Registrace nového uživatele     Návod     Kluby     Archív  Lopuchu     Lopuch.cz  

Náš Lopuch Vám
vytře zrak

Lopuch.cz

Jméno:
Heslo:
Podpora LCD:
 
Klub Dračí doupě Plus [ŽP: neomezená] (kategorie RPG (hry na hrdiny)) moderuje Bouchi.
Archiv
Domovská stránka aktualizována 28.7.2019 18:46
Tento klub je určen výhradně diskusi o DrD+, pro jiná RPG témata je zde obecný RPG klub. A úplně jiná témata zde nemaji co dělat. Nepatřičné príspěvky budou odstraněny.

Pro diskuse o konkrétních povoláních jsou určeny samostatné kluby - Bojovník, Čaroděj, Zloděj, Theurg, Hraničář, Kněz.

Stránky vydavatele s informacemi o DrD+ - články o vývoji, ukázky z pravidel, figurky.

Aplikace DrD+ pro Asterion naleznete na homepage klubu.

Než se začnete ptát na něco, co považujete za chybu, přečtěte si (provizorní) errata (na homepage klubu).

Pro důležité dotazy použijte dotazový formulář na webu Altaru. Jen tak budete mít jistotu, že se váš dotaz dostane k autorovi příslušné příručky. Nepočítejte však s odpovědí obratem, ba ani do 24 hodin.

Příspěvky příliš prozrazující schopnosti jednotlivých povolání nebo obsahující informace, které by hráči vůbec neměli znát, patří do příslušných klubů pro jednotlivá povolání. Zde mohou být smazány, i kdyby 99 % textu bylo neškodných.
Stejně tak budou v rámci přehlednosti mazány příspěvky vulgární, mimo téma, s nulovou informační hodnotou či takové, které již pozbyly platnosti či aktuálnosti.

Na dotazy a připomínky, z nichž bude zřejmé, že dotyčný se ani neobtěžoval přečíst si a pochopit příslušnou pasáž v pravidlech, není nikdo povinen reagovat.

Uzavřený klub pro PJ. O povoleni ke vstupu žádejte id APEXX, DODO nebo PECA. Vstup bude povolen po ověření vašeno PJovství.

Homepage klubu - kromě errat i mnoho různých užitečných odkazů.

Témata, která jsou zde zapovězena, neb již byla prodiskutována do takové hloubky, že další diskuse by již nic nového nepřinesla:
- luky, kuše, praky a další střelné zbraně
- kotlíky
Pokud vás některé z těchto témat zajímá, použijte vyhledávání.




Diskuse pokračuje na RPG Fóru.
Na migraci starších příspěvků se pracuje.
  Nastavení klubu     Nastavení práv     Homepage     Anketa     Přítomní     Oblíbené     Lopuch     Kategorie  
autor: 
text: 
vyplnit a 
Help

Nemáte právo psát do tohoto klubu.

[ 5158 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  
feanor 5.12.2008 17:24  23803
JensonCas od casu(cca 1 za rok) poradame turnaj v DRDo. je to prave proto, ze tvorba postavy je velmi rychla a pravidla relativne rychle vysvetlitelna. Vetsinou davame maximalni strop pro tvorbu postavy 30min. A pak rychle projiti pravidel(na kazdou postavu je to par stranek) a hura na hru.

U plusek je to trochu slozitejsi. Je tam nutne, aby hrac znal pravidla pri tvorbe postavy mnohem vice.
Obcas mame narazove hrace na jednu ci dve hry. Pravidla vubec neznaji. Kdyz si vytvareji postavy, aby s nami mohli hrat, tak jim pomahaji ostatni hraci. Diky tomu maji pripravenou postavu se vsemi parametry velmi rychle(cca 30 min). Problem nastava az pri hre. Takovyto hrac nezna limity hry, nezna co by mohl dokazat ani co by se mu mohlo stat. Ale to vubec nevadi. Pristupuje ke hre jako takove male decko, ktere teprve poznava svet a rozkoukava se. Pricemz nektere herni mechanizmi se mu dostanou velmi rychle do krve a jine pomaleji. Zalezi jak casto probiha urcita cinnost. Pokud maji nejakou dovednost, kterou presne neznaji, nebo si pod ni nedovedou nic predstavit, tak se pri kazde prilezitosti vyptavaji jestli by to nahodou nemohli uplatnit. Ja osobne mam takoveto hrace nejradeji, protoze si snimi uzijes nejvice srandy. Kolikrat se snazi neco vymyslet a napasovat na to neco co nejde.
Je jasny, ze bude jinej pripad, kdyz budou hraci zcela neznali pravidel. Ale jeden muj kamos ted zacal hravat pluska se 13-14 letejma klukama a podle jejich reakci se jim to velice libilo a rychle se dostaly do hry. A to byli kluci, kteri s RPG hrami teprve zacinali.
davec 5.12.2008 17:07  23802
JersonDrD+ opravdu nejsou pravidla pro nárazovou hru s náhodnými lidmi. Na to jsou opravdu složitá a vlastně i zbytečná.
My hrajeme podle plusek cca 4 roky. Nikdo jsme se předtím neznali. Celkově se nás do hry zapojilo 12, 2 lidi z toho byli jen na jedno doupě a skončili (to bylo v době, kdy jsme začínali a nikdo neznal pravidla, čímž byla hra velice pomalá a kouskovaná jejich studováním). Po 2, respektive 3, letech hry odešli dva stabilní a jeden nepravidelný hráč (stěhování a rodinné povinnosti, jinak by hráli dál) a dnes nás je sedm. Poslední přírůstky (2) jsme měli minulý týden a byť zkušenosti s DrD+ měli nulové, tak nevypadalo, že by jim pravidla nějak vadila. Vlastně pořád jsme hráli v sestavě 4-5 lidí, dnes je nás sedm, leč ještě uvidíme, jestli našim nováčkům nadšení vydrží.
Takže byť vím, že DrD+ není ideální systém, hrát se podle něj dá docela slušně.
jerson 5.12.2008 16:37  23801
FeanoreJo, myslím že bychom to mohli tímto uzavřít. Někdy ti předvedu naživo, jak vypadají moje pravidla a pak se můžeme posunout v debatě dál.

Když zabrousím trochu jinam - často se mi stává, že přijedu na nějaký con či sraz, odpřednáším a pak přijdou lidé s tím že chtějí hrát. Někdy mám připravené postavy, jindy ne, nebo si hráči chtějí udělat vlastní. Tak jako tak jim musím vysvětlit základní pravidla, udělat s nimi postavu a odehrát ucelené dobrodružství a vejít se přitom tak do pěti až osmi hodin.
V poslední době to už zvládám, a hráči obvykle chápou i většinu pravidel.

V DrD se postava dala udělat zhruba stejně rychle. V DrD+ mi tvorba trvala tři hodiny, ale hrál jsem jen jednou, s předpřipravenou postavou a nevzpomínám si, zda jsme si vůbec na něco házeli.

Takže by mě zajímalo, jestli hrajete Pluska takovým způsobem a pokud ano, co všechno na hru připravíte a za jak dlouho hráči pochopí pravidla - nebo zda jim je vůbec vysvětlujete. A jak funguje hra s lidmi, kteří pravidla neznají a tak zkouší různé věci bez ohledu na to, zda v pravidlech jsou nebo nejsou řešené.

