Registrace nového uživatele     Návod     Kluby     Archív  Lopuchu     Lopuch.cz  

Když diskuse,
tak s Lopuchem

Lopuch.cz

Jméno:
Heslo:
Podpora LCD:
 
Klub GENESIS [ŽP: 8 týdnů] (kategorie Hudba) moderují Vaklaf, Bubla, PepaNovacek.
Archiv
Domovská stránka aktualizována 28.7.2019 18:46
8.-14.1.2024: Cynic - Ascension Codes - 2021 (Jitka)
15.-21.1.2024: Ota Petřina - Super-robot - 1978 (Pepa)
22.-28.1.2024: Supertramp - Even In The Quietest Moments - 1977 (Ivan)
29.-4.2.2024: Linda Perhacs - Parallelograms - 1970 (Štěpán)
5.2.-11.2.2024: Brother Ape - A Rare Moment Of Insight - 2010 (Miro)
12.2.- 18.2.2024: Jouis - Dojo - 2014 (Honza)
19.2.- 25.2.2024: Kevin Gilbert – The Shaming Of The True - 2000 (Dan
26.2.- 3.3.2024: Sparks – Lil' Beethoven - 2002 (Petr)
4.3.- 10.3.2024: Jakszyk, Fripp and Collins – A Scarcity Of Miracles - 2011 (Jitka)
11.3.- 17.3.2024: Dux – Vladimír Padrůněk In Memoriam - 1986 (Pepa)
18.3.- 24.3.2024: 10cc – The Original Soundtrack - 1975 (Ivan)
25.3.- 31.3.2024: Lucifer's Friend – Banquet - 1974 (Štěpán)
1.4.- 7.4.2024: Persona Grata – Reaching Places High Above - 2013 (Miro)
8.4.- 14.4.2024: Return To Forever – Where Have I Known You Before - 1974 (Honza)
15.4.- 21.4.2024: Mr.Bungle – California - 1999 (Dan)
  Nastavení klubu     Nastavení práv     Homepage     Anketa     Přítomní     Oblíbené     Lopuch     Kategorie  
autor: 
text: 
vyplnit a 
Help

Nemáte právo psát do tohoto klubu.

[ 62315 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  
artfan Artfan 5.6.2023 11:39  78129
MiroMiro, díky. Já od srdce, ty navýsost odborně a faktograficky... A to se mi líbí...
mayak1 Mayak1 I live in a progg bubble ... 5.6.2023 11:29  78128
Ivan... Ty to proste umíš ...

Takto od srdca to tu nikto asi nevie lepšie ...
artfan Artfan 5.6.2023 11:13  78127
Yes – Going For The One (1977)

Tři roky jsou pryč, Rick Wakeman je zpět a Yes natočili (opět) album z hudbou Yes. S takovou, jakou miluji již léta.

Going For The One má pěkně po rockersku odpočítaný začátek na raz dva tři a už je tady bigbít ve stylu Yes. Zdvojená kytara a kytarové vyhrávky včetně sóla jako ve správné rockárně. I Andersonův vysoký hlas se sem náramně hodí a spolu se sekanýma úderným rytmem a chytlavým refrénem tu máme krásný příklad kvalitní artrockové skladby bodující v singlovém žebříčku. Skvělé je i vokální zakončení skladby přes tři „zakopnutí“. Nářez jako prase.

Turn Of The Century je již ze zcela jiného soudku a posloucháme Roanův dávný milostný příběh. Skladba má příznačný charakter středověkého madrigalu. ….like leaves we touch, we learn…. Krásná poklidná nálada tvořená akustickou kytarou a klávesy, dochází ke zklidnění. Ale ty Andersonovy věčné minulé i budoucí pravdy … I´m sure we know… Ještě v tomto období jsem jeho hyperoptimismus v život, lásku, lidi a k tomu patřícímu vesmíru přijímal. Lapal jsem z repráků slova a domýšlel si smysl a příběh. V pozdějších letech a do současnosti mi to začínalo vadit. Ale tady jsme ještě v roce 1977 a i Turn Of Century je na desce dalším klenotem.

