Registrace nového uživatele     Návod     Kluby     Archív  Lopuchu     Lopuch.cz  

Zelený je lopuch,
fotbal to je hra...

Lopuch.cz

Jméno:
Heslo:
Podpora LCD:
 
Klub Panzer General [ŽP: 6 týdnů] (kategorie Hry) moderují Hartmann, stanny.
Archiv
Domovská stránka aktualizována 28.7.2019 18:46

Příteli, který vstupuješ do tohoto klubu poprvé: Pokud Ti název "Panzer General" je povědomý, jistě jsi už alespoň jednou v životě neodolal pokušení a zahrál sis tuto skvělou strategickou hru; pak se v tomto klubu budeš cítít jako ryba ve vodě (případně jako Wittmann v Tigerovi), neboť se ocitáš mezi spoustou podobně orientovaných nadšenců. A pokud jsi slasti PanzerGeneralování ještě neokusil - pak se Tě pokusíme získat mezi nás, pravověrné. Třeba Ti v tom pomůže

Česká stránka Panzer General

NÁVODY
Motto koordinátora:
Nabízím každému pomocnou ruku, ale nikoho nebudu vodit za ručičku

Záloha klubu - PG manuál - Jak rozběhat PG - Vše k turnaji - PG web - Tel. kontakty na hráče (k dispozici u velitelů)

INFORMACE PRO NOVÁČKY:
Pro zařazení do Turnaje je třeba absolvovat Přijímač!

PŘIJÍMAČ




Právě se hraje 5. turnaj v Panzer Generalovi

Oficiální turnajový email: turnaj.panzergeneral@email.cz

1. etapa - 2. etapa - 3. etapa - 4. etapa - 5. etapa - 6. etapa - 7. etapa - 8. etapa - 9. ETAPA ROZLOSOVÁNA - Graf vývoje skóre

PANZERLIGA na Homepage

   WoT klan Panzer General

== >> - formulář na Treffung ==

== Dohledávání obrázků ze série Panzer General ==

== Prager Treffung ==

  Nastavení klubu     Nastavení práv     Homepage     Anketa     Přítomní     Oblíbené     Lopuch     Kategorie  
autor: 
text: 
vyplnit a 
Help
 Titulek, text příspěvku  
Opište pozpátku následující text bez prostředního znaku: cyrenxx
[ 5861 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  
delandel Delandel 13.6.2025 18:47  22675
Operation Weserübung 29 - Kde to všechno začalo, tam to všechno skončí.

Vojenské akce na souši skončily. Poslední tečku v tomto příběhu však klademe tam, kde to všechno začalo, na moři.

Německá flotila zmizela z našich dějin kolem desátého dubna. Když od Britů utrpěla několik citlivých úderů, vrátila se z Norska na své základny, aby si olízala rány. Až do konce května zůstávala iniciativa na moři u Spojenců. Když však Spojenci zesílili svůj tlak na Narvik a situace obklíčených Němců se vážně zhoršila, Raeder rozhodl, že se Kriegsmarine musí po hanbě rehabilitovat a provést odvážnou rozsáhlou námořní operaci. Bylo rozhodnuto udeřit do týlu Spojenců, kteří se vylodili poblíž Narviku. Navedením německých lodí přímo k místu vylodění a střelbou na všechny britské transportní lodě, které by se tam nacházely, a všechny stavby na zemi ve vyloďovací zóně. Předpokládalo se, že to oslabí tlak Spojenců na Narvik. Plán německého admirála byl naprosto dobrodružný, protože v norských vodách se nacházely i britské námořní síly s bitevními a letadlovými loděmi, které by mohly německé lodě zachytit a jednoduše je zničit.

4. června se německé válečné lodě vydaly na moře. Kampaně se zúčastnily téměř všechny vážné válečné lodě, které se v té době nenacházely na mořském dně ani v docích kvůli opravám. Bitevní lodě Scharnhorst a Gneisenau. Těžký křižník Admiral Hipper a čtyři torpédoborce. Eskadře osobně velel velitel německé hladinové flotily admirál Wilhelm Marschall.

