Registrace nového uživatele     Návod     Kluby     Archív  Lopuchu     Lopuch.cz  

Zelený je lopuch,
fotbal to je hra...

Lopuch.cz

Jméno:
Heslo:
Podpora LCD:
 
Klub Dračí doupě Plus [ŽP: neomezená] (kategorie RPG (hry na hrdiny)) moderuje Bouchi.
Archiv
Domovská stránka aktualizována 28.7.2019 18:46
Tento klub je určen výhradně diskusi o DrD+, pro jiná RPG témata je zde obecný RPG klub. A úplně jiná témata zde nemaji co dělat. Nepatřičné príspěvky budou odstraněny.

Pro diskuse o konkrétních povoláních jsou určeny samostatné kluby - Bojovník, Čaroděj, Zloděj, Theurg, Hraničář, Kněz.

Stránky vydavatele s informacemi o DrD+ - články o vývoji, ukázky z pravidel, figurky.

Aplikace DrD+ pro Asterion naleznete na homepage klubu.

Než se začnete ptát na něco, co považujete za chybu, přečtěte si (provizorní) errata (na homepage klubu).

Pro důležité dotazy použijte dotazový formulář na webu Altaru. Jen tak budete mít jistotu, že se váš dotaz dostane k autorovi příslušné příručky. Nepočítejte však s odpovědí obratem, ba ani do 24 hodin.

Příspěvky příliš prozrazující schopnosti jednotlivých povolání nebo obsahující informace, které by hráči vůbec neměli znát, patří do příslušných klubů pro jednotlivá povolání. Zde mohou být smazány, i kdyby 99 % textu bylo neškodných.
Stejně tak budou v rámci přehlednosti mazány příspěvky vulgární, mimo téma, s nulovou informační hodnotou či takové, které již pozbyly platnosti či aktuálnosti.

Na dotazy a připomínky, z nichž bude zřejmé, že dotyčný se ani neobtěžoval přečíst si a pochopit příslušnou pasáž v pravidlech, není nikdo povinen reagovat.

Uzavřený klub pro PJ. O povoleni ke vstupu žádejte id APEXX, DODO nebo PECA. Vstup bude povolen po ověření vašeno PJovství.

Homepage klubu - kromě errat i mnoho různých užitečných odkazů.

Témata, která jsou zde zapovězena, neb již byla prodiskutována do takové hloubky, že další diskuse by již nic nového nepřinesla:
- luky, kuše, praky a další střelné zbraně
- kotlíky
Pokud vás některé z těchto témat zajímá, použijte vyhledávání.




Diskuse pokračuje na RPG Fóru.
Na migraci starších příspěvků se pracuje.
  Nastavení klubu     Nastavení práv     Homepage     Anketa     Přítomní     Oblíbené     Lopuch     Kategorie  
autor: 
text: 
vyplnit a 
Help

Nemáte právo psát do tohoto klubu.

[ 5158 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  
feanor 3.12.2008 22:13  23773
Jensonno pokud vas ostatni neunavuje cist nase reci tak rad budu pokracovat:-)

K te improvizovane zbrani. Hlavnim smyslem toho prispevku bylo ukazat, ze neexistuje idealni rada zbrani. nemuzes jednosuse seradit: noha od stolu, kladivo, kyj a palcat, protoze jednotlive rozestupy nejsou stejne. kdyz treba pouzije bejzbolovou palku tak je to vic noha od stolu ci kyj? neboje to mezi? ale mezi je kladivo? tak je to teda kladivo? Smyslem nejakeho koncepcniho reseni je to, aby jsi improvizovanou zbran popsal a nasledne z techto popsanych parametru podle predem stanoveneho klice ziskal parametry(klic=reseni div. rovnice). takovyto pristup je asi zdlouhavejsi nez ten tvuj, ale na druhou stranu ti da moznost vytvareni dalsich zbrani(treba nuncaky ci lopata - nebrat doslova, jen priklad).
Ono totiz nejvetsi problem spociva v tom, ze clovek resi problemy na zaklade zkusenosti. A jak hrac ci PJ takoveto zkusenosti ziska? Proto si myslim, ze kdyz si pomuzou pomoci rovnic ci tabulek tak se budou drzet vramci realnych hodnot i uveci, se kterymi tu zkusenost nemaji.