Tím torchu narážím na Feanorovu poslední poznámku, protože za poslední rok jsem hrál vícekrát takového hry s lidmi, které jsem buď předtím neznal, nebo jsem s nimi nehrál, nebo (v několika málo případech) jsem už s nimi hrál.

Tedy zajímalo by mě, jak moc musí hráči znát pravidla, aby si hru užili?
feanor 5.12.2008 15:50  23800
JensonMyslim ze bych tuto debatu uz ukoncil a to hlavne z duvodu co jsem psal KOUBOvi.

Jen par poznamek na zaver.
To proc zastavam svet, ktery vyhazi z reseni div. rovnic je proto, ze mam rad dana jasna pravidla. Vim ze to co tak bylo dneska, bylo stejne jako pred rokem hrani ve stejnem svete. Pokud se neco definujes relativne(bez vztahu k jinym vecem) hrozy, se to muze posunout do trochu jine pozice z duvodu jendak potreby hry ci, a co je horsi, ze se na to proste treba zaponeme.
Dale zastavam primerenou miru pravdepodobnosti. Drive jsem pravd. vubec neuznaval, ale postupem casu jsem zacal zjistovat, ze funguje az neuveritelne presne, ba co vic, da se to i odhadnout do predu. Proto si myslim, ze potreba.
Tyto moje postoje, me momentalne asi nikdo nevymluvy, mozna ze casem se zmenim a budu zastavat stejnou filozofii jako ty, ale zdrejme tento cas jeste nenastal. K teto promene bude muset vest asi leta hrani a nikoli leta diskuzi.
Jsi asi jednaznacne zkusenejsi hrac/vypravec nez ja. Ja se zabyvam RPG hrami cca neco pres 5 let a hraji v realtivne uravrene parte lidi, kde hrajeme kde co(velmi mam rad take treba GURPS-pro kreativitu tvorby postavy)

Kazdopadne ti dekuji za poucnou diskuzy. Na me je ten text uz prilis dlouhy na nejake reakce. zabira to prilis mnoho casu a motame se stale v kruhu, z ktereho nevidim vychodisko(kazdej mame svoji pravdu).

Jeste bych rad rekl, ze proto mame na trhu(ci na internetu) takove mnozstvi RPG her. Je to proto, ze je mnoho skupin lidi, krerym vyhovuje neco jineho. Kazdy tak ma moznost si najit tu hru, co mu nejvice vyhovuje a hrat podle svych predstav.
Avsak nejdulezitejsi vec u kazde RPG hry je stejne parta lidi, se kterema to hrajes. Pokud je spatna parta, je i spatna hra a zadny herni system te z toho nezachrani.
jerson 5.12.2008 15:13  23799
pro čenáře diskuse Jerson - FeanorZ mého příspěvku je podstatný pouze konec, posledních sedm odstavců. Vlastně by stačily poslední tři. Zbytek je jen vata, která sice něco může přinést, ale dá se přeskočit bez vážné ztráty informací.
jerson 5.12.2008 15:11  23798
Prosimte dyt je to uplne eklivalentni. Mas uplne jedno jestli je to oznaceny ciselnou stupnici nebo poradim pridavnych jmen. jedno jde za to druhe prohodit.
Kdyby to bylo jedno, tak to tu neřeším, a neřešily by to další stovky hráčů bez ohledu na systém. Skutečností zůstává, že když o své postavě hráč prohlásí „Je to dost jednoduchý chlap, ale tvrdohlavý“, většina lidí (a hráčů) si pod tím něco představí bez ohledu na herní systém. Zatímco když řekneš „má inteligenci 6 a vůli 12“, představí si pod tím něco jen málo lidí, kteří ví o čem je řeč. Klidně si to můžeš vyzkoušet, já jsem si to vyzkoušel – a moje pozorování říká, že lidé u čísel častěji neví a u slovních popisů častěji ví.

Navic nikde nemas receny, ze osoba ktera umi ridit dobre je ve svem svete prumerna? muze byt hluboce podprumerna(vsichni lide jsou z rodiny Shumacherovich) nebo extreme nadprumerna(obyvatele neznaji auto). co ti rekne teda ze je postava dobry ridic? nic. Musis vzdy srovnavat s okolim.
Však ano. „Dobrý“ řidič už sobě to srovnání nese. Stejně tak „špatný“ řidič. Nebo „průměrný“. Hráči si z toho udělají představu. Testoval jsem to na nich. Na rozdíl od „Má řízení na pětce.“

Dál píšeš o číslech, nebudu to kopírovat, protože je to zbytečné. Většina lidí se při popisu svých schopností domluví bez čísel. Dokonce i když někdo řekne „To je rychlý běžec“, lidé ví, že ve srovnání s koněm nebo gepardem by dotyčný pomalý – ale vůbec to nevadí.
Vadí (alespoň mně osobně) to, že nemůžu ani zhruba přiřadit číslo vlastnosti nějakému slovnímu popisu. Když řeknu „ten člověk je docela chytrý“, jaký stupeň inteligence tomu v DrD+ odpovídá?


Na moje: Zaprvé – co je to „rovnocenný soupeř“? jsi napsal: jsou to dve identicke postavy. coz neni problem v zadnem hernim systemu postavit proti sobe.
A co to ukazuje ve vztahu k tvému příkladu s protivníky ozbrojenými mečem a nožem? Když vezmu DrD+ a oba nebudou mít dostatek síly na ovládání dlouhého meče, a budou mít specializace na dýky, tak ten s mečem na tom bude hůře. Na začátku jsem tvrdil, že na parametrech zbraní záleží mnohem méně než na jiných aspektech situace, a nic z toho co píšeš toto tvrzení zatím nevyvrátilo.

A ja jsem psal, ze bojuji u zavrene mistnosti??? Pokud se dobre vzpominam tak jsem to psal na reakci ze parametry zbrani se pri hodu kostkami straci v pravdepodobnosti. Vliv prostredi je uzce spojen s parametry zbrani, a proto je jasne ze podminek vhodne pro boj dykou je vhodnejsi dyka. Ale pokud budes bojovat v neurtalnim prostredi(prazdna mistnost 50x50m) tak se parametry musi projevit.
Pořád to moc nevylepšuješ. Argument „boj typu aréna“ se tu vyskytuje často a podporují se jím různá tvrzení, ale když se na to podívám podrobně – kdy naposledy někdo bojoval v prázdném hangáru? Ve vaší hře? Nebo je to tak, že kdykoliv je to jen trochu možné, tak vliv prostředí a jiných číselně nepodchycených parametrů ignorujete?

Navic jsem nikdy nerekl ze system DRD+ je pro me ten nejlepsi, jen jsem rekl, ze ma nejblize k pro me optimalnimu systemu.

Tohle mi už nedá, takže teď si dovolím klasickou otázku já – jaké systémy kromě DrD+ jsi hrál?

A to se ti libi??? me teda ne, ze na zaklade porovnani parametru(at slovnich nebo ciselnych) urcis vysledek? Kde je nejistota z vysledku je ji hrdinske vitezstvi. A hrdinske znamena, ze je ho jako safranu. Dyt prece RPG jsou hry na hrdiny?
Tak jo, extrémní příklad – máš ocelové dveře, zavřené na závoru z druhé strany. Nijak zvlᚍ silná postava se je snaží vyrazit, PJ řekne „nepodařilo se ti to“, a je jedno zda a jak dobře si hráč bude házet. Líbilo by se ti, kdyby postava ty dveře vyrazila? Vždyť výsledek je přeci očividný? A pokud ano – proč se ti nelíbí, když postava chce skočit deset metrů?
Někdy je výsledek evidentní (tedy „všichni zúčastnění se na něm shodnout bez jakéhokoliv testování“) Nevidím důvod, proč si v takovém případě házet, „co kdyby náhodou padlo dvacet šestek v řadě?“ Nebo dvacet čísel vyšších než 4 v řadě, ať se držím pravidel.