7. června Marshall obdržel od německého průzkumného letadla nečekanou zprávu, že v oblasti Narviku nejsou téměř žádné spojenecké lodě. Odlétají! Konvoje spojeneckých lodí se pohybovaly na západ. Marshall byl tedy prvním Němcem, který se dozvěděl o evakuaci Spojenců. Ukázalo se, že účel jeho tažení nyní ztratil smysl.

Když to však hlásil nejvyššímu velení, nikdo o této skutečnosti nevěděl. Obecně nikdo ještě netušil o záměru Spojenců evakuovat se a ustoupit z Norska. A velení potvrdilo předchozí admirálův rozkaz jít ostřelovat pobřeží Norska, kde, jak Marshall již jistě věděl, už žádný nepřítel nebyl. A zde se admirál Marshall ocitl v typickém dilematu velitele. Co dělat? Hloupě, jako imbecil, uposlechnout rozkaz a udělat, co vám bylo nařízeno? Nebo by měl zaujmout výhodnější pozici a jednat v souladu se situací? No, Marshall byl jedním z těch velitelů, kteří volí druhou možnost.

Nasadil svou eskadru lodí a zamířil zachytit spojenecké transporty. Nyní měl v úmyslu nakopat ustupující Brity do zadku a pomstít se jim za hanebný začátek německé flotily v norském tažení. A za úsvitu 8. června se začala rýt kořist. Nejprve křižník Admiral Hipper a torpédoborce objevily a potopily britský tanker a doprovázející ozbrojený trawler. Později zachytily i velký transportní člun Oram, který plul sám. Němci ho také s radostí potopili. Ale předtím byli překvapeni, když zjistili, že nepřepravuje nepřátelské vojáky, ale zajaté Jaegery z Narviku. Němečtí námořníci tedy osvobodili sto německých Jaegerů. Poté Admiral Hipper a torpédoborce naložené cestujícími odpluly do Norska. Německé bitevní lodě pokračovaly v lovu.

Odpoledne se štěstí usmálo a místo transportů Němci objevili celou britskou letadlovou loď Glorious! Kterou doprovázely pouze dva torpédoborce. Nebyla to jen iniciativa a odhodlání admirála Marshalla, které dostaly Glorious pod děla německých bitevních lodí. Ale také nedbalost a nedbalost britských velitelů. Přesun britských letadlových lodí mezi Británií a Norskem po celou dobu dvouměsíční kampaně probíhal pod krytím mocného doprovodu eskortních lodí, ale v ten den dostal velitel letadlové lodi G.D. Oily-Hughes povolení k návratu domů, aniž by čekal na krytí strážních lodí. Britské velení bylo ovlivněno jak pocitem posledního dne kampaně, tak naprostým uvolněním v důsledku dvouměsíční nepřítomnosti německé flotily v těchto vodách. Ze stejného důvodu Britové při opuštění Narviku porušili rozkaz zničit veškerou vadnou vojenskou techniku ​​a naložili na letadlovou loď 17 vadných pozemních stíhaček, čímž je ušetřili před zničením. Tato letadla blokovala veškerý dostupný prostor a vážně bránila vzletu palubních letadel z letadlové lodi. Ale nikdo se nechystal vzlétnout, protože loď se vracela domů naprosto uvolněná...

Druhá světová válka, jak víme, ukázala naprostou převahu letadlových lodí nad bitevními loděmi, takže po válce je už nikdo nestaví. První bitvu v historii mezi bitevní lodí a letadlovou lodí však letadlová loď prohrála s naprostou porážkou. Němci zahájili na Brity palbu z hlavních děl ráže 280 mm. První zásahy na Glorys zničily letecký hangár, takže bylo nemožné zvednout letadla na palubu. Brzy granát zasáhl nástavbu letadlové lodi a zabil všechny na můstku, včetně velitele. Dva torpédoborce Ardent a Acasta se hrdinsky pokusily zachránit svou letadlovou loď. Proti bitevním lodím mohly použít pouze torpéda a Acasta zázračně zasáhla Scharnhorst jedním z torpéd, které vystřelila. Při výbuchu na bitevní lodi zemřelo 48 námořníků a ta byla vážně poškozena. Brzy však byly potopeny oba torpédoborce i letadlová loď. Z posádek tří britských lodí se podařilo zachránit jen několik desítek lidí. Více než 1 500 britských námořníků zemřelo…