Pokud tím myslíš, že mají praktické zkušenosti se střetnutími dřevěnou zbraní v "boji", ve kterém je účelem nezranit protivníka, tak ano. S bojem...
Chtel jsem tim rici, ze maji predstavu jak boj probiha. Dokazou si uvedomit ze se sposta veci deje rychle, jak je nebezpecnej chuml bojovniku(zraneni do vlastnich rad-sam jsem to zazil na vlastni kuzi teda ret) atd. Ono je pak optizny jim rict ne tohle nemuzes nebo naopak oni ti budou tvrdit, ze se do dela bezne. proto ti nezbyde nic jinyho, nez se doslova odkazat na pravidla abys problem vyresil. Je ale nutne dodat, ze to vse zavysi na uhlu pohledu.
Jinak s tim pouzivanim maket je to dobrej napad. Asi taky zavedu;-) jinak samozdrejme taky pouzivame ukazani akce v realu tak jak jsi popisoval.
Ano, třeba taky vytváří rámec zápletky a hraje cizí postavy, ale nevím jak konkrétně to souvisí s tématem pravidel a jejich pozice bariéry mezi ním a hráči. Opět říkám, že mnoho věcí můžu na pravidla přenést, takže mi budou pomáhat (nikoliv překážet)
Kdyz vytvaris zapletku, tak se musis ohlizet na pravidla, jestli je to nahodou neprekracuje a tim omezujes svoji predstavivost. Je samozdrejme pravda, jak pises, se muzes oprit o pravidla, ale ve sve podstate jses jimi hlidan, proto pravidla vlastne omezuji. Treba takova gravitace, je to ve sve podstate pravidlo, ktere nas omezuje v letani a kdo by nechtel letat:-). Ale opet je to na uhlu pohledu. oba dva jsme schopni vymyslet mnoho pripadu pro potvrzeni sve hypotezy. Z toho vyplyva, ze pravdu asi mame oba:-D

Kdyz jsem napsal, ze pravidla jsou pro ochranu PJ tak jsem tim nechtel rici, ze PJ se musi chovat jako despota, prave naopak. Pokud se tak bude chovat tak to nebude nikoho bavit. Pravidla ale musi chranit PJ, aby ho hraci nesikanovali svymi leckdy silenymi napady. PJ musi mit v pravidlech oporu.PJ pouzije pravidla, aby jim to vysvetlil, zamitl ci rozmluvil. Pri demogratickym hlasovani se taky muze stat ze ho prehlasujou v uplne kravine.
Kdo vi, mozna oba dva delame tutez vec stejne, ale jen si sami myslime, ze ten druhy to dela jinak. Dost se to blbe vysvetluje.

Jeste si ale neodpustim jednu poznamku k hram typu FATE. prvne se musim priznat, ze jsem je nikdy nehral jen jsem o tom cetl(mam stazeny pravidla, ale zatim nebyl cas ani sila si je poradne prostudovat).
Ono pokud pokud pouzivas slovni vyjadreni pro vlastnosti, tak stejne pracujes s hodnotami. Odborne se to nazyva FUZZY LOGIKA a v ni jsou ty cisla taky, jen schovana v mnozinach a tyto mnoziny ma kazdy uz definovany v sobe.
davec 3.12.2008 17:38  23770
JersonTak jsem si prostudoval ten FATE (abych nebyl za analfabeta) a mohu potvrdit, že je jednoduchý a dává velkou volnost.
Je jednoduchý v tom, že nic nedefinuje absolutně, ale pouze relativně. Víte, že tenhle kůň je rychlejší než druhý, ale o kolik? A nemá třeba ten pomalejší větší nosnost, s níž se zátěží jezdce hravě překoná vyšší rychlost toho rychlejšího, ale přetíženého? Nevíte, protože není žádný vztah mezi rychlostí a zatížením. Pokud by pravidla byla v absolutní rovině, nebyla by tak jednoduchá.

A s tou volností to také není tak horké, protože spočívá v aplikaci pravidla "udělej si sám". Pro každý aspekt či dovednost vlastně vytváříte vlastní pravidla.

Neříkám, že jsou špatná (dokonce bych řekl, že se mi dost zalíbila...), ale srovnávat je s "absolutními" pravidly je srovnávání nesrovnatelného.
Pokud pokud vám nestačí vědět, že je postava silnější než obyčejný člověk, ale chcete vědět kolik vaše postava unese, není FATE pro vás. Pokud chcete rychle a plynule vedenou okecávací hru a nezáleží vám na nějakých podrobnostech, tak bych si FATE přečetl.
Asi si ještě prostuduji FUDGE, tam by měly být i nějaké ty statistiky :-))
jerson 3.12.2008 16:21  23769
Pecka123Upřímně (jako doopravdy upřímně) - myslím si, že mnoha lidem DrD+ jako takové moc nevyhovuje, ale nemají moc na výběr - jiných českých nebo přeložených systémů tak moc není, obtížně se shánějí, a díky mnoha letům hraní DrD si na určitý přístup zvykli, takže jim jakoby vyhovuje - z toho důvodu, že když příležitostně zkusí jiný systém, mají potíže se ho pochopit (protože představy o RPG jim zformovalo DrD+), a tak se "přesvědčují" že jim Pluska vyhovují, i když v určitých oblastech je stejně upravují.