Druhá věc – slovo „hrdina“ má dva významy – jednou je to hlavní postava příběhu a nezáleží na jeho schopnostech (a je to třeba Mrakoplaš), podruhé je to hrdina ve smyslu antických eposů a akčních filmů, tedy člověk s téměř neuvěřitelnými schopnostmi, štěstím nebo přízní bohů. Původ názvu „hra na hrdiny“ je ve spojení Role-playing game, které hovoří o hraní role, ergo o hrdinovi ve významu hlavní postavy příběhu. Tento „spor o význam hrdiny“ je starý tak dvanáct let, možná víc, a fakt jsem nečekal, že na něj dojde v této debatě.

Třetí věc – ne všichni hráči chtějí hrát hrdiny ve smyslu mocné reky. Pravidla DRD+ balancují někde mezi prvním a druhým pojetím – postavy na nízkých úrovních připadají některým hráčům slabé (na to že má jít o Hrdiny), postavy na vysokých úrovních připadají jiným hráčům moc silné (na to, že má jít o běžné lidi).
Bouchi pak v debatě kličkuje mezi těmito mantinely, se kterými nemůže nic udělat, protože na základě použitého modelu (s exponenciálním nárůstem schopností) pravidla prostě takhle vyšly a pokud podle nich někdo hraje, měl by se s tím smířit – nebo změnit zvyšování vlastností či začít od vyšší úrovně, podle toho jakou hru chce)

Budu se opet opakovat. Nutna je jista pravdepodovnost ze se jim to povede.
pr. dva srovnatelni souperi bojuji proti sobe. 50% pro kazdeho ze vyhraje.
jeden proti dvoum. sance 25% ze vyhraje ten jeden. jeden proti deseti 1:100 ze vyhraje jedem. a tak bych mohl pokracovat. Pokud ale v nejakem okamziku padne jedna pravdepodobnost na 0 tak to znamena, ze se nemusi bojovat. tudis je hrac "donucen" se vzdat.
To tohoto pripadu se da zahrnou i vliv malych mistnosti, zbrani, pocasi,....
Proste podle me vzdy musi byt alespon nejaka sance uspet(treba sportka). Dyt i Gaussova krivka neni z zadne strany omenena.


Od konce – no a co? Kdo říká, že se jevy v reálném životě mají pravděpodobnost výskytu dle Gausovy křivky, nebo že jí přesně odpovídají? Neměl bys zapomínat, že tato aplikace Gaussova rozdělení popisuje existující rozložení jevů jako třeba výška lidí. Využívat toto rozdělení na kde co je sice možné, ale statistika to z dobrých důvodů nedělá, protože je to nesmysl (navíc existuje mnoho jiných rozdělení, které se používají pro jiné případy a u kterých je pravděpodobnost některých jevů nulová)
Čímž se opět dostávám k tvrzení ve stylu „neoháněj se matematickými a jinými rovnicemi, realita je mnohem složitější a je třeba velmi dobře vědět, kdy ten který model použít a kdy ne. Navíc nikde není řečeno, že jsou tyto věci potřeba pro RPG.“

Aha, tak takhle se to dela na olympiade a vsechny ty svetovy rekordy. Sportovci se dohodnou mezi sebou, kdo to dneska vypusti a priste udela svetovej rekord.
Hraješ RPG jako olympiádu? A pokud ano, co třeba argument „zmrším pět pokusů při hodu oětěpem, jen tak tak se udržím v tabulce, a pak hodím světový rekord? A dalšího půl roku si budu léčit natržené šlachy v rameni, takže to byl možná můj poslední rekord a poslední zlatá medaile. Neslyšel jsi o žádném takovém případu?
Není třeba být sarkastický, protože nemluvíme o olympiádě, ale o RPG. Méně kamer, méně popularity, mnohem méně peněz, úplně jiná pravidla.

Co kdyz ale nastane situace, ze je to to proste uzky? co kdyz ten hrac co je duch, chce byt zase clovekem? nebo ten co hraje traslika chce byt elf?
S tím prvním jsem si ve hře poradil, není problém. Druhý případ nenastal, ale šel by také – tedy v rámci našeho herního světa. V obou případech nepotřebuju žádná pravidla – je to tak výjimečný případ, že jde vlastně o zápletku a takové věci se řeší příběhově. Jako nejsou pravidla pro postavu, která nese prsten do Mordoru a sleduje ji velmi starý Glum.

Pokud jde o hranice – budiž po tvém. Někdy mě pravidla začnou omezovat a tak je rozšířím. Jde o to, že je můžu rozšířit snadno a pořád v rámci jednoho systému (tedy systém jako takový neměním, měním jen pravidla, tedy části systému)

Jeste jsi me ale neodpovedel na otazku jekej je rozdil, jestli mas uroven dovednosti katastrofalni-spatny-podprumerny-prumeny-nadprumerny-dobry-excelentni a mezi tim 1-2-3-4-5-6-7? Kazdou z techto rad muzes vzdy rozsirit o dalsi uroven(napr. excelentnejsi ci 8).
Odpověď na toto máš výše, takže zde výslovně.
Začátečník nebo náhodný či méně zkušený hráč si snáze udělá představu ze slovního popisu než z čísla. Zkus někdy nějakému hráči co kouká na vaší hru říct „Hraju docela slabého válečníka, je to legrace“ nebo mu řekni „Hraju válečníka s útokem 15, je to legrace.“ Ve druhém případě se velmi pravděpodobně zeptá „A to je hodně nebo málo?“
Druhá věc – čísla můžeš snadno rozšiřovat do aleluja, slov, která vidí 75% hráčů stejně je tak deset, maximálně dvanáct (dělal jsem v tomto směru výzkum a třeba slovo „nadprůměrný“ je nevhodné, jedna polovina lidí ho vnímá jinak než druhá)
Slovní popisy těžko budou přelézat určitou hranici, pak se dostaneš k tomu, že máš superhrdinskou sílu, ale hodíš jen poklopem a ne autem, takže jsi slabý superhrdina a tak podobně.

Jasne je to o tom, ze cisla jsou presny, zatimco slova jsou FUZZY(sory ze to zas uvadim, ale je to tak). Pokud pouzivas cisla, mas presne hodnoty. kdyz slova, mas priblizny odhad parametru
To je jen o nastavení. Pokud máš deset možných hodnot, můžeš místo nich používat slova a dosáhneš stejné přesnosti. Jinak máš pravdu v tom, že používám spíše menší rozsah a že přesnost více než desetina rozsahu považuju pro účely RPG za zbytečnou.


Jedna věc na závěr, abych některé pasáže pro příště zkrátil.

Pokud jsem si všiml, používáš paradigma, že čísla jsou všeobecně použitelná a lépe popisují realitu než slova, stejně tak diferenciální a jiné rovnice. Dále máš v oblibě Gaussovo rozdělení pravděpodobnosti (a slovo fuzzy).