Vzhledem k poškození bitevní lodi Scharnhorst Marschall zastavil tažení a otočil se zpět. Všechny německé lodě se bezpečně vrátily na své základny. Takže díky flexibilnímu operačnímu myšlení německého velitele. A troše štěstí + Nepřítel je idiot. Německá flotila dosáhla svého největšího vítězství v celé druhé světové válce. A Britové, vzhledem k počtu obětí, utrpěli jednu z nejstrašnějších porážek ve své bohaté námořní historii.
.
delandel Delandel 7.6.2025 08:37  22674
Operation Weserübung 28 - Bitva u Narviku.

Německá vojska postupně postupovala v bitvách proti Spojencům a pomalu se blížila k Narviku. A po celou tu dobu Narvik bránili a drželi němečtí vojáci generála Dietla.

Britové, kteří se zde vylodili 14. dubna. Vedl je generál Pierse Joseph Mackesy, který se vyznačoval bezkonkurenčním odhodláním. Odhodlání nic nedělat…

Vážně, Britové projevili prostě úžasnou nerozhodnost a nedostatek iniciativy! Velitel britských vojsk u Narviku, generál Pierse Mackesy, se absolutně nechystal město dobývat, s odvoláním na nedostatek sil a neustále žádal posily. Pasivita Britů hrála Němcům do karet, generál Eduard Dietl měl v Narviku pouze 5000 lidí. Z toho jen polovinu tvořili Jaegerové, zbytek vojáků tvořily posádky německých torpédoborců potopených v přístavu Narvik. Námořníci dostali pušky a nějakým způsobem se zorganizovali do tří praporů námořní pěchoty. A tak se Němci začali aktivně připravovat na obranu a posilovat své pozice.

Mezitím, jak si vzpomínáme, si německé velení, poté co přesvědčilo Hitlera, aby neopouštěl Narvik, uvědomilo, že obklíčeným Jaegerům v Narviku pomoc v dohledné době nepřijde, a začalo organizovat letecký most pro zásobování obklíčených vojsk. Dobytí letišť v jižním Norsku nyní umožnilo dosáhnout Narviku s transportním letadlem Ju-52. Již 13. dubna přistálo prvních osm transportních letadel na ledě zamrzlého jezera a dodalo zásoby Němcům. Norské letectvo však tuto odvážnou improvizovanou leteckou platformu rychle objevilo a norské bombardéry zničily na zemi pět Ju-52, načež Němci opustili přistávací metodu zásobování. A začali zásoby shazovat v kontejnerech na padácích. Toto byl první úspěšný případ úspěšné organizace leteckého mostu, který trval po celé 2 měsíce norské epopeje.

Jak vidíte, v norské společnosti Němci použili mnoho z toho poprvé. V budoucnu se jim tato zkušenost bude hodit.

Odporovali Němcům nejen ve vzduchu. Norská 6. divize poblíž Narviku byla jedinou jednotkou vojsk, která se aktivně snažila zaútočit na obklíčené Němce a bojovala s nimi, zatímco Britové seděli založenýma rukama, dostávali další a další posily a nic nedělali.

A Britové dostali velmi dobré posily. Francouzi poslali svou alpskou brigádu. Jsou schopni odolat německým Jaegerům. Dorazila také 13. demi-brigáda francouzské cizinecké legie. Silné a dobře vycvičené jednotky čítající přes 2 000 lidí. ¼ vojáků v této jednotce byli španělští republikáni, kteří uprchli před Francovým režimem po porážce ve španělské občanské válce. Každý, kdo ví, jaké brutální krveprolití proběhlo ve Španělsku, dobře chápe, že to byli vojáci s rozsáhlými bojovými zkušenostmi. A k boji proti fašistům nepotřebují další motivaci.