Jenže ... je to asi jako bych tvrdil, že mi vyhovuje psát čtyřmi prsty a koukat na klávesnici. Za ty roky to už docela zvládám a zvykl jsme si, že mám nějaké procento překlepů. Když zkusím psát deseti prsty, jde mi to pomaleji a překlepů není o mnoho méně, takže bych snadno nabyl dojmu, že psaní čtyřmi prsty je pro mě lepší než psaní deseti prsty.
Jenže sám vím, že je to nesmysl - a že kdybych vytrval přes počáteční nesnáze a naučil se psát jiným způsobem, bude se mi za pár týdnů psát mnohem lépe, ještě rychleji a s mnohem méně překlepy, navíc budu vidět text který přímo píšu. Tohle všechno vím - ale stejně pořád píšu čtyřmi prsty.

RPG se v tomto směru nijak neliší - hráči jsou prostě na něco zvyklí a pro většinu lidí je lepší používat to co znají - včetně toho že znají chyby daného přístupu - než vydávat úsilí na naučení něčeho nového.

Je pravda, že DRD+ se poměrně obtížně upravuje - je totiž dost komplexní (a ze svého pohledu bych řekl i "komplikované",) i přesto, že je postaveno na zdánlivě jednoduchém základě. Jenže když uvážím, že se dá odehrát srovnatelně dobrý příběh a ztvárnit srovnatelně dobrý charakter se systémem, který používá šest čísel, jednu kostku a nula tabulek, a že se tento systém dá po rozšíření o deset parametrů použít pro hraní navazujících dobrodružství, přičemž tyto hry budou stále stejně dobré nebo lepší než hry podle DrD+ ... vedle takových pravidel jsou Pluska strašně složitá a přitom omezená.

Na druhou stranu - je mi to vcelku jedno, nikdo mě nenutí podne nich hrát, a pokud do nich jiní hráči investují svůj čas a svou energii, je to jejich věc.

Do této a jiných debat se zapojuju z jiných důvodů - když hráč DrD nebo DrD+ své zkušenosti zobecní na zkušensoti s RPG a píše, že to nebo ono lze či nelze v každém a všech RPG (nebo alespoň té rozumné neminimalistické většině, o které má smysl mluvit.)

Pak vznikají takové debaty jako "Ty nemáš v pravidlech životy / úrovně / povolání / hodnoty dovedností / kostky / lidské postavy / třetí rozměr? To je špat... divné RPG (pokud to vůbec je RPG), jak to chceš hrát??"
jerson 3.12.2008 15:54  23768
Takže pokračování veřejně, na žádost poblika.

Prosimte, ruku na srdce, ty ses nikdy nemel spor s hracem kvuli jeho napadu, ktery on povazoval za genialni???? Pokud ne, tak se domnivam, ze tvoji hraci pouzivaji malo fantazie.
Už nějaký čas jsem takový spor neměl. Mimo jiné i proto že často hráči řeknu, aby danou věc zkusil. Kromě toho se k jeho nápadu vyjadřují i ostatní hráči, a když ji i oni posoudí jako pitomost, tento hráč to většinou uzná. Každopádně ale tyto spory prakticky zmizely poté, co jsem začal používat pravidla, která mi dost dobře neumožňují stát v opozici proti hráčům, takže ani není důvod se s nimi hádat.

Pokud chceš mít v RPG pozici rozhodčího, budiž ti přáno. V tom případě ale říkám, že to není jediný možný způsob. A podle mě to ani není moc dobrý přístup k RPG hrám jako takovým.

Na posuzování situací mezi soupeřícími hráči mám pravidla, která tuto funkci plní, ale to jsem už psal.

v dome se strne rvacka mezi hracem(ktery ze bydli) a lupicem. hrac nema nic v ruce a tak chytne po opikacu na klobasy co ma u krbu. protoze se nejedna o standartni zbran je nutne urcit parametry pro boj. ty jako PJ mu je nahlasis, ale hrac je proti a rika, ze to ma prece dva ostre hroty a proto by mel zranovat vic na ses se mezi vami strhne diskuze o tom, jak by zranoval ve skutecnosti. Jak tohle vyresis rozhovorem pred hrou?
Takové věci jako bojová čísla zbraní neřeším ani při hře, natož před hrou. Nicméně pokud bych je řešil - před hrou můžu říct hráčům, že pro nestandartní situaci použiju nejbližší standartní pravidlo a ke každému parametru dám postih -1. Hráči možná řeknou, že by stačilo dát postih -1 k jednomu parametru. Navrhnu dva parametry s tím, že jeden bude volit hráč a druhý já, přičemž můžu zvolit ten samý parametr (čím pokryju i případy, kdy bude k dispozici jen jediný parametr celkem.)
Od té chvíle se při boji jakoukoliv nouzovou zbraní stačí hráče zeptat, k jaké standardní zbrani by ji přirovnal a k jakému parametru chce dát postih. K čemu přidělím postih já si zvolím sám. (Přičemž předpokládám, že hrát si dá postih k útoku, když mu půjde o to se ubránit, nebo postih k obraně, když mu půjde o to soupeře zabít. Budiž mu přáno, ale bych bych idiot, kdybych mu na truc dal v prvním příapdě postih k obraně a v druhém postih ke způsobovanému zranění)