Ve Squierově skladbě Parallels dostaneme jako ochutnávku, jako závdavek na příští krásné něco ze vznešených tónů kostelních varhan. Wakeman řádí na klaviatuře a dává (Patriku promiň) zapomenout na Moraze. Ty pasáže kláves s Howeho kytarou jsou neskutečné a je to dech beroucí kvapík. Za zvláštní poslech tady stojí i tepající a vrčící basa. Celá skladba zase stojí na pevném rockovém základě a je to nářez.

Wonderous Sories jsou oblečeny do podobného hudebního kabátu jako Turn Of Century a připomínají mi náladou genesisovský Time Table. Dominuje tady zvuk akustické kytary spolu s klávesy. Wakeman vykouzlí jakoby mimochodem zvuk flétny, White používá perkuse a celé to zase vytváří dávnou atmosféru starých příběhů vyprávěných u ohnišť či dubového stolu. V poslední sloce slyšíme krásné odpovídačky Andersona a Squiera. Skvělá, skoro by se dalo říct jednoduchá, skladba ale při pozorném poslechu je slyšet tisíc a jedna maličkost, které ji dotvářejí v dokonalý celek.

Awaken. Geniální a divoký klavírní trylek spolu s následujícím klavírním preludováním představuje více než důstojné éntre největší bombě alba a jedné ze dvou nejúžasnějších skladeb skupiny Yes. Počínaje veršem …high vibration goes on…., až po jeho opakování na konci celého opusu se jedná o jednu velkou radost z poslechu něčeho nadpozemského, co však vytvořili lidé. V celé skladbě slyšíme úžasnou práci Wakemana, Squiera spolu s Whitem. V Andersonově hlase je od počátku napětí, zprvu tlumné, aby postupně vývojem skladby mohlo nabývat na intenzitě a stoupat do nadoblačných sfér. Stejně tak je to i s hudbou, která pomalu ale jistě graduje, třeba v 5:20 „pomocí“ zvuku kláves zřetelně slyším, jak vystoupá o pět schodků výše a jede se plnou parou dál. Od 6:40 se muzika jakoby zastaví, oddychuje, White vezme do ruky triangl a zahájí přípravu na finále. „Duet“ trianglu a kostelních varhan je úžasný a originální. Jedná se o neskutečně nádhernou pasáž. Tady zpravidla přichází první husina. Přibližně od tohoto času jsem vždy zahajoval postupné otáčení hlasitosti doprava a v duchu se omlouval sousedům. V čase 12:15 po odzpívaném textu je už vše připravené ke grandióznímu vyvrcholení. Volume je vpravo, sousedé sorry… A když se Wakeman opře do varhan v kostele sv.Martina ve švýcarském Vevey a ozve se to mohutné, majestátné, nečekané, přenádherné tátáá táátááá chlupy na rukách stojí, oči vlhnou, srdce buší… Hudební orgasmus. Následuje potřebná a funkční a jak jinak než nádherná zklidněná pasáž. Andersonův hlas v závěru dominuje a zpívá jako anděl, vokál se vlní jako moře, basové tóny rezonují v hrudním koši. … Vše, i to nejkrásnější jednou končí. Avšak u zaznamenané hudby je výhodou, že je možné si zážitek třeba donekonečna opakovat. Awaken je bomba všech bomb.

Deska má v porovnání s TTFO standardní stopáž a já to příjmám jako pozitivní věc… Elpíčko pánové vydali v numerologicky příznivém datu 7.7.1977. Co je k tomu vedlo, nevím. Avšak pro mě je Going For The One nadčasové a geniální dílo.

10/10
mayak1 Mayak1 I live in a progg bubble ... 5.6.2023 00:08  78126
YES - Going for the One (1977)
Po v podstate veľmi pozitívnom prijatí albumu „Relayer“ poslucháčmi i hudobnými kritikmi a Severoamerickom a Britskom turné si kapela dala pauzu a priestor pre vydanie sólových počinov jednotlivých členov. Skúšať materiál pre nový album začali YES až v jeseni 1976 a nie prekvapujúco vo Švajčiarsku, konkrétne v Montreux, pretože ako právny subjekt sa stali daňovým exulantom (britský daňový systém ich v ekonomicky úspešnom období značne vyciciaval). Už v počiatočnom období skúšok kapelu opustil Patrick Moraz a do kapely sa vrátil Rick Wakeman, ktorý napriek pomerne úspešne sa rozvíjajúcej sólovej kariére mal v polovici roku 1976 výrazné finančné problémy.