Generál Mackesy tak dostal skutečně vážné bojové jednotky s hvězdičkami a počet spojenecké skupiny u Narviku činil 25 000 lidí. Což bylo pětkrát více než německá skupina! Nic na světě však nemohlo otřást odhodláním generála Mackesyho. Odhodláním nic nedělat. Koncem dubna byl nakonec ze své funkce odvolán a nahrazen generálem Claudem Auchinleckem, který dorazil 7. května, a teprve poté se Spojenci aktivizovali a začali se připravovat na ofenzívu. 13. května francouzští legionáři vytlačili Němce z vesnice Bjerkvik. Postupovali s podporou lehkých tanků Hotchkiss H35. V důsledku toho se situace pro Němce výrazně zhoršila a museli ustoupit do města Narvik a do výšin východně od něj poblíž hranic se Švédskem.

Spojenci se nyní připravovali na závěrečný útok na samotný Narvik, aby zlikvidovali obklíčené Němce dříve, než k nim dorazí pomoc z jihu. Obecně nic nevěstilo potíže. Ale v této době osudové události, které se odehrály ve vzdálené Francii, radikálně změnily situaci v Norsku.

10. května začala německá ofenzíva v západní Evropě. Do 15. května kapitulovalo Holandsko a fronta v Belgii byla prolomena. Němci překročili řeku Mázu a naděje Spojenců na Maginotovu linii byly zničeny…

Churchill se v těchto těžkých dnech stal premiérem a nyní se na celkovou situaci díval mnohem šířeji. Katastrofa Spojenců na Západě donutila stáhnout hlavní síly flotily a armády tam. Neustálé zásobování skupiny v Norsku bylo ohroženo snížením dodávek zdrojů v tomto směru. A bylo by dobré mít samotné jednotky ve Francii, kde se situace každým dnem zhoršovala. 20. května Winston Churchill, jeden z hlavních jestřábů propagujících myšlenku dobytí Norska a zastánců boje o něj, když Němci napadli zemi, poprvé vyjádřil myšlenku opuštění Norska. Jelikož je nemožné rozptýlit síly mezi dvě fronty...

25. května schválil válečný kabinet rozhodnutí o evakuaci Norska. Churchill však nejprve nařídil, aby byl Norvik stejně dobyt, aby před odchodem mohla být zničena veškerá jeho přístavní infrastruktura a Němci z něj nemohli vyvážet rudu.

Rozhodující útok na Narvik začal 28. května. Norští spojenci nebyli informováni o rozhodnutí je opustit, aby norští vojáci neztratili motivaci k útoku na město. Koneckonců, Norové a opět francouzští legionáři měli přejít do útoku a nést hlavní tíhu bitev o město.

28. května Němci, neschopní odolat náporu Spojenců, opustili město a ustoupili 7 km na východ, kde zaujali předem připravené obranné pozice. Jejich poslední obranná linie se nacházela nedaleko švédských hranic.

V Narviku bylo zajato mnoho německých zajatců, kteří nemohli ustoupit. Cizinecká legie utrpěla vážné ztráty. Britské jednotky a další spojenci zapojení do útoku také utrpěli mnoho ztrát. Norové byli nyní odhodláni zasadit poslední úder a konečně dorazit s obklíčenými Němci. Poté začít s osvobozováním své vlasti. Když se náhle dozvěděli, že je Spojenci v tom již nebudou podporovat, odcházeli…

Britové okamžitě začali ničit celou infrastrukturu Narviku. Zničení bylo tak závažné, že Němci mohli začít přístav využívat až v lednu 1941.

Začátkem června začali Spojenci s evakuací. Pokud se britské armádě v tomto období druhé světové války něco podařilo, pak to byly evakuační operace. Stejně jako v Trondheimu se jí podařilo úspěšně stáhnout všechny spojenecké jednotky. 4. června král opustil zemi. Norský generál Otto Ruge odmítl evakuaci, protože většina norských vojáků byla v podstatě ponechána napospas osudu a zůstala v Norsku.