Za treti. dost nasich hracu jezdi na ruzne LARPy ci drevarny a tudis maji i prakticke zkusenosti s bojem
Pokud tím myslíš, že mají praktické zkušenosti se střetnutími dřevěnou zbraní v "boji", ve kterém je účelem nezranit protivníka, tak ano. S bojem jako takovým zkušenost nemají - určitě neznají strach způsobený vědomím, že je za pět minut může někdo zabít.
Manipulace se zbraní je jiná věc - mám makety zbraní a když mi hráč tvrdí, že schová samopal do batohu nebo pod bundu, podám mu maketu a řeknu "tak mi to ukaž".

(Nebo obráceně - pravidla Shadowrunu dávají postih za útok na neviditelný cíl -8. Kamarád mě přesvědčoval, že když bude stát za dveřmi, nepotřebuje vyklánět hlavu, aby se granátem trefil do protějšího rohu místnosti. Já mu nevěřil, takže jsem si sedl do zmíněného rohu, on si vzal tenisák a aniž by ukázal více než ruku, trefil mě do hlavy. K prohášení, že se mu hod granátem podařil podle jeho představ a nikoliv podle výsledku z pravidel mi to stačilo.

dyt on (PJ) prece neposuzuje jen situace mezi soupericimi hraci, ale ma toho na strarosti mnohem vic
Ano, třeba taky vytváří rámec zápletky a hraje cizí postavy, ale nevím jak konkrétně to souvisí s tématem pravidel a jejich pozice bariéry mezi ním a hráči. Opět říkám, že mnoho věcí můžu na pravidla přenést, takže mi budou pomáhat (nikoliv překážet)

Nevím jak si vyložit, že ostatní systémy jsou pro tebe "příliš lineární" - netuším co všechno jsi hrál ani jak linearita souvisí s kvalitou pravidel.

Jinak aby bylo jasno - vůbec nechci mluvit o tom, co se mi líbí nebo nelíbí. Ozval jsem se kvůli prohlášení typu čím víc volnosti dává zvolený systém při tvorbě postavy, tím je složitější nebo je mnohem lepsi modelovat svet pomoci diferencialnich rovnic či pravidla(ci mechanizmy) jsou potreba. a to hlavne, aby se PJ nehadal s hraci. Pravidla jsu vlastne jista forma ochrany PJ a pokud tyto pravidla vychazeni z matematickeho zakladu tim je to lepsi. Protoze jen tak nebudou hraci chtet skakat 10m do dalky

S těmito výroky prostě nesouhlasím, mám zkušensoti přesně opačné, a to při použití nikoliv_minimalistických pravidel.

Před lety jsem se taky hádal s hráči a někdy používal pravidla jako štít, ale přesto (nebo právě proto) takový přístup považuju za špatný - RPG nehraju proto, abych se s někým hádal nebo abych prosazoval svou představu proti představě někoho jiného. I když určitě jsou hráči, kteří v RPG chtějí vyhrávat a tak to berou jako střet dvou a více stran. Jejich problém.
xxx XXX RIDE snowboards - www.ridesnowboards.com 3.12.2008 15:09  23767
Jerson/Feanornechcete tu debatu prenest zase sem? Je velice zajimava. Nebo mi ji stejně jako Peckovi123 poslete do posty. Dík
pecka123 3.12.2008 13:58  23766
JersonPřechod mezi těmito extrémy může existovat, s tím nemám problém. DrD+ je systém blížící se jednomu extrému, a protože tohle je klub zaměřený na něj, přirozeně se tu scházejí lidé, kterým vyhovuje spíše tento extrém. Je fajn vědět, že existují další možnosti. Každopádně současné filozofie pravidel bych se držel - pokud je pro některé účely (resp. hráče) nevyhovující, je podle mého názoru určitě lepší vytvořit nový systém, než překopat starý.

Když tak mi pls pošlete kopii té debaty v poště.
jerson 3.12.2008 13:13  23765
FeanoreTakže přes poštu.

Pecka123 - opět se ptám - co jsou to velmi minimalistická pravidla? Copak neexistují žádná pravidla mezi komplikovanými / propracovanými pravidly, a těmito minimalistickými (které jsou tedy ... nepropracované)?
feanor 3.12.2008 11:29  23764
Zkoušel jsi to? Podobná prohlášení často slýchávám od lidí, co mají rádi fyziku, případně informatiku, ale ani jeden z nich to nezkusil.
No to si pis ze zkousel. Jinak bych se nedostal ke statnici a uspesne je neudelal:-). Kdybys vedel kolik rozlicnych systemu jsem sestavil napr. mechanicky, biologicky(vztahy mezi druhu, modely populace, rychlost sireni jedu v tele, kardiovaskularni soustavu,.....), eletricky,...

