FeanoreAle tim, ze jsem uvedl i tuto aplikaci jsem chtel demonstrovat jen to, ze pomoci aplikovane matematiky lze namodelova a nasledne odsimulovat takrka vse.
Zkoušel jsi to? Podobná prohlášení často slýchávám od lidí, co mají rádi fyziku, případně informatiku, ale ani jeden z nich to nezkusil.
jak pomucku??? dyt prece drzet se jakychkoliv pravidel je jen na obtiz a svazuje hracovo rozhodovani prakticky o cemkoli a nikoli pomaha.
A na tohle jsi přišel jak? Mezi pravidly která omezují a která pomáhají je plynulý přechod a to že znáš jen pravidla z jednoho konce (a tak si nedovedeš představit pravidla co pomáhají) je - abych tak řekl - tvůj problém, a vcelku častý postoj hráčů DrD.
Takový malý příklad, jak to funguje v mé hře - dívka je držena silným vesničanem na jakémsi podivném obřadu. Chce se uvolnit. Já jí nastíním, že to nebude tak snadné - nicméně pokud chce, mohla by se vytrhnout. Ona se ale nechce takto přímo rozhodnout, chce použít kostky. Vyjde jí, že na jeden pokus se jí to nepodaří, potřebovala by pomoc. Její kamarád stojí hned vedle a tak se rozhodne toho vesničana zezadu praštit pistolí po hlavě, tím ho vyvést z rovnováhy a dát té dívce šanci. Opět - nechce si to přímo popsat, i když by mohl, chce si hodit. Takže popíše, jak sáhne pro pistoli, napřáhne se - ale na kostce padne kritický neúspěch a pistole mu vyklouzne z ruky na zem.
Hráč by mohl opět jednat, ale nechá to být, uvidí co se stane - dívka vidí že pomoc nebude a tak se také rozhoduje zůstat. Vesničané tasí nože ... ale po všech čtyřech se požaduje jen to, aby se řízli do dlaně, což bez potíží udělají. Dále se účastní oslav, nedošlo k žádnému masakru, na který to vypadalo.
Tento výsledek vznikl kombinací svobodného rozhodnutí hráčů a přijetí hodu kostkou. Bez tohoto špatného hodu by určitě nevznikl a velmi pravděpodobně by došlo k boji a následnému masakru na obou stranách.
Podivej se treba na pravidla fotbalu a rozhodciho. Kdyby v pravidlech nebylo to, ze se nesmi ublizit rozhodcimu, tak by cca kazdy 5 zapas skoncil jeho inzultaci, protoze se nikdy nezavdeci vsem.
Zapomínáš na velmi podstatnou věc - ve fotbale hrají dvě mužstva proti sobě a jejich cílem je porazit soupeře, často jde o vypjatou atmosféru a velké peníze. Nevidím žádnou podobnost s RPG. Opět říkám, pokud ti potice PJ přijde podobná pozici fotbalového rozhodčí včetně možnosti dostat po hubě, pak hraješ RPG ... no, špatně. Jinak se to ani říct nedá.
no to by ses divil jaky kraviny hrace napadnou, kdyz jde do tuhyho! zvlaste kdyz hrajes napr. s mladsimi ci mene soudnymi hraci. Samozdrejme ze priklad se skokem byl jen jeden za vsechny. jedna se treba o dostrel luku, pad z vysky, unava kone, rychlost plavby lode, velikost secneho zraneni a tak bych mohl pokracovat.
tim ze si o tom s hraci povykladas je sice hezky ale v jejich krizovych situacih prakticky zbytecny.
Během patnácti let jsem hrál asi se stotřiceti lidmi od patnácti do třiatřiceti let. Zažil jsem mnohé šílenosti (jao příklad za všechno třeba zbroj z kovu lehčího než vzduch), takže mám dobrou představu o tom, co hráči dovedou vymyslet. Nic to nemění na faktu, že dohoda před hrou a žádné zlomyslnosti od Vypravěče - který opravdu nestojí proti hráčům - tyto šílenosti z velké části eliminují. HRaju v předválečné době, ale nikdo se se mnou nedohaduje o dostřelu pistole ani kulometu, neřešíme únavu koně (kdo z hráčů na něm kdy jel? Já tedy ne), rychlost lodě si můžu najít, kdybych ji náhodou potřeboval (jako že jsem ji zatím nepotřeboval), s velikostí sečného zranění nevidím žádný problém ...
Opět bych řekl, že jsi to nezkusil a tak nemáš představu, co všechno se dá zvládnout sjednocením představ o hře, a zřejmě taky důsledným uplatňováním pravidla "PJ není protivník hráčů". Což je ale s některými pravidla opravdu obtížné.
ja vsak nerikam ze se ma kazkou situaci si mas sestavovat div. rovnici. ve sve podsate at resis cokoliv vzdy se jedna o reseni dif. rovice. Je to dano tim, ze svet okolo nas neni linearni ale extreme nelinearni cos je vlastne reseni div. rovnice. Ale pravidla, ktera vychazeji z div. rovnic budou met hlavu a patu
Jak vidím, přijal si za dvé myšlenky tvůrců DrD+. Měl bys ale vědět, že direrenciální rovnice popisují model světa, nikoliv svět samotný. Tento model je zjednodušený pro určité účely, ale rozhodně nebyl vytvořen pro potřeba RPG, to zaprvé.
Zadruhé je to jen jeden z možných popisů světa, který se hodí na výpočet některých fyzikální parametrů v určitých definovaných situacích na určitých objektech. Není v něm nic, co by ho předurčovalo k lepšímu výsledku na poli RPG než jakýkoliv jiný přístup.
To že pravidla vycházející z diferenciálních rovnic budou mít hlavu a patu vychází z čeho? Doufám že ne z DrD+, které jsou na tomto principu možná z části založeny, ale se zvyšujícími se schopnostmi postav dávají pro mnoho hráčů nepřijatelné výsledky, takže se hlavy sekají (konkrétně o polovinu vlastnosti) a paty propichují, když použiju tvůj příměr.
ja nerikam ze ten svet bude spatny, ale bude se fyzikalne lisit od toho co zname. Fakt? Z pokusů na vysoké škole bych řekl, že reálný svět neodpovídá ani fyzikálnímu modelu, ale dejme tomu, že jsme neměli tak dobrý model. Nicméně o fyzikálním modelu světa má představu v rozumné šíři jen velmi málo lidí, tyto představy se týkají výhradně neživých objektů, a opět nejsou potřeba - stačí, když herní svět bude odpovídat zkušensoti hráčů. S dodatkem, že hráči (obvykle) nemají zkušenost se zabíjením, ostrým bojem, páčením zámků, plavbou na lodích, středověkým zřízením a milionem dalších prvnů běžných ve fantasy (sám vynecháváš magii). Tyto věci se mnohem snáze řeší již zmíněnou dohodou před hrou, protože je stejně pravidly nepokryješ - ani pravidla DrD+ neřeší, zda je vhodné vstupovat do městského hostince ve zbroji a s množstvím zbraní a jakou reakci to vyvolá. |