Ráno 9. června odplula od břehů Norska poslední spojenecká loď. Teprve tehdy Němci zjistili evakuaci Spojenců a téhož dne se Jaegerové pod velením generála Dietla, kteří již očekávali, že s nimi nevyhnutelně skoncuje, náhle dozvěděli o vítězství a jako vítězové se vrátili do Narviku.

10. června. Dva měsíce po zahájení operace přátelského převzetí, která měla proběhnout během jednoho dne, norský generál Otto Ruge se zbytky norské armády oficiálně kapituloval a vzdal se. Až 13. června dorazili strážci z druhé horské divize do Narviku a konečně se spojili se svými spolubojovníky ze třetí horské brigády.
delandel Delandel 2.6.2025 15:10  22673
Anketa.
Podle vašeho názoru nejlepší letadlo v závěrečných fázích války.

Americké.
P-51

Britské
Spitfire
Tempest

Sovětské
Jak-3
La-7

Japonské
Ki-84
Ki-100
delandel Delandel 30.5.2025 23:36  22672
Operation Weserübung 27 - Pokud prohrajeme válku ve vzduchu, prohrajeme válku a prohrajeme ji rychle.

Spojenci chápali, že bez podpory jejich letectva je prostě nemožné rozvinout jakoukoli ofenzívu v Norsku. Pokud se však Němci spoléhali na letiště v Dánsku a také na již dobytá letiště v Norsku, odlehlost britského pobřeží Spojencům neumožňovala efektivně využít letectví nad Norskem. Britové však měli něco, co Němci neměli a nikdy mít nebudou - letadlové lodě.

Když v severním Atlantiku začala německá invaze do Norska, Britové měli pouze jednu letadlovou loď, Furious. Ta se podílela na zničení německé flotily u Narviku a podporovala následné vylodění Spojenců na pobřeží. Pro zajištění letecké podpory bojů ve středním Norsku byly ze Středomoří naléhavě převezeny letadlové lodě Ark Royal a Glory. Ty však dorazily až kolem 20. dubna. Britové se vylodili již před týdnem a po celý týden byla jejich předmostí vystavena pravidelným náletům německých bombardérů. To vážně zkomplikovalo život spojeneckým pozemním silám a výrazně zpomalilo jejich pohyb a zásobování, protože německé bombardéry bombardovaly silnice a sklady, ničily zásoby a komunikace.

Když dorazily britské letadlové lodě, měly méně letadel, než měly. Ark Royal přivezla 44 letadel místo předpokládaných 72. A letadlová loď Glorious přivezla pouze 29 letadel místo 48.
Celkem 73 letadel.

Němci samozřejmě pohotově reagovali na vylodění Spojenců a objevení se britských letadlových lodí. Pokud norské tažení zahájili s impozantní silou 350 bombardérů, pak v polovině dubna přesunuli do Norska dalších asi 200 bombardérů. Německá bombardovací skupina tak překročila 500 bombardérů. Německé bombardéry byly založeny na bombardérech Heinkel He-111 a Junkers Ju-88. Jednalo se o výkonné moderní bombardéry s rychlostí přesahující 400 km/h. Zároveň palubní letectvo na britských letadlových lodích bylo zastoupeno starými dvouplošníky

Vzhledem k menší početní i palebné menšině bylo pro britské piloty velmi obtížné bojovat o vzdušnou nadvládu nad Norskem a podporovat své letectvo. Ale poctivě se snažili. 25. dubna britská letadla při vzletu z letadlových lodí zaútočila na německé letiště a podařilo se jim na zemi zničit 7 Ju-87. Zároveň bylo v důsledku husté protiletadlové palby ztraceno 9 britských letadel z 24 zapojených do útoku…
V reakci na to německé bombardéry provedly několik útoků na letadlové lodě. Ačkoli nedošlo k žádným škodám, kvůli hrozbě leteckých úderů musely letadlové lodě nyní zůstat ve vzdálenosti 150-200 km od břehu. To dále komplikovalo bojovou činnost britských letadel, která měla kvůli dlouhým letům omezený limit paliva a tím i dobu strávenou nad norskou oblohou.