A na tohle jsi přišel jak? Mezi pravidly která omezují a která pomáhají je plynulý přechod a to že znáš jen pravidla z jednoho konce (a tak si nedovedeš představit pravidla co pomáhají) je - abych tak řekl - tvůj problém, a vcelku častý postoj hráčů DrD.
no to je uzasny. ty jsi nikdy nebyl na zadne nasi hre, ale vis ze to hrajeme spatne nebo si nic nedovedeme predstavit. Prosimte, ruku na srdce, ty ses nikdy nemel spor s hracem kvuli jeho napadu, ktery on povazoval za genialni???? Pokud ne, tak se domnivam, ze tvoji hraci pouzivaji malo fantazie.

Jinak za pripadem s rozdocim si stojim. dyt on prece neposuzuje jen situace mezi soupericimi hraci, ale ma toho na strarosti mnohem vic. Dyt ona je i kolikrat mezi hraci tzv. zdrava rivalita.

ten tvuj prikad opomel i dalsi moznosti postav. napr. hrac se i presto ze stratil pistoli se mohl rozhodnout ho uderit pesti atd. hrac se take mohl na situaci poditat tak, ze za zmineny neuspech muzou pravidla, a protoze byl rozhodnut to vyresit takto tak se rozhodl pro podobne reseni.

Během patnácti let jsem hrál asi se stotřiceti lidmi od patnácti do třiatřiceti let. Zažil jsem mnohé šílenosti (jao příklad za všechno třeba zbroj z kovu lehčího než vzduch), takže mám..
Asi jsi nepochopil to, co chci rici. mam hlavne na mysli jisty mustr, podle ktereho by se dali resit veci vyplivajici z hrani. pr. v dome se strne rvacka mezi hracem(ktery ze bydli) a lupicem. hrac nema nic v ruce a tak chytne po opikacu na klobasy co ma u krbu. protoze se nejedna o standartni zbran je nutne urcit parametry pro boj. ty jako PJ mu je nahlasis, ale hrac je proti a rika, ze to ma prece dva ostre hroty a proto by mel zranovat vic na ses se mezi vami strhne diskuze o tom, jak by zranoval ve skutecnosti. Jak tohle vyresis rozhovorem pred hrou?

Jak vidím, přijal si za dvé myšlenky tvůrců DrD+. Měl bys ale vědět, že direrenciální rovnice popisují model světa, nikoliv svět samotný. Tento model je....
Ano priznavam, ze se my model drd+ liby. to ale nezname, ze snim vzdy souhlasim. spousta veci je tam spatne. napr. to, ze pri souboji se prvne zranuje do rukou a nohou, do hlavy a pak az do tela atd.
Nicmene, beru mechanizmy drd+ jako dobry napad(i ty nesnesitelne tabulky). Ostatni systemi jsou pro me prilis linearni:-)


Fakt? Z pokusů na vysoké škole bych řekl, že reálný svět neodpovídá ani fyzikálnímu modelu, ale dejme tomu, že jsme neměli tak dobrý model. Nicméně o fyzikálním modelu světa má představu v rozumné šíři jen velmi málo lidí, tyto představy se týkají výhradně neživých objektů, a opět nejsou potřeba - stačí, když herní svět bude odpovídat zkušensoti hráčů. S dodatkem, že hráči (obvykle) nemají zkušenost se zabíjením, ostrým bojem, páčením zámků, plavbou na lodích, středověkým zřízením a milionem dalších prvnů běžných ve fantasy (sám vynecháváš magii). Tyto věci se mnohem snáze řeší již zmíněnou dohodou před hrou, protože je stejně pravidly nepokryješ - ani pravidla DrD+ neřeší, zda je vhodné vstupovat do městského hostince ve zbroji a s množstvím zbraní a jakou reakci to vyvolá.
tak za prve. model je natolik presny jak si ho udelas(je me jasny ze na nektere pripady kvantove fyziky nestaci(heizenberkuv princip neurcitosti) ale co se tyce makrosveta tak funguji dokonale(ted mam na mysli ze popisuji char. rysy systemu) a je jen nutne stanovit div. rovnice vyssich radu.
za druhe. to ze nemaji podvedomi o fyz. svete prave nahrave nejake sjednocene mechanice podle div. rovnic.
Za treti. dost nasich hracu jezdi na ruzne LARPy ci drevarny a tudis maji i prakticke zkusenosti s bojem. Skus potom takovimto hracum vymlouvat jejich napady pri boji:-)
za ctvrte. ano muzes si ty veci vyhledat ale taky muzes sahnout k navrzenym pravidlu pro tuto situaci(cos klidne muze byt i jednoduchy vzorecek), ktera je treba soucasti prirucky vypravece.
za pate. nejsem zastancem drd+. jen konstatuji, ze se me jejich pristup liby.