Před deseti lety bych s tebou souhlasil, jak v popisu světa, tak ve vhodnosti takových věcí pro RPG. Během té doby jsem ale zpracovával vlastní pravidla postavená na různých základech, hrál se stovkou hráčů a vedl několik debat na toto téma, z obou pozic. V současné chvíli jsem pevně přesvědčen o tom, že matematické a statistické modely je nutno umět používat a že se v mnoha případech – zejména pak v RPG – používají dost nevhodně a naprosto nesmyslným očekáváním, a nepřinášejí požadované výsledky, natož zábavnou hru.
Mám v zásobě ještě pár argumentů, nicméně jsem schopen předkládat další a další argumenty proti tvému postoji, a to tak dlouho, že otrávím ostatní čtenáře a nakonec i tebe. Vydržím to třeba půl roku.

Nicméně už po pár příspěvcích debata velmi pravděpodobně klouzne od původního tématu k zástupným problémům (typu myslí / nemyslí lidé v číslech), což bych velmi nerad. Navíc snadno vzbudím dojem, že argumentuju proti něčemu úplně jinému, třeba proti diferenciálním rovnicím, zatímco se velmi snažím držet se jedné linie – třeba toho, že diferenciální rovnice, nejdou jediný způsob, nejlepší způsob a dokonce ani vhodný způsob vytváření pravidel, protože sice řeší mnoho problémů, ale většina těchto problémů by bez tohoto základu vůbec nevznikla.

Pokud jde o DrD+, tak si myslím, že to není moc dobrý systém, což jsem tu už psal. Mé pokusy vytvořit si v něm postavu nebo si ho vůbec zahrát ztroskotaly (hrál jsem jen jednu hru a to bez pravidel), a důvodem ztroskotání byla velká složitost (v porovnání s mými pravidly), omezenost (pouze určitý žánr fantasy) a způsob řešení (převodní tabulky).

Přesto si myslím, že Pluska jsou jako pravidla použitelná, zejména hráči, kteří chtějí hrát tento styl fantasy. Jen je třeba k těmto pravidlům přidat další postupy, jakési plavidlové nadstavby (jako třeba vědět, kdy pravidla ignorovat nebo je brát pouze orientačně) A že Pluska vyžadují v porovnání s jinými pravidly poměrně velké úsilí při jejich studiu a aplikaci, aniž by byl výsledek – tedy zábavná hra - v odpovídajícím poměru.

Na druhou stranu hráči už toto úsilí do nich vložili, takže je zbytečné psát „nehraje DrD+, hraje něco jiného“ a ani to nemám v úmyslu. Mám v úmyslu spíše ukazovat možnosti, jak hru vylepšit bez ohledu na systém. Druhý úmysl, se kterým vstupuju do této diskuse je potírání názorů, které se vyjadřují k RPG jako takovým na základě zkušenosti s Pluskem. Tedy držím otevřené pozice, protože chci mít taky nějakou hráčskou základnu a ne jen potkávat hráče, kteří mi říkají „RPG se dá hrát jen ve fantasy, v moderním světě není co hrát a pokud nemáš exponenciální tabulky, tak je to skoro bezpravidlový systém, podle kterého se ani hrát nedá“ (se kterými jsem se bohužel také setkal)

No, toť asi vše.
feanor 5.12.2008 14:27  23797
2KOUBANo to je problem vsech techto diskuzy. dostanes se do stavu, kdy kazdy je na svym saseknutej a nikam to nevede:-)
Ale neboj jak uz to budu muset ukoncit. Neumerne tozit narusta text a informace vnem obsazena klesa. A navic to brutalne zere cas. na predchozy prizpevek Jensona jsem odpovidal cca pres hodinu a to jen diky tomuz ze jsu dneska doma. Vcera jsme byl ve skole a psal jsem kdyz jsem se potreboval odreagovat a zabralo me to celej den:-) a navic je to co jsem napsal dost zmateny:-(
kouba 5.12.2008 14:13  23796
2 Feanor and Jerson.Já pročítám všechny příspěvky. Se zájmem i ty dlouhé. I když mám pocit, že z toho, jak to dobře vyvýjelo, se začínáme zase zacyklovat :-(
bouchi Bouchi Dračí doupě II - Legenda je zpět 5.12.2008 13:59  23795
Feanor: Presneji receno jsem rikal, ze na to neni bud cas (pokud bych to delal ja) nebo penize (na zaplaceni cloveka ktery by to udelal misto me).

Jerson: "alespoň odstranit tu zmínku o vyhledávání a napsat, že diskuse je v archivu"
Ale v archivu taky musis pouzit vyhledavani.

"Tak v archivu se mi vyhledávání zasekne a nenajde nic"
Ale najde - akorat si musis pockat, protoze prohledani archivu nejakou dobu trva. (A trva proto, ze se jedna o globalni archiv celeho Lopuchu a Lopuch ma bohuzel neprilis dobre navrzenou databazi. Ale alternativni reseni proste momentalne k dispozici neni. Pracuje se na zprovozneni samostatnych diskusi primo na webu Altaru, ovsem jeste to nejakou dobu potrva.)
jerson 5.12.2008 13:44  23794
BouchiMas-li alternativni navrh, jak zaridit (s rozumnou mirou usili), aby se nektere debaty co par mesicu neopakovaly, rad si ho poslechnu.

Dát odkaz přímo na část oné debaty, pokud to jde. Pokud to nejde, tak prosím alespoň odstranit tu zmínku o vyhledávání a napsat, že diskuse je v archivu. Moje námitky směřují k zavádějícím informacem, které snižují šanci na neopakování debaty, k ničemu jinému.

Zas a znovu se přesvědčuju, že pro drtivou většinu lidí je mnohem jednodušší zeptat se znovu, než někde něco hledat - zvláště když neví, že by něco hledat měli.
(A pak bych doporučoval místo různorodě vyvedených informací, které málokdo čte, napsat velkým jasným písmem jen "Než se zeptáš, klikni zde" a na stránku přehledně a stručně napsat kde se má ptát, na co se má ptát a na co se nemá ptát.)

---------------
Jdu se podívat do archivu a pak si přečíst Feanora.

Edit: Tak v archivu se mi vyhledávání zasekne a nenajde nic - opravdu to není moc užitečná rada.
feanor 5.12.2008 13:14  23792
Lidé běžně nepřemýšlí v číslech – to jen matematici a teoretičtí fyzici se nás o tom snaží přesvědčit. Představu si lidé velmi často neudělají – konkrétně jsem tu z žádného hráče nedostal odpověď na otázku, zda je člověk s inteligencí 4 hloupý, chytrý, nebo jak vlastně. Všichni tvrdili „závisí na tom, jak PJ nastaví okolní svět“.
Prosimte dyt je to uplne eklivalentni. Mas uplne jedno jestli je to oznaceny ciselnou stupnici nebo poradim pridavnych jmen. jedno jde za to druhe prohodit. Navic nikde nemas receny, ze osoba ktera umi ridit dobre je ve svem svete prumerna? muze byt hluboce podprumerna(vsichni lide jsou z rodiny Shumacherovich) nebo extreme nadprumerna(obyvatele neznaji auto). co ti rekne teda ze je postava dobry ridic? nic. Musis vzdy srovnavat s okolim. A je tedy jedno jestli srovnavas pridavny jmena nebo cisla. Protoze s obouma muzes delat to stejny. SROVNAVAT JE A SERAZOVA DO RAD.
Jinak lide opravdu premysli ciselne. Z ceho myslis ze se vyvynuly ciselne hodnoty? no prece z toho, ze clovek potreboval porovnavat a ostre hranice cisel jsou k tomu idealni. Pokud se ti ale ostre hracice nehodi(a ty obcas nehodi) tak se pouziji FUZZY cisla.
U drd+ je vazna chyba spise v tom ze jsou dany minimalni hranice vlastnosti a nejsou dany maximalni. Proto je problem definovat stred a musi se vzdy vyjadrovat podle okoli. ale to nic nemeni na tom, ze cisla a pridavny jmena jsou ekvivalentni.