Další nevýhodou letadlových lodí bylo, že se musely pravidelně vracet do Británie, aby doplnily palivo a svou leteckou skupinu... Britové obecně chápali, že potřebují vlastní letiště.

V Norsku našli na ledě jezera vhodné místo pro zřízení první přistávací plochy pro letadla a přesunuli tam 18 letadel. Britská letadla přistála na ledě v 19:00 večer. A již v 9:00 následujícího rána je objevil německý letecký průzkum, který na ně okamžitě vyslal německé bombardéry, aby na ně zaútočily. 13 britských stíhaček bylo okamžitě zničeno na zemi. Zbývající letadla byla ztracena během následujících 2 dnů. To se stalo 26. dubna. Od té chvíle bylo jasné, že Britové už nikdy nebudou schopni znovu získat kontrolu nad vzduchem…

148. brigáda již byla poražena a Britové ustupovali pod nemilosrdnými útoky německého letectva. 27. dubna se sešlo vedení Spojenců, včetně Winstona Churchilla, a učinilo rozhodnutí, v nichž se shodlo, že jejich armáda nebude schopna udržet se ve středním Norsku a že je třeba jednotky evakuovat. Britské evakuace probíhaly v noci. Britský ústup byl obecně úspěšný a dobře organizovaný. Nikdo nezůstal pozadu, všichni byli zachráněni. Tato zkušenost se pro Brity stala zkouškou na bitvu u Dunkerk a v budoucnu poslouží jako dobrá zkušenost. Do 4. května bylo úspěšně evakuováno asi 10 000 spojeneckých vojáků.

Když se letadlová loď Ark Royal 2. května vrátila na základnu v Británii, zbyly by jí pouze dvě provozuschopná letadla.

Norské jednotky byly Spojenci opuštěny a ponechány samy sobě. Zbývající norské bojeschopné jednotky, kterým se podařilo přežít střetnutí s Němci a které nebyly zajaty, ustoupily na sever do Narviku v naději, že si udrží alespoň severní Norsko.

1. května Němci konečně obsadili opuštěnou stanici Dombos. Ty samé Dombosy, které se jim 14. dubna nepodařilo dobyt padákovým výsadkem. Němcům se podařilo rozdělit s norskou obranou u Trondheimu. A právě včas. Začátkem května byla více než polovina jejich bombardovacích letadel přesunuta do západní Evropy, kde měla brzy proběhnout ofenzíva ve Francii. Navzdory přesunutí veškeré pozornosti německého velení primárně na západní Evropu vojenské operace v Norsku pokračovaly. A ty budou neustále absorbovat další zdroje. Celkem bylo v Norsku začátkem května již 135 000 německých vojáků a stále tam museli posílat posily, které podle původních plánů neměly být v Norsku použity. Začátkem května byla tam do Norska vyslána druhá horská divize. Jak ukázaly zkušenosti z bitev, horští strážci speciálně vycvičení pro akce v zasněžených horách se s úkoly v Norsku nejlépe vyrovnávají. Právě tato divize měla postupovat na sever a zachránit své kolegy z 3. horské divize, kteří byli obklíčeni v Narviku.

Úkol, který je čekal, byl velmi obtížný. Strážci museli překonat asi 700 km drsného, ​​obtížného horského terénu. Samotná cesta představuje velké obtíže, navíc se bude muset vypořádat s odporem Norů a Britů. A strážci, kteří začali postupovat 5. května, tuto vzdálenost, jak je vidět na mapě, urazili 5 týdnů.
delandel Delandel 28.5.2025 06:20  22671
Operation Weserübung 26 - Postup německé armády a pomoc Spojenců.

V Norsku začala totální válka.
Zatímco se němečtí výsadkáři bránili v Narviku, jejich armáda se snažila postoupit směrem k nim. Setkali se však s houževnatým odporem a byli zastaveni. Začaly vážné bitvy. Od té chvíle se ofenzíva v Norsku stala tím, co německé velitelství předpovídalo na podzim roku 1939, kdy byla operace poprvé plánována, s dlouhými a těžkými boji.