Jinak jak vidim asi se nezhodneme a zbytecne debatujeme nad vecmi, ktere jsou asi trochu mimo tema. Pokud mas zajem, tak bych to vyresil pres postu.

jinak naprostej souhlas s Pecka123. jen dodam, ze kazdymu se liby neco jinyho a ten si za tim bude stat, proto si asi vzajemne nic nevymluvime:-)
pecka123 3.12.2008 10:58  23763
Dovolil bych si to shrnout:

Je-li cílem hrát podle propracovaných pravidel, je dobré při tom uvažovat fyzikální zákony, jinak z těchto komplikovaných pravidel vychází nesmysly. Lze pochopitelně hrát i podle velmi minimalistických pravidel, ale vyžaduje to trochu jiný přístup ke hře.

jerson 3.12.2008 08:50  23762
FeanoreAle tim, ze jsem uvedl i tuto aplikaci jsem chtel demonstrovat jen to, ze pomoci aplikovane matematiky lze namodelova a nasledne odsimulovat takrka vse.
Zkoušel jsi to? Podobná prohlášení často slýchávám od lidí, co mají rádi fyziku, případně informatiku, ale ani jeden z nich to nezkusil.

jak pomucku??? dyt prece drzet se jakychkoliv pravidel je jen na obtiz a svazuje hracovo rozhodovani prakticky o cemkoli a nikoli pomaha.
A na tohle jsi přišel jak? Mezi pravidly která omezují a která pomáhají je plynulý přechod a to že znáš jen pravidla z jednoho konce (a tak si nedovedeš představit pravidla co pomáhají) je - abych tak řekl - tvůj problém, a vcelku častý postoj hráčů DrD.
Takový malý příklad, jak to funguje v mé hře - dívka je držena silným vesničanem na jakémsi podivném obřadu. Chce se uvolnit. Já jí nastíním, že to nebude tak snadné - nicméně pokud chce, mohla by se vytrhnout. Ona se ale nechce takto přímo rozhodnout, chce použít kostky. Vyjde jí, že na jeden pokus se jí to nepodaří, potřebovala by pomoc. Její kamarád stojí hned vedle a tak se rozhodne toho vesničana zezadu praštit pistolí po hlavě, tím ho vyvést z rovnováhy a dát té dívce šanci. Opět - nechce si to přímo popsat, i když by mohl, chce si hodit. Takže popíše, jak sáhne pro pistoli, napřáhne se - ale na kostce padne kritický neúspěch a pistole mu vyklouzne z ruky na zem.
Hráč by mohl opět jednat, ale nechá to být, uvidí co se stane - dívka vidí že pomoc nebude a tak se také rozhoduje zůstat. Vesničané tasí nože ... ale po všech čtyřech se požaduje jen to, aby se řízli do dlaně, což bez potíží udělají. Dále se účastní oslav, nedošlo k žádnému masakru, na který to vypadalo.

Tento výsledek vznikl kombinací svobodného rozhodnutí hráčů a přijetí hodu kostkou. Bez tohoto špatného hodu by určitě nevznikl a velmi pravděpodobně by došlo k boji a následnému masakru na obou stranách.

Podivej se treba na pravidla fotbalu a rozhodciho. Kdyby v pravidlech nebylo to, ze se nesmi ublizit rozhodcimu, tak by cca kazdy 5 zapas skoncil jeho inzultaci, protoze se nikdy nezavdeci vsem.
Zapomínáš na velmi podstatnou věc - ve fotbale hrají dvě mužstva proti sobě a jejich cílem je porazit soupeře, často jde o vypjatou atmosféru a velké peníze. Nevidím žádnou podobnost s RPG. Opět říkám, pokud ti potice PJ přijde podobná pozici fotbalového rozhodčí včetně možnosti dostat po hubě, pak hraješ RPG ... no, špatně. Jinak se to ani říct nedá.

no to by ses divil jaky kraviny hrace napadnou, kdyz jde do tuhyho! zvlaste kdyz hrajes napr. s mladsimi ci mene soudnymi hraci. Samozdrejme ze priklad se skokem byl jen jeden za vsechny. jedna se treba o dostrel luku, pad z vysky, unava kone, rychlost plavby lode, velikost secneho zraneni a tak bych mohl pokracovat.
tim ze si o tom s hraci povykladas je sice hezky ale v jejich krizovych situacih prakticky zbytecny.

