle.

In Every Garden
Další překrásná písnička, kde mě pro změnu napadlo – díky velké podobnosti s Genesis – že i kytarista asi bude mít hodně rád Steve Hacketta. Úžasné vícehlasy a ve druhém refrénu strhující gradace. Předchozí krátkou Reaping The Harvest vnímám jako takovou předehru.

A Little Nonsense
Tvrdší skladba, taková „kombinace“ Gentle Giant (těch tedy především) s Yes (ve formě jakési „přísady“ v podobě těch dvou vokálních pasáží – paradydádydádydáda nebo tak něco se tam zpívá). A aby toho nebylo málo, tak je tam ještě během pouhých tří a půl minut „vetknuto“ takové jazzrockové sólo. No, hoši, další bomba a Echolyn už takřka neochvějně a jistě stojí na (mém) vrcholu vedle Genesis, Yes, Led Zeppelin + dalších legend.

One Voice
Srdceryvná písnička, pro změnu ve stylu Jethro Tull a v kytarovém sóle slyším Marillion. Zvukově krásné a malebné smyčce a flétna, jako „předehra“ je tady The Sentimental Chain.

Here I Am
Opět překrásné vícehlasy, připomínající Yes. Už je mi to trochu trapné, uvítal bych nějakou slabší skladbu, ke které bych měl nějaké výhrady, ale nemůžu sloužit, prostě další bomba. Znovu pěkná jazzrocková pasáž a vynikající basa – řekl bych bezpražcová.

Cactapus
Hackettovská kytara v úvodu. A i dál má skladba podobný zvuk a ducha starých Genesis, opět s jazzrockovým nádechem. Krásná krátká instrumentálka.

Suite For The Everyman
A máme tady závěrečnou, osmadvacetiminutovou, jedenáctidílnou kompozici. Při jejím poslechu na mě nejvíc dolehly určité výčitky, že nemám Echolyn naposlouchané zdaleka tak dobře, jak bych chtěl, a zdaleka ne tak dobře, abych o jejich hudbě mohl zasvěceně psát. Celkově mi skladba (zejména v první polovině) připomíná Misplaced Childhood, nejen zvukově (hlavně kytara), ale i podobným hudebním pojetím. Ale slyším tady opravdu mnoho vlivu a inspirace – rozverné a rozjuchané pasáže ve stylu Gentle Giant a Franka Zappy, vokály jako Yes i The Beatles, instrumentálně hodně často zní pak kapela jako Genesis, ve finále pro změnu jako Rush. Vrcholem je nejspíš poslední část, vlastně asi titulní skladba Suffocating The Bloom.

Takže ano, na jednu stranu výčitky, na druhou ještě větší nadšení z objevení téhle fantastické kapely a z jejího druhého alba, kde mi ani těch cca deset poslechů nestačilo k jeho poznání. Nicméně i kdybych ho poslouchal opakovaně, pravděpodobně bych momentálně nic kloudnějšího nevymyslel. O Genesis jsem psal poprvé asi třicet let poté, co jsem je poznal, podruhé pak za dalších cca patnáct let, takže třeba si Echolyn v pětasedmdesáti zopakuju, hehe. A i kdyby ne, už teď mě naprosto okouzlili a jsem nesmírně šťastný, že jsem je – konečně – poznal.

Teď tedy předhazuju svoje ne úplně „zasvěcené“ bláboly, a na závěr chci ještě napsat, že vokál mi připomíná skutečně velmi, velmi mnoho mých oblíbených zpěváků, a to si nejsem jistý, jestli si vzpomenu na všechny - Fish, Geddy Lee, Peter Gabriel, Robert Smith, Maynard James Keenan, Steve Hogarth, Robert Plant, Kevin Gilbert. Taky bych ještě jednou rád zopakoval, že u Echolyn opravdu necítím žádné napodobování nebo kopírování, přesto, že v jejich hudbě je slyšet velké množství vzorů a inspirace, přijdou mi velice originální. A moc se těším na další dobrodružství při poznávání jejich úžasné hudby.

10/10
pegas Pegas 4.4.2025 19:51  85788
tucnak: Já bych neřekl, že to bylo přearanžované, spíš nástroje výraznější a na deskách to je uhlazenější, tak to působilo trochu jinak. Ale nemám to zas tak naposlouchané, abych si všímal každé noty jinak.
Jiný přípab mohla být Give It Back, protože to určitě hrají ve verzi, kterou přehráli s Harrisonem na stejnojmenné album nově nahraných a přearanžovaných písniček ze starších alb. Ale ani jsem si ty verze přímo neporovnával, abych věděl, jak moc tam jsou změny.
tucnak01 tucnak01 4.4.2025 10:01  85787
Pegas: Krasny report, diky moc za nej. Ja prisel celkem pozde takze jsem stal uplne vzadu. A videl jsem je poprve.
Jen bych dodal ze mne osobne prekvapilo jak hodne byla vetsina skladeb prearanzovana oproti verzim jak je znam z alb.
pegas Pegas 3.4.2025 20:22  85786
Jo, koncert byl výborný, ale Kisch je samořejmě Kitch.

Co mě ale vždycky štve, hlavně jako dojíždějícího, tak když pominu neznámé konce delších koncertů (hlavně když je víc kapel), tak neschopnost jasně uvádět, v kolik to začíná. Když vezmu TPT, tak na plakátu a na vstupence 19:00, stejně tak info přímo od pořadatele a v události na Facebooku. Na webu Paláce Akropolis se dalo v popisu dočíst otevření v 19:00 a koncert od 19:45, to samé v popisu na Goout, kde jsem lístek kupoval, ale v nadpisu oba zase 19:00, rovněž přímo na reklamní obrazovce přímo u vchodu od 19:00. A na Facebooku příspěvek od kapely se začátkem ve 20:00. Věřil jsem tedy v těch 19:45, i když je to zvláštní čas. Evidentně někteří návštěvníci o přesném začátku také nevěděli a mysleli si, že se to o 45 minut zpozdilo. A to není poprvé. Jako kdyby se to toho vrtali ti samí, co pořádají některé běžecké závody, kdy jaksi jasně neuvedou, v kolik se startuje, ale třeba to byl jenom jeden specialista tady v okolí.
Každopádně začínalo se na čas v těch 19:45, naštěstí jsem už dlouho nezažil výrazně opožděný začátek, jako to bývalo dříve asi běžné.

A ještě jsem zapomněl zmínit, že hned po první písničce Soord oznámil, že je nějaký problém s klávesami, ale žádné zdržení, během chvilky to bylo vyřešeno.
pepanovacek PepaNovacek 3.4.2025 20:07  85785
Před chvílí mi dohráli noví Echolyn. A přidávám se k Mirovi a Markovi, dokonce bych řekl nejen, že jsem letos nic lepšího neslyšel, ale že nic lepšího už letos nevyjde.

[ 65237 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  

(c) 2001-2011 Lopuch.cz   
Kontakt