Obtížný terén a nedostatek širokých a rozbitých silnic extrémně ztěžovaly a někdy téměř znemožňovaly použití obrněných vozidel. Němci do Norska přesunuli pouze jeden samostatný tankový prapor, který byl používán velmi omezeně.

Panzer Neubaufahrzeug ( Nb.Fz.) in Oslo April 1940.

Všechny útočné bitvy se často vedly podél vzácných úzkých horských silnic pěchotními silami. V takových podmínkách mohly malé skupiny Norů, pohybující se na lyžích a vyzbrojené pouze ručními palnými zbraněmi, dlouhodobě zadržovat postup celého německého praporu. Německá ofenzíva se tak zpozdila. A brzy se stala ta nejhorší věc, ale byla nevyhnutelná.
Anglo-francouzská vojska se vylodila v Norsku.


Spojenci dokázali poměrně rychle vysadit svou první vojenskou skupinu. K tomuto účelu byly použity jednotky, které se již v rámci příprav na intervenci země připravovaly na vylodění v Norsku. A ty už byly připravené a soustředěné v britských přístavech. Spojenci považovali jižní Norsko za již ztracené. Proto byly vybrány cíle vylodění Narvik k obsazení severního Norska a Trondheim k obsazení středního Norska. A tímto způsobem plánovali zde vybudovat stabilní frontu.

14. dubna se britské jednotky vylodily poblíž Narviku. Ale neodvážili se hned zaútočit na město.

Téhož dne proběhlo vylodění poblíž Trondheimu. Zde, s ohledem na přítomnost pobřežních baterií na přístupech k městu, Spojenci vylodili dvě výsadkové jednotky severně a jižně od Trondheimu. Aby pak z těchto předmostí zahájili ofenzívu směrem k sobě a uzavřeli obklíčení města. Hlavním problémem Spojenců v této fázi byl nedostatek sil a extrémní nerozhodnost jejich velitelů. Rychle se ukázalo, že síly první výsadkové skupiny, která byla rychle vyloděna, zjevně nestačí k vedení bojových operací. Ale zvyšování počtu vojáků trvalo nějakou dobu. Dalším problémem byla obtížná situace norských vojsk, která se snažila zadržet německý postup ve středním Norsku.

Norové bojovali s Němci a utrpěli těžké ztráty a žádali o naléhavou pomoc. Britové o tom přemýšleli a rozhodli se odložit útok na Trondheim, dokud nedorazí dostatek vojsk. Britové se poté vrhli na pomoc do středního Norska. Britové vylodili 148. pěší brigádu s 1600 muži. Britové velmi spěchali, takže jejich brigáda dorazila do Norska a všechna svá vozidla a dělostřelectvo zanechala v Anglii. Později měly být doručeny samostatně lodí. Ale nebyl čas čekat a Britové se po dlouhém pochodu spojili s Nory.

První pozemní bitva mezi Brity a Němci se odehrála 21. dubna.
A pokud pro Brity to byla první bitva v jejich životech, tak navíc v neznámé hornaté a zasněžené oblasti. Němci zde bojovali už dvanáctý den po sobě. Německá armáda a její velitelé byli během druhé světové války velmi flexibilní, proaktivní a dobře připravení. Zvláště v prvních letech války. Během svého pobytu v Norsku a bitvy s místní armádou se němečtí velitelé již stihli seznámit s geografií oblasti, kde válka probíhala, a také s norskou taktikou v boji. V mnoha ohledech Němci kopírovali a přijali to, co Norové udělali.

Fronta ve středním Norsku se táhla 180 km. Ale ve skutečnosti neexistovala žádná souvislá frontová linie. Neprůchodné hory rozdělovaly dějiště vojenských operací na řadu izolovaných oblastí, kde se bitvy odehrávaly podél horských silnic a železničních tratí. Proto relativně malé jednotky bojovaly na tak velkém území.Právě kvůli specifikám této oblasti zde Němci nejprve rozvinuli taktiku svých tzv. bojových skupin. Který pak bude aktivně a úspěšně aplikován po celou dobu války.