Oproti predošlým albumom došlo vo viacerých faktoroch ku korekciám. Zvukový inžinier a producent Eddy Offord od skupiny odišiel, nahradili ho John Timperley a David Richards a produkcie albumu sa ujali samotní členovia YES. Grafický návrh coveru albumu od Rogera Deana väčšina členov kapely neprijala a v definitívnej verzii prešiel rozkladací trojitý obal z dielne známeho umeleckého tandemu Hipgnosis (Storm Thorgerson & Aubrey Powell). Logo YES však zostalo zachované, lebo z právneho aspektu sa stalo majetkom kapely. Manažérom skupiny zostal Brian Lane. A to najpodstatnejšie - v protiklade s predchádzajúcimi troma albumami sa zmenila štruktúra / dĺžka skladaného materiálu pre finálne kompozície. Hlavne tento aspekt bol aj dôvodom, prečo sa do kapely bez problémov hladko začlenil a kompozične a aranžérsky výrazne na albume prispel, navrátivší sa Rick Wakeman ...

Na ploche necelých 39 minút sa nachádza jedna klasická singlová hitovka, tri kompozície nad hranicou piatich minút a jedna suita dlhšia ako 15 minút. Žiadny koncepčný charakter, proste album so silnými melodickými nápadmi a s tendenciou zaujať širšie spektrum poslucháčov a byť stráviteľné bez nejakých výrazných akademických ambícií.

Titulná „Going for the One“ je Andersonom napísaná dynamická, dramatická vypaľovačka, ktorú zložil ešte v období pred tromi rokmi a nemala šancu sa dostať na albumy s dlhými suitami. Dominujúca je tu steel gitara Steve Howea a samozrejme výrazne spievaný text Andersona, dopĺňaný doprovodnými vokálmi tandemu Squire/Howe.

„Turn of the Century“ je 8 - minútová jemnejšia a melancholická (vrámci YES) skladba s autorstvom tria Anderson / Howe / White s celkom bizarným textovým príbehom. Elementárne klávesové party sú dielom Alana Whitea, ale ostrá verzia na albume je samozrejme prácou Ricka Wakemana. Vraj je to obľúbená kompozícia Steve Howea.

„Parallels“ je produkt Chrisa Squirea a tento track mal byť pôvodne súčasťou jeho sólového „Fish Out of Water“, ale kvôli limitovanej vinylovej kapacite albumu a odlišnému štýlu a charakteru ostatných skladieb na albume bol vynechaný. S Wakemanovými klávesami a Andersonovým majoritným spevom vo verzii kompletných YES dostala kompozícia iný rozmer a výraznejšiu formu.

„Wonderous Stories“ je krásna, zasnená hitová kompozícia, celkom evidentne z hlavy Jona Andersona. Mimo vokálneho prevedenia sú na nej zásadné Wakemanové klávesy, čarovne podkresľujúce pozadie skladbičky. Samozrejme, že to vyšlo aj v singlovej verzii (s „Parallels“ na B-strane).

„Awaken“ je dnes už kultová, vyše 15 - minútová suita zložená tandemom Anderson / Howe, ale kompozične a aranžérsky je tu veľmi podstatný prínos Ricka Wakemana, ktorý navyše presadil do skladby zaradenie zborových pasáží v podaní Richard Williams Singers, s ktorými počas švajčiarskeho pobytu v Lausanne spolupracoval. V strednej časti použil Rick aj klasický kostolný organ (nahraný v mestečku Vevey v kostole Svätého Martina). Vlastne aj vstupné klávesové intro, základný klávesový riff i medzihra v „Parallels“ sú hrané na tomto organe. Výstavba a gradácia „Awaken“ je úžasná, jasný rukopis tejto výnimočnej kapely a jej priebeh od úvodnej rozbehovej pasáže, do dramatického stredu a výrazného uvoľnenia na konci štrukturálne evokuje podstatne jemnejšiu, tajomnejšiu i pompéznejšiu paralelu so štruktúrou eposu „The Gates of Delirium“.