Zaprvé – co je to „rovnocenný soupeř“? Má stejná čísla, stejný součet čísel, vyhrál stejný počet bojů, vyhrál stejný počet bojů se svou oblíbenou zbraní …?
jsou to dve identicke postavy. coz neni problem v zadnem hernim systemu postavit proti sobe.

Za třetí – nebereš v úvahu podmínky. Meč je lepší ve volném prostoru, pokud je vytasen. V omezeném prostoru – třeba v chodbě nebo místnosti – už zdaleka takovou výhodu nepředstavuje, a pokud bojovník s dýkou odrazí první útok a dostane se nablízko, je meč přítěží, zatímco dýkou nebo nožem lze provést velmi rychle tři nebezpečné útoky.
A ja jsem psal, ze bojuji u zavrene mistnosti??? Pokud se dobre vzpominam tak jsem to psal na reakci ze parametry zbrani se pri hodu kostkami straci v pravdepodobnosti. Vliv prostredi je uzce spojen s parametry zbrani, a proto je jasne ze podminek vhodne pro boj dykou je vhodnejsi dyka. Ale pokud budes bojovat v neurtalnim prostredi(prazdna mistnost 50x50m) tak se parametry musi projevit. jinak je to spatny system.

Za čtvrté – DrD i DrD+ dávají člověku s dýkou docela slušnou šanci na vítězství i v tomto případě. Přesněji mnohokrát jsme viděl, kdy postava s dýkou bojuje proti postavě s mečem, místo toho aby boj vzdala nebo dokonce považovala za prohraný. Co je horší (s ohledem na tvůj argument) – vyhrává. Rozhodně častěji než 1:10 – debatu o boji zloděj vs. Válečník na stejné úrovni (což mnoho hráčů považuje za srovnatelné protivníky) si můžeš najít.
Ale to je spravne, ze muze i zvitezit protivnik s horsi zbrani. To bysme pak jen mohli porovnat parametry a boj by byl u konce.
Navic jsem nikdy nerekl ze system DRD+ je pro me ten nejlepsi, jen jsem rekl, ze ma nejblize k pro me optimalnimu systemu.
Jinak problematiku bojovnik vs. ostatni povolani(hr, zlo) moc dobre znam.

Za páté – když odhlédnu od DrD+, to co jsi popsal je přesně to řešení bez čísel, o kterém opět mluvím. „Ty máš nůž, on má meč. On vyhraje. – Jo, taky si myslím že vyhraje, co vy na to kluci? – O kolik je obratnější? O nic … no, asi nevyhraje.“
Výsledek takového střetnutí dovedeš posoudit bez mechanik a čísel, dost možná i ve shodě s hráči – alespoň v případě, že máte stejnou představu o tom, co je to „rovnocenný protivník“. Opět odkazuju na dohodu před hrou.

A to se ti libi??? me teda ne, ze na zaklade porovnani parametru(at slovnich nebo ciselnych) urcis vysledek? Kde je nejistota z vysledku je ji hrdinske vitezstvi. A hrdinske znamena, ze je ho jako safranu. Dyt prece RPG jsou hry na hrdiny?

Když svým před hrou řeknu „jedna rána z pušky vás nezabije, ale dvě už můžou“, nikdo z nich nepůjde s pistolí v ruce proti kulometu na dvě stě metrů, pokud se nebude mít kde krýt. Nemusím mít žádná čísla – hráči ví, že jejich postavy nemají šanci. Přesněji si myslí, že by neměli mít šanci, a když něco takového přežijí, a navíc bez škrábnutí, bude jim to zatraceně podezřelé. Přesněji – bylo jim to podezřelé, protože podobné situace ve hře nastávaly, záměrně.
Budu se opet opakovat. Nutna je jista pravdepodovnost ze se jim to povede.
pr. dva srovnatelni souperi bojuji proti sobe. 50% pro kazdeho ze vyhraje.
jeden proti dvoum. sance 25% ze vyhraje ten jeden. jeden proti deseti 1:100 ze vyhraje jedem. a tak bych mohl pokracovat. Pokud ale v nejakem okamziku padne jedna pravdepodobnost na 0 tak to znamena, ze se nemusi bojovat. tudis je hrac "donucen" se vzdat.
To tohoto pripadu se da zahrnou i vliv malych mistnosti, zbrani, pocasi,....
Proste podle me vzdy musi byt alespon nejaka sance uspet(treba sportka). Dyt i Gaussova krivka neni z zadne strany omenena.

Asi jsem to špatně vysvětlil. Myšlenka je v tom, že podle pravidel DrD nebo DrD+ není možné, aby středně silný muž zasadil nijak zvlášť odolné ženě třicet ran nožem a nezabil ji tím.
Ano to mas pravdu. je to vec pravidel a sam si ted uvedl priklad, kdy te pravidla omezuji. Tohle je vec systemu, jak je stanoven. Pokud zjistis ze jiny system je pro tvoje predstavy vhodnejsi, tak hrej jiny. Ale zase se budu opakovat. Pro me osobne maji pluska mnohem vice pozitiv nez negativ a mnohem vice odpovidaji mim predstavam.
Jinak bych si dovolil upozornit ze tento pripad muze v pluskach nastat. kdyz takovito muz zasadi ranu muze si od sveho ZZ odecist -6 a tim se dostane cca na 2 body zraneni za zasach. pri predpokladu, ze zena ma na radku cca MZ 9, vydrzi tak priblizne 13 ran a 14 zemre. Jasne neni to tech tvych 40 ale i tak je to pro me celkem velky cislo 13 ran a jeste nezemrit. Ale samozdrejme otazka je, co je to "prumerny" muz:-D

Pořád ještě píšeš o situaci, kdy se s tebou hráč dohadoval o zranění nouzovou zbraní? Z jednoho případu neuděláš statistiku, protože příště nebude bojovat vidlicí, ale půllitrem nebo židlí. Jak ti Kolmogorova věta v daném případě pomůže určit, jestli má tahle neobvyklá zbraň mít zranění 1 nebo 2? Já totiž říkám, že na tom nezáleží. Ty jako PJ říkáš že jedna, hráč říká „dva zuby, tak zranění dva“ – tak mu dej dvojku, copak na tom záleží. A záleží na tom víc než na faktu, že se budete tři minuty dohadovat a argumentovat a spád akce je pryč?
Ano pisi. tim jsem chtel demosntrovat, ze z hlediska pravdepodobnosti to neni nepodstatna zalezitost. Kdyz pri boji budou padat promerna cisla, tak se to projevy. to ze je tam rozpytil cisel znovu opakuji, je jedine dobre. Da se samozdrejme diskutovat nad tim, jestli ma ten ci ten hod dobre rozlozeni, ale tim nic nezmenis, protoze ti jen zkrati ci prodlouzi rychlost konvergence.

