DavecJe mni jasné, že když srovnáváš vyjmenované systémy, vyjde ti to co jsi napsal. Ale i když některé z nich mají definované povolání a jiné nikoliv, pořád jsou dost podobné.
Shadowrun má taky archetypy, i když má umožňovat kombinace. Nicméně stále tu máš bojovníka, mága a deckera, případně riggera, a jejich kombinace na tom budou o něco hůře.
Jenže prak existují systémy, kde hráč přijde s představou o postavě, nebo si ji vytvoří, napíše si pár schopností a může hrát. Mnohem jednodušší než kterékoliv z pravidel tebou vyjmenovaných a přitom mnohem volnější.
Extrém "žádná pravidla" neberu v potaz, hrál jsem jen jednu hru naživo, kterou jsme dohráli a ve které nebyly potřeba žádné mechaniky, protože veškerá pravidla byla daná už samotnou podobnou světa.
Profa - vyjmenoval jsi dva extrémy z ... trojúhelníku? Možná více úhelníku, takže se nedivím, že ostatní systémy vidíš mezi tím. Mezi hrou bez pravidel a FATE existuje dost rozdílů, a přehánění s tím nemá moc co dělat - někteří hráči přehání i v DrD, jiní hrají ve FATE velmi střídmé hry.
Btw. systém "matfyz" považuju pro RPG za vcelku zbytečný - pomocí integrálů popíšeš maximálně tak chování pevných objektů, jejich mnotností a rychlostí, ale to je vše. Pozornost lidí, jejich duševní pochody, sosiální vazby a další věci patří do psychologie, fyzický boj by spadal spíše do biologie (pokud vůbec) a stavbu příběhu (který považuju jeden ze dvou hlavních částí RPG - tím druhým je hraní charakterů postav) nepostihneš integrálama vůbec.
Nicméně když se vrátím k původnímu námětu - zajímalo by mě, co skupina kolem Anonyma, jež spustil tuto debatu, vlastně od hry chce.
On píše, že chtějí bonusy při boji - ale to je zástupný problém. Znamená to, že hctějí mít silné bojové postavy? Nebo mají boje hodně tvrdé a chtějí mít větší možnost taktizovat? Nebo jde o lepší požitek ze hry, kdy válečník má artefaktový meč a hráč by chtěl, aby vznikl příběh podobný legendě o Exkalibru, Trpaslík chce zase ustát mnoho ran jako správný filmový hrdina a bard chce být platným pomocníkem a ne jen nějakým drnkálkem na loutnu, který zatím funguje jen jako přítěž? Pro každou z těchto možností jsou totiž vhodná jiná pravidla, či spíše jinak založená hra. |