Během patnácti let jsem hrál asi se stotřiceti lidmi od patnácti do třiatřiceti let. Zažil jsem mnohé šílenosti (jao příklad za všechno třeba zbroj z kovu lehčího než vzduch), takže mám dobrou představu o tom, co hráči dovedou vymyslet. Nic to nemění na faktu, že dohoda před hrou a žádné zlomyslnosti od Vypravěče - který opravdu nestojí proti hráčům - tyto šílenosti z velké části eliminují. HRaju v předválečné době, ale nikdo se se mnou nedohaduje o dostřelu pistole ani kulometu, neřešíme únavu koně (kdo z hráčů na něm kdy jel? Já tedy ne), rychlost lodě si můžu najít, kdybych ji náhodou potřeboval (jako že jsem ji zatím nepotřeboval), s velikostí sečného zranění nevidím žádný problém ...
Opět bych řekl, že jsi to nezkusil a tak nemáš představu, co všechno se dá zvládnout sjednocením představ o hře, a zřejmě taky důsledným uplatňováním pravidla "PJ není protivník hráčů". Což je ale s některými pravidla opravdu obtížné.

ja vsak nerikam ze se ma kazkou situaci si mas sestavovat div. rovnici. ve sve podsate at resis cokoliv vzdy se jedna o reseni dif. rovice. Je to dano tim, ze svet okolo nas neni linearni ale extreme nelinearni cos je vlastne reseni div. rovnice. Ale pravidla, ktera vychazeji z div. rovnic budou met hlavu a patu
Jak vidím, přijal si za dvé myšlenky tvůrců DrD+. Měl bys ale vědět, že direrenciální rovnice popisují model světa, nikoliv svět samotný. Tento model je zjednodušený pro určité účely, ale rozhodně nebyl vytvořen pro potřeba RPG, to zaprvé.
Zadruhé je to jen jeden z možných popisů světa, který se hodí na výpočet některých fyzikální parametrů v určitých definovaných situacích na určitých objektech. Není v něm nic, co by ho předurčovalo k lepšímu výsledku na poli RPG než jakýkoliv jiný přístup.

To že pravidla vycházející z diferenciálních rovnic budou mít hlavu a patu vychází z čeho? Doufám že ne z DrD+, které jsou na tomto principu možná z části založeny, ale se zvyšujícími se schopnostmi postav dávají pro mnoho hráčů nepřijatelné výsledky, takže se hlavy sekají (konkrétně o polovinu vlastnosti) a paty propichují, když použiju tvůj příměr.

ja nerikam ze ten svet bude spatny, ale bude se fyzikalne lisit od toho co zname. Fakt? Z pokusů na vysoké škole bych řekl, že reálný svět neodpovídá ani fyzikálnímu modelu, ale dejme tomu, že jsme neměli tak dobrý model. Nicméně o fyzikálním modelu světa má představu v rozumné šíři jen velmi málo lidí, tyto představy se týkají výhradně neživých objektů, a opět nejsou potřeba - stačí, když herní svět bude odpovídat zkušensoti hráčů. S dodatkem, že hráči (obvykle) nemají zkušenost se zabíjením, ostrým bojem, páčením zámků, plavbou na lodích, středověkým zřízením a milionem dalších prvnů běžných ve fantasy (sám vynecháváš magii). Tyto věci se mnohem snáze řeší již zmíněnou dohodou před hrou, protože je stejně pravidly nepokryješ - ani pravidla DrD+ neřeší, zda je vhodné vstupovat do městského hostince ve zbroji a s množstvím zbraní a jakou reakci to vyvolá.
feanor 2.12.2008 15:32  23761
2Jensonopravdu bych chtěl vidět, jak namodeluješ rozhodování člověka nebo vazbu mezi dvěma bratry - tedy konkrétní věci, které se v RPG běžně řeší
Ano opravdu to jde. Ale tim, ze jsem uvedl i tuto aplikaci jsem chtel demonstrovat jen to, ze pomoci aplikovane matematiky lze namodelova a nasledne odsimulovat takrka vse. viz Systémové myšlení
Samozdrejme, ze na takoveto veci je neco takoveho jako div. rovnice zbytecne:-) a kdo by je resil pri hre tak by byl asi fakt pekny prase

Pokud PJ potřebuje pravidla na svou ochranu, ať už to znamená cokoliv, přijde mi to jako špatný přístup k RPG. Pravidla používám.....
jak pomucku??? dyt prece drzet se jakychkoliv pravidel je jen na obtiz a svazuje hracovo rozhodovani prakticky o cemkoli a nikoli pomaha. Podivej se treba na pravidla fotbalu a rozhodciho. Kdyby v pravidlech nebylo to, ze se nesmi ublizit rozhodcimu, tak by cca kazdy 5 zapas skoncil jeho inzultaci, protoze se nikdy nezavdeci vsem.

A pokud si s hráči promluvíš o světě před hrou, nebo nebudeš hrát "jakousi fantasy" kampaň, ale konkrétněji popsaný svět, tak nikoho desetimetrové skoky ani....
no to by ses divil jaky kraviny hrace napadnou, kdyz jde do tuhyho! zvlaste kdyz hrajes napr. s mladsimi ci mene soudnymi hraci. Samozdrejme ze priklad se skokem byl jen jeden za vsechny. jedna se treba o dostrel luku, pad z vysky, unava kone, rychlost plavby lode, velikost secneho zraneni a tak bych mohl pokracovat.
tim ze si o tom s hraci povykladas je sice hezky ale v jejich krizovych situacih prakticky zbytecny.