To samé s desetimetrovým skokem, co ti brání říct: „OK, dneska se ti to povede, ale příští vypjatá akce dopadne špatně, bereš?“ Pokud o to hráč opravdu stojí, asi to má důvod, a jestli chce jen posouvat hru do šíleného kung-fu stylu, proberte to po hře. Ohánět se v takové chvíli pravidly a čísly z tabulek mi fakt přijde zbytečné.
Aha, tak takhle se to dela na olympiade a vsechny ty svetovy rekordy. Sportovci se dohodnou mezi sebou, kdo to dneska vypusti a priste udela svetovej rekord.

Jinak tomu papiru a caram. Co kdyz ale nastane situace, ze je to to proste uzky? co kdyz ten hrac co je duch, chce byt zase clovekem? nebo ten co hraje traslika chce byt elf? Na papire na takovou velkou rosadu neni misto? vezmes si teda druhej papir a ten pripojis k tomu predchazejicimu a hranice prerusis a zvetsis? Ano jasne jde to udelat, ale udelal jsi to proto, ze te predchozi hracice(pravidla) omezovala.
Je samozdtejme jisty, ze kazde chce hrat to co ho nejmene omezuje, popripade jak pises ty, se muze oprit o tyto hranice a pomoci nich se odrazit i do vysin nebezky. Ale jde o to, ze ta hranice(omezeni pravidly) tu proste existuje.

Jeste jsi me ale neodpovedel na otazku jekej je rozdil, jestli mas uroven dovednosti katastrofalni-spatny-podprumerny-prumeny-nadprumerny-dobry-excelentni a mezi tim 1-2-3-4-5-6-7? Kazdou z techto rad muzes vzdy rozsirit o dalsi uroven(napr. excelentnejsi ci 8).

Jenže … co jsem viděl hry, tak zejména při boji hráči po sobě hážou čísla a „popisy“ boje vypadají asi jako „Tak já útočím – útok pět – zranění osm – padnu, útočí na tebe další, drtivý úder, hoď si na obranu“ – což je docela vzdálené mé představě. A navíc mám dojem, že když si každý hráč každé kolo musí s PJjem vyměnit dvě až pět čísel, tak je méně prostoru pro popisy a navíc hráčům rychle dojdou neotřelé popisy.
Jasne je to o tom, ze cisla jsou presny, zatimco slova jsou FUZZY(sory ze to zas uvadim, ale je to tak). Pokud pouzivas cisla, mas presne hodnoty. kdyz slova, mas priblizny odhad parametru. Zalezi na tom co je pro tebe lepsi, ale ve sve podstate je to uplne ekvivalentni.
Ja treba zasadne pri popisu zraneni ci soupere neuvadim nikdy cisla ale treba: nevypada to snem uz moc dobre ci tento zasah se ti velmi povedl.... Nikdy nereknu ze ta zenska ma krasu 14, ale reknu ze je velmi pekna. Je to jen proste na tom, jak to pojmes a co ti vyhovuje vic.

2Bouchi

Ja bych vedel. Udelat oficialni web DRD+ s aktualizaci v rozumnem casovem obdoby, kde by byly tyto veci ulozeny a daly se lehce vyhledat. Ale vim, jak jsi rikal, ze na to nejsou penize. proto se budeme muset spokojit s vyhledavanim.
bouchi Bouchi Dračí doupě II - Legenda je zpět 5.12.2008 11:36  23791
JersonDoporucil bych ti venovat pozornost dvema faktum:
1) Kdyz zde kliknes na Nejstarsi, zjistis, ze nejstarsi prispevek ma datum 1. 7. 2006. Coz by ti melo pripadat zvlastni, kdyz DrD+ vyslo v prosinci 2004 a hned po vyjiti se tu o nem zaclo debatovat.
2) Nahore pod nazvem klubu je klikaci odkaz Archiv.

"Nemám moc rád, když mě někdo odkazuje na hledání"
Mas-li alternativni navrh, jak zaridit (s rozumnou mirou usili), aby se nektere debaty co par mesicu neopakovaly, rad si ho poslechnu.
jerson 5.12.2008 11:17  23790
Doufám, že mi tento příspěvek správce nesmaže, protože je to víc obecné než jen o DrD+.

A druhá věc -
Témata, která jsou zde zapovězena, neb již byla prodiskutována do takové hloubky, že další diskuse by již nic nového nepřinesla:
- kotlíky
Pokud vás některé z těchto témat zajímá, použijte vyhledávání.

Nemám moc rád, když mě někdo odkazuje na hledání,ale zkouším to. Nemám vůbec rád, když to hledání použiju a debatu o kotlících nenajdu.
Takové rady jsou pak ... k ničemu. O to víc, když najdou příspěvek upozorňující, že tato témata byla smazána.
jerson 5.12.2008 11:10  23788
Dvě a půl strany odpovědí – postupně se tím prokoušu. Jen kdo co psal si doufám doplníte sami.

FeanorPodle me je mnohem efektivnejsi prirazovat cisla k parametrum, protoze cisla jsou jednoznacna a kazdy si pri jejich porovnani udela predstavu.
Ke kazde veci jde priradit cislo k cemukoliv. Ve sve podstate to i tak vsichni v beznem zivote delame(podvedome).

Lidé běžně nepřemýšlí v číslech – to jen matematici a teoretičtí fyzici se nás o tom snaží přesvědčit. Představu si lidé velmi často neudělají – konkrétně jsem tu z žádného hráče nedostal odpověď na otázku, zda je člověk s inteligencí 4 hloupý, chytrý, nebo jak vlastně. Všichni tvrdili „závisí na tom, jak PJ nastaví okolní svět“.
Ano, pokud vezmu DrD, tak tam už je vidět, že vlastnost 11 je střed, pod 7 je v dané oblasti postava dost špatná a nad 16 relativně dobrá. Jenže bez toho, že bych číslům přiřadil slovní vyjádření (jak jsem to právě udělal) si představu neudělám (a to mám titul inženýra elektrotechniky) – a evidentně si ji neudělá ani mnoho jiných hráčů.
Čísla jsou dobrá do rovnic, protože se slovy matematika neumí dost dobře počítat. Jenže tato úvaha tiše přepokládá, že rovnice jsou pro RPG potřeba – a já celou dobu říkám, že nejsou.