Taktika vypadá zhruba takto: Na základě pěšího praporu byla vytvořena pěchotní bojová jednotka, ke které byla přidělena rota horských strážců, ženijní četa, dělostřelecká baterie a minometná četa. V závislosti na úkolech by je mohly doplnit další speciální jednotky. To vše bylo zpravidla předáno pod velení velitele praporu, kterému bylo dáno plné povolení dělat si, co chtěl, a od kterého se vyžadovalo pouze jedno: provést bojový úkol. Bojovým skupinám nebyl stanoven žádný konkrétní počet ani omezení. Jejich složení se může lišit v závislosti na konkrétním úkolu. Jejich vznik byl důsledkem progresivního myšlení v německé armádě, kde iniciativa byla od velitele nejen vítána, ale často i vyžadována.

V té době si Britové o něčem takovém nemohli ani představit.
Britové, kteří sice navázali alespoň zdání komunikace se svými norskými spojenci, ale nebyli schopni ani řádně koordinovat své společné obranné akce s nimi.

A tak 22. dubna četa německých horských strážců z jedné z německých bojových skupin obešla na lyžích britské pozice podél horského hřebene a dosáhla týlu jednoho z jejich praporů. Britové v domnění, že jsou obklíčeni, opustili své obranné pozice a v panice uprchli, přičemž ztratili více než 100 mužů jako zajatce.

Za zmínku stojí zejména to, že důležitým rysem německých bojových skupin byla přítomnost komunikační jednotky s přenosnými krátkovlnnými rádiovými stanicemi. Což zajišťovalo neustálou komunikaci s velením i za pohybu. Velitel bojové skupiny se mohl kdykoli spojit s velitelstvím svého pluku, kde byl vždy přidělený důstojník letectva, který zajišťoval interakci s letectvem. A s jeho pomocí je možné přivolat a upravit přímou leteckou podporu. Někdy byl letecký dispečer přímo v bojové skupině, předával nepřátelská data rádiem a upravoval letecký útok, což dále zjednodušovalo a urychlovalo podporu pozemních vojsk. Na pomoc zpravidla přicházel střemhlavý bombardér Ju-87 a někdy i těžký stíhací letoun Bf-110, který byl také často a úspěšně používán k útokům na nepřátelské pozemní síly svými silnými zbraněmi.

24. dubna, po dalším náletu a precizním leteckém úderu na most v zadní části 148. brigády, se Britové rozhodli, že most bude nyní vyhozen do povětří a oni budou obklíčeni. Poté opět v panice opustili svá postavení a v hrůze uprchli. A nakonec je Němci chytili a porazili. Nedostatek motorové dopravy zabránil britským vojákům v včasném, rychlém a organizovaném ústupu. Z brigády přežilo pouze asi 450 lidí. Většinu zbytku zajali Němci.

Britský ústup odhalil křídlo norské armády. Němci toho okamžitě využili. Na rozdíl od Britů byli němečtí vojáci vybaveni motorovou dopravou a mohli se rychle přesunout na nové pozice a dopravit své dělostřelectvo tak, aby drželo krok s pěchotou. V důsledku toho, protože Britové uprchli, Němci obklíčili asi 4 000 norských vojáků. Kteří se 29. dubna, když si uvědomili, že je po všem, vzdali. Spojenecké obranné fronty se zhroutily.

Pro Spojence to byla hrozná doba. Poté, co Němci prorazili obranu, rychle postoupili o 50 km. Poté je setkala a pokusila se zastavit nedávno vyloděná 15. britská pěší brigáda. Ta Němce zdržela o dva dny, ale nakonec pod nejsilnější palbou německého dělostřelectva a letectva došlo ke zničení všech děl brigády a vážnému zranění jejího velitele, brigádního generála Smitha. Poté se Britové začali stahovat.

Britové