Časové obdobie, kedy vznikli a boli prezentované aj na živo albumy „Going for the One“ a následné „Tormato“, možno považovať za výraznú etapu fungovania YES v „tej najklasickejšej zostave“, keď sa tábor fanúšikov skupiny výrazne rozšíril, kvôli väčšej prístupnosti a ľúbivosti ich hudby aj pre poslucháčov mainstreamových kruhov a milovníkov priamočiarejšej melodičnosti. V nie neposlednom rade, kapela aj ekonomicky zmohutnela. Všetkých päť hudobníkov v nej sú už svetovo rešpektované esá a povedomie, že ich spoločné diela sú ďaleko silnejším hudobným materiálom, ako čokoľvek, čo stvorili mimo tejto skupiny, sami, či v spolupráci s inými muzikantami je zrejmé už aj hluchému a slepému ...



10/10**
bubla Bubla 4.6.2023 21:47  78125
MayakApokalypsa je skvělá, ale od Mahavishnu Orchestra je skvělé úplně všechno.
bubla Bubla 4.6.2023 21:44  78124
PegasŘekl bych, že je to baskytara, jsou tam pak ještě podobná místa. Mohla by to být i nějaká schválně nahraná zpětná vazba. Ale je to fakt dobrej zvuk, hehe.
pegas Pegas 4.6.2023 20:42 - Oblíbené kluby (20:56) 78123
Když jsem poslouchal Going For The One přes sluchátka, poprvé jsem i všimnul hodně hlubokých tónů v Awaken cca od času 2:25. To je baskytara? Já nejdřív myslel, že do toho slyším z venku přistávající vrtulové letadlo :-) Poslechnul jsem si i několik živých verzí včetně ARW Live At Apollo a nějak nechápu, jak tam někomu to hvízdání diváků nemůže vadit, vždyt to nejen Awaken vyloženě hyzdí.
pegas Pegas 4.6.2023 19:10 - Oblíbené kluby (20:56) 78122
The Aristocrats11.8. budou v Praze hrát The Aristocarts (Guthrie Govan, Marco Minnemann, Bryan Beller). Na Slovensku dokonce 3x, a to 3.11. Košice, 5.11. Bratislava a 7.11. Košice.
mayak1 Mayak1 I live in a progg bubble ... 4.6.2023 18:52  78121
Mahavishnu Orchestra - Apocalypse (1974)Pustil som si to po veľmi dlhej dobe (jasné, že som kedysi mal vinyl - licenčný album zo Supraphonu) a zistil som, že si z toho nič nemapätám, ako keby som to počul prvý krát ...

https://progrockworld.info/rarities/52091-mahavishnu-orchestra-original-album-classics-1971-1975-5cd-box-set.html
artfan Artfan 4.6.2023 13:26  78120
StevPěkná hodnocení desek Yes. Oceňuji a obdivuji tvou záviděníhodnou stručnost, která však dokáže vyjádřit mnohé...
pepanovacek PepaNovacek 3.6.2023 22:53 - Odhlášení (20:53) 78119
Je to samozřejmě vynikající, ale že by Collins nebo Peart u toho museli blednout, si tedy nemyslím.
bubla Bubla 3.6.2023 21:06  78118
Coreovy sólovky z téhle doby mě taky moc baví. A Gadda jsem si všimnul na spoustě nahrávek, je opravdu vynikající, ale jak není spojený s nějakou jednou kapelou, tak je takový nepolapitelný.
stev stev 3.6.2023 17:33  78117
HonzaJá mám jinak fusion náladu, poslouchám Chicka Coreu – The Leprechaun, výborný album, s přesahem do melodramatické, až výpravné hudby. I díky Gayle Moran, která to operními vsuvkami osvěžuje podobně jako na Mahavishnu - Apocalypse. A Steve Gadd na bicí, to je strašnej nářez. Pro Pepu doporučuju třeba skladbu Nite Sprite. Ta kombinace perfekcionistický kompozice a šílený techniky, tak si říkám, že i Collins či Peart u tohoto blednou.
bubla Bubla 3.6.2023 16:31  78116
Poslouchám dneska alba Fermáty od 90. let dál. Griglák je prostě borec.
bubla Bubla 3.6.2023 16:21  78115
Jo, Jobson a Rabin, to by asi byla jízda.

[ 62315 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  

(c) 2001-2011 Lopuch.cz   
Kontakt