skus postavit proti sobe dva rovnoceny soupere a jednomu dej rybicku a druhymu poradnej mec. pokud v nejakem systemu nevyhraje 9z10 klani ten s mecem tak je to podle me spatnej system.
K tomu to bych řekl „kálíš si do vlastního hnízda“ – tedy tvůj argument má několik závažných trhlin.
Zaprvé – co je to „rovnocenný soupeř“? Má stejná čísla, stejný součet čísel, vyhrál stejný počet bojů, vyhrál stejný počet bojů se svou oblíbenou zbraní …?
Za druhé – v reálném životě se nepotkávají rovnocenní soupeři. V RPG tato situace nastává pouze u modelových případů, nikoliv ve hře samotné – snad jen jednou jedinkrát jsem zažil boj se soupeřem, o kterém bych řekl že byl opravdu rovnocenný – šlo o můj zrcadlový obraz.
Za třetí – nebereš v úvahu podmínky. Meč je lepší ve volném prostoru, pokud je vytasen. V omezeném prostoru – třeba v chodbě nebo místnosti – už zdaleka takovou výhodu nepředstavuje, a pokud bojovník s dýkou odrazí první útok a dostane se nablízko, je meč přítěží, zatímco dýkou nebo nožem lze provést velmi rychle tři nebezpečné útoky.
Za čtvrté – DrD i DrD+ dávají člověku s dýkou docela slušnou šanci na vítězství i v tomto případě. Přesněji mnohokrát jsme viděl, kdy postava s dýkou bojuje proti postavě s mečem, místo toho aby boj vzdala nebo dokonce považovala za prohraný. Co je horší (s ohledem na tvůj argument) – vyhrává. Rozhodně častěji než 1:10 – debatu o boji zloděj vs. Válečník na stejné úrovni (což mnoho hráčů považuje za srovnatelné protivníky) si můžeš najít.
Za páté – když odhlédnu od DrD+, to co jsi popsal je přesně to řešení bez čísel, o kterém opět mluvím. „Ty máš nůž, on má meč. On vyhraje. – Jo, taky si myslím že vyhraje, co vy na to kluci? – O kolik je obratnější? O nic … no, asi nevyhraje.“
Výsledek takového střetnutí dovedeš posoudit bez mechanik a čísel, dost možná i ve shodě s hráči – alespoň v případě, že máte stejnou představu o tom, co je to „rovnocenný protivník“. Opět odkazuju na dohodu před hrou.
Když svým před hrou řeknu „jedna rána z pušky vás nezabije, ale dvě už můžou“, nikdo z nich nepůjde s pistolí v ruce proti kulometu na dvě stě metrů, pokud se nebude mít kde krýt. Nemusím mít žádná čísla – hráči ví, že jejich postavy nemají šanci. Přesněji si myslí, že by neměli mít šanci, a když něco takového přežijí, a navíc bez škrábnutí, bude jim to zatraceně podezřelé. Přesněji – bylo jim to podezřelé, protože podobné situace ve hře nastávaly, záměrně.


Pokud chces zkoumat kam ktery dostal bodanec a jestli nebyl nahodou smrtelny, tak hodne stesti. Ja radeji prohlasim(aproximuji) zasah do tela na kterekoliv misto za rovnoceny a podle toho budu vyhodnocovat zraneni atd.
Asi jsem to špatně vysvětlil. Myšlenka je v tom, že podle pravidel DrD nebo DrD+ není možné, aby středně silný muž zasadil nijak zvlášť odolné ženě třicet ran nožem a nezabil ji tím. PJ by musel tvrdit, že se třeba pět ran počítá jako zranění za jeden život či jinak ohýbat pravidla. Chci tím říct, že reálně se občas stávají případy, které některá pravidla RPGček odsuzují jako nereálné. A z toho plyne mé přesvědčení, že je třeba nadřazovat zkušenost (pokud je možná) nebo dohodu hráčů (pokud hráči zkušenost postrádají nebo z principu nemohou mít) nad pravidla, zejména číselné mechaniky. Obzvláště v RPG, protože účelem (jedním z účelů) RPG není simulace reality, ale vytváření příběhu. Psal jsem o tom článek, který snad bude v nějakém dalších Dechu draka, takže to zatím nebudu rozepisovat.

No jinak kdyz rikaz ze parametry zbrane schovaji v pravepodovnosti tak se mylis. Ono tozit existuje necojako Teorie velkych cisel a z te vyplyva ze na tom zalezi. Tusim ze existuje neco jako Limitni Kolmogorova veta z ktere se do dokonce spocitat kolik souboju(ci jinych cinnosti) je nutne provest, aby se to povedlo napr. s 70%pravepodobnosti.
Pořád ještě píšeš o situaci, kdy se s tebou hráč dohadoval o zranění nouzovou zbraní? Z jednoho případu neuděláš statistiku, protože příště nebude bojovat vidlicí, ale půllitrem nebo židlí. Jak ti Kolmogorova věta v daném případě pomůže určit, jestli má tahle neobvyklá zbraň mít zranění 1 nebo 2? Já totiž říkám, že na tom nezáleží. Ty jako PJ říkáš že jedna, hráč říká „dva zuby, tak zranění dva“ – tak mu dej dvojku, copak na tom záleží. A záleží na tom víc než na faktu, že se budete tři minuty dohadovat a argumentovat a spád akce je pryč?
To samé s desetimetrovým skokem, co ti brání říct: „OK, dneska se ti to povede, ale příští vypjatá akce dopadne špatně, bereš?“ Pokud o to hráč opravdu stojí, asi to má důvod, a jestli chce jen posouvat hru do šíleného kung-fu stylu, proberte to po hře. Ohánět se v takové chvíli pravidly a čísly z tabulek mi fakt přijde zbytečné.

A co je vymezeni herniho pole? podle me se to da predstavit jako list papiru kdy pomoci pravidel vymezis oblast, kterou obtahnes uzkou a pises jen do teto oblasti - > jsem tim omezen, proto rikam ze pravidla te omezuji. samozdrejme ze si to vymezujes sam, ale co kdyz pri hre zjistis to to vymezeni melo byt vetsi nebo naopak mensi? upravis si tuto cmaraci plohu pri chodu hry?
To jsi popsal hezky. Vezmeš papír a nakreslíš lajny – vymezíš. Problém je, když máš papír menší než odstup lajn – pak jde o omezení.
Rozdíl je v tom, že v prvním případě napřed víš co budeš kreslit a jak to bude velké, pak vezmeš arch papíru, nakreslíš vnější obrys a pak teprve doděláš lajny jako okraj výkresu.
V druhém případě máš papír daný a to co kreslíš se ti tam musí vejít, co se nevejde … prostě musíš nakreslit zvlášť někam do rohu, nebo vynechat.
Z toho je vidět i řešení při hře – když zjistíš, že celou plochu nevyužiješ, prostě nakreslíš další omezující lajny blíže své kresbě. „Hele, nikdo nehraje decera, k čemu pravidla pro matrix? – Máš pravdu, omezíme to, a na ovládání kamer v autě ti stačí jeden hod.“
Pokud zjistíš, že potřebuješ víc místa, stačí lajny vygumovat a nakreslit je dál – pokud máš dost velký papír (a pokud jsi ho neodstřihl) Jsou RPG, které tohle umožňují – všichni hrají lidi, pak je jeden nakažen lykantropií – není problém, systém umožňuje vytvoření pravidel pro vlkodlaka vcelku snando. Pak další zemře, ale chtěl by hrát dál – není problém, dají se dodělat i pravidla pro duchy jako hratelné postavy.
Samozřejmě že to má i nevýhodu – když máš moc velký papír a hráči nemají sjednocené představy, někdo neví co kreslit, další dva začnou každý u své strany a pak se těžko scházejí. Proto (již opět) říkám „dohoda před hrou“ – hráči se dohodnou co vlastně budou kreslit a jak to bude velké.