Diferenciální rovnice nejsou v celém procesu potřeba nikde,....
ja vsak nerikam ze se ma kazkou situaci si mas sestavovat div. rovnici. ve sve podsate at resis cokoliv vzdy se jedna o reseni dif. rovice. Je to dano tim, ze svet okolo nas neni linearni ale extreme nelinearni cos je vlastne reseni div. rovnice. Ale pravidla, ktera vychazeji z div. rovnic budou met hlavu a patu.

Stejně tak může mít svět vnitřní ...
ja nerikam ze ten svet bude spatny, ale bude se fyzikalne lisit od toho co zname. navic ve sve podstate nepotrebujes zadnou matematiku pri tvorbe sveta(teda krome spocitani poctu obyvatel), na takoveto veci ti bohate staci vlastni fantazie, protoze ani nevim jak by se dala fyzikalne vysvetlit magie.
jerson 2.12.2008 14:57  23760
Feanoreopravdu bych chtěl vidět, jak namodeluješ rozhodování člověka nebo vazbu mezi dvěma bratry - tedy konkrétní věci, které se v RPG běžně řeší.

Pokud PJ potřebuje pravidla na svou ochranu, ať už to znamená cokoliv, přijde mi to jako špatný přístup k RPG. Pravidla používám pro zjednocení určitých představo o herním světě a jako pomůcku při rozhodování - pomůcku pro všechny hráče, nejen pro rozhodování Vypravače (tedy PJ).

A pokud si s hráči promluvíš o světě před hrou, nebo nebudeš hrát "jakousi fantasy" kampaň, ale konkrétněji popsaný svět, tak nikoho desetimetrové skoky ani nenapadnou, leda by šlo o svět ve stylu kung-fu filmů, kde jsou takové výkony běžné.
Bez pravidel pro délku nebo výšku skoku jsem se obešel třináct let, takže pro ně opravdu nevidím důvod.

Kromě toho jde o to udělat pravidla pro hru, ve které se odvíjí příběha ztvárňují charaktery psotav, nikoliv o to udělat pravidla simulátoru lidí. Diferenciální rovnice nejsou v celém procesu potřeba nikde, a nenapadá mě ani jeden případ, kdyby jejich využití bylo lepší než jejich nevyužití.

Stejně tak může mít svět vnitřní konzistanci bez ohledu na využití diferenciálních rovnic při jeho tvorbě. A může to být dobrý svět.
feanor 2.12.2008 13:18  23759
xKivVsak ja mam na mysli navrh pravidel. Nemuses prece chtit, aby hraci popisovali pad z kone pomoci div. rovnic:-)
Pokud je takto proveden navrh pravidel, tak se pak, a to hlavne, jedna o jejich preneseni do hernich mechanizmu. coz uz je mnohem slozitejsi. Avsak pokud se to povede, tak takovejto svet bude mit pevnou vnitrni konzistenci. Ale to je asi uplne na jinou debatu.
xkiv 2.12.2008 12:58  23758
Feanor [23757]:

Jen bych si dovolil upozornit, ze je mnohem lepsi modelovat svet pomoci diferencialnich rovnic, protoze pomoci techto rovnic jde modelovat prakticky vse. Dokonce i socialni vazby, vztahy politickych rezimu a statu ci proces uceni, rozhodovani a emoce cloveka.

1) to si klidne delej, az budes mit k dispozici pocitac schopny tohle vsechno vyhodnotit v nerealnem case (*rychleji* nez to vyhodnocuje skutecny svet)
2) pristup "matfyz" se muze hodit navrharum pravidel, ale hraci by od nej meli byt pokud mozno izolovani


Jinak dle meho nazoru jsou pravidla(ci mechanizmy) potreba. a to hlavne, aby se PJ nehadal s hraci.

Neplati ve hrach, ktere nemaji PJ (ani zadny analog).
feanor 2.12.2008 10:22  23757
Jen bych si dovolil upozornit, ze je mnohem lepsi modelovat svet pomoci diferencialnich rovnic, protoze pomoci techto rovnic jde modelovat prakticky vse. Dokonce i socialni vazby, vztahy politickych rezimu a statu ci proces uceni, rozhodovani a emoce cloveka.

Jinak dle meho nazoru jsou pravidla(ci mechanizmy) potreba. a to hlavne, aby se PJ nehadal s hraci. Pravidla jsu vlastne jista forma ochrany PJ a pokud tyto pravidla vychazeni z matematickeho zakladu tim je to lepsi. Protoze jen tak, nebudou hraci chtet skakat 10m do dalky bez pouziti magie atd.

[ 5158 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  

(c) 2001-2011 Lopuch.cz   
Kontakt