DrD+ je z tohoto hlediska spíše omalovánka než prázdný papír – máš obrysy, vedle máš barevný vzor, ale barvy si můžeš zvolit stejně sám a nic ti nebrání v doplnění detailů na volná místa. Jen z obrázku zvířátek na savaně neuděláš obrázek tankové bitvy.
(Aby to nepůsobilo jinak než zamýšlím – omalovánky jsou fajn. Umím kreslit, ale potřebuju vzor, takže je pro mě snazší vybarvit omalovánku tanku než ho kreslit sám od začátku. V RPG je to naopak – tvůrčí potenciál mám větší než je představivost autorů a nabídka na trhu, takže proto jsou pro mě lepší volná pravidla – vím dost přesně co chci hrát.)

dyt je uplne jedno jestli mas uroven dovednosti katastrofalni-spatny-podprumerny-prumeny-nadprumerny-dobry-excelentni a mezi tim 1-2-3-4-5-6-7? Kazdou z techto rad muzes vzdy rozsirit o dalsi uroven.
Jinak k tvemu prikladu. ono zalezi jak hrajete. my se treba snazime pouzivat slovni oznaceni i kdyz mame cisla. je to jen o zvyku.

K tomuto jsem se snažil hráče dotlačit několik let, ale prostě dokud si vedle čísla nenapíšou odpovídající slovo, nebo to přiřazení není naprosto jednoduché a intuitivní, tak jsou s tím pořád problémy. O tom, že přiřazení v Pluskách se mi nepodařilo vůbec zjistit jsem už psal, ale asi to může fungovat tak, že si každá skupina vytvoří vlastní přiřazení. Nevím, nikdy jsem to neviděl a v tomto směru se rád nechám poučit.

Pri hre jsou dle meho nazoru dulezite dve veci. Pravidla(model sveta, mechanizmy,...) a atmosfera hry. Pro me je mnohem lepsi hrace postrasit popisem jejich pristiho soupere v boji nez tuto pasaz preskocit a rovnou jim dat postihy. ... Proc hned davat za vsechno postich kdyz to jde vyresit na urovni "hrani hry"
V tomto nejsme ve sporu – snažím se dodržovat zásadu, že každému číslu má odpovídat popis. Na druhou stranu z každého popisu lze v případě potřeba odvodit číslo (hele, to jsi tvrdil ty, co? : -)
Jenže … co jsem viděl hry, tak zejména při boji hráči po sobě hážou čísla a „popisy“ boje vypadají asi jako „Tak já útočím – útok pět – zranění osm – padnu, útočí na tebe další, drtivý úder, hoď si na obranu“ – což je docela vzdálené mé představě. A navíc mám dojem, že když si každý hráč každé kolo musí s PJjem vyměnit dvě až pět čísel, tak je méně prostoru pro popisy a navíc hráčům rychle dojdou neotřelé popisy.

Hmm...není důvod, proč se prohlubují pravidla pro souboj a ne pro sociální kontakt, že standartně není moc příležitostí, jak souboj zahrát? Tu sukni je lepší řešit prostým popisem oné slečny, protože debatu s ní lze odehrát (ve smyslu divadelním). Téhož nelze dosáhnout při souboji, chtít po PJ, aby s pomocí dřevěného meče odehrál bandu deseti skřetů mi připadá nereálné. Proto je lepší na souboj hodit kostkou a přesvědčování odehrát. Proto jsou pro souboj třeba nějaké parametry zatímco vzhled postav a jejich přesvědčovací schopnosti v takové míře kvantifikovat nutno není.
Hrajeme třeba čtyři kluci. Já jako Vypravěč popíšu hezkou dívku v krátké sukni a jeden z hráčů by ji chtěl zaujmout. Mě je skoro třicet, mám strniště a hluboký hlas – navíc chování dívek neumím moc dobře zahrát. Opravdu myslíš, že to bude snažší než při boji vzít airsoftové zbraně, já si tu svou zastrčím za opasek a hráč mi předvede, jak ji dokáže vytáhnout, odjistit, natáhnout a vystřelit dříve, než druhou rukou vytasím nůž a zabráním mu v tom? Nebo když budou postava přesvědčovat svého nadřízeného, který je strašný ras (něco jako šéf novin ve Spidermanovi), ale hráč je spíše nekonfliktní a navíc o třetinu mladší než já? Když jsem nebral ohled na hody, tak jsem dokázal při běžném jednání z hráčů vytáhnout většinu toho, co nechtěli říct, protože se minimálně polovina prokecla (někdy i všichni, přičemž ostatní si toho všimli a chytali se za hlavu) – a to jsem se ani moc nesnažil. Když jsme hráli výslech, vypáčil jsem z nich všechno, a jen pomocí roleplayingu nebyli schopní tomu odolat. Navíc to sami uznali – třeba tím že jsem před ně položil jejich písemné výpovědi, ze kterých bylo evidentní, že všichni čtyři lžou, a ještě každý jinak.

Takže ne, nemyslím že by se vyjednávání dalo odehrát bez pravidel nějak snáze než boj a že by s ním lidé měli takové zkušenosti, aby dokázali zahrát alespoň průměrně zkušenému vyjednavači proti mně, který si své schopnosti trénuje jen na forech.

Kouba Aplikace na pravidla RPG. Pokud se nesnažím přeskočít propast 14 m, je mi jedno, že to dle pravidel nejde. Problém je to u lidí, co chtějí krást a skákat přes propasti.
Nepochopil jsem myšlenku. Vezmu ten skok – v pravidlech je nějaká vzdálenost v metrech. Hráči můžou argumentovat i olympijskými výsledky – ale o čem to je? Postavy neskáče do písku, nepočítá se nejkratší dráha nad zemí, ale to zda se dokáže zachytit, přičemž to na čem se snaží zachytit je strašně důležité (něco jiného je chytat se na betonové zdi a něco jiného ve spleti větví), takže o tu vzdálenost v metrech (opět) jde prakticky až na posledním místě.
Jinak viz výše – když jde o jeden skok ve hře, nebo jeden pád … na co to řešit přes pravidla? Čím je zajímavé, že postava hodí špatně, nedoskočí o metr, spadne a zabije se?

Gran Když se nad tím zamyslíte z hlediska "co je to pravidlo", tak všechna pravidla jsou omezující. Jen jde o to, pokud nás to omezuje v něčem, co dělat chceme, či nikoliv - v takovém případě o tom omezení ani nemusíme vědět, danou věc nepotřebujeme, tedy se necítíme omezováni.
Možná jsem si tohle měl přečíst dřív, než jsem napsal půlstránkovou odpověď.

DavecTo, že se pravidla (a myslím jakákoliv) soustředí spíš na věci, které běžného člověka v běžném životě nepotkávají je poměrně logické. Když vezmu FATE, tak kromě základního systému hodů a tvorby postavy řeší zvlášť jen boj a magii (samozřejmě v rámci základního systému). Pročpak asi neřeší podobně podrobně i pravidla pro sociální interakci?
Už jsem to psal – tvůrci se (podle mě mylně) domnívají, že s nebojovými situacemi mají hráči více zkušeností a že to stačí. I když myslím, že zorvna FATE má univerzální mechaniku, podle které se snadno řeší boj i vyjednávání, pokud hráči jedno či druhé řešit potřebují.

Hm, tak jsem na konci čtvrté strany – to už je odpověď tak v rozsahu článku :_) Doufám že to alespoň někdo přečetl.
davec 5.12.2008 08:42  23787
JersonTo, že se pravidla (a myslím jakákoliv) soustředí spíš na věci, které běžného člověka v běžném životě nepotkávají je poměrně logické. Když vezmu FATE, tak kromě základního systému hodů a tvorby postavy řeší zvlášť jen boj a magii (samozřejmě v rámci základního systému). Pročpak asi neřeší podobně podrobně i pravidla pro sociální interakci?

[ 5158 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  

(c) 2001-2011 Lopuch.cz   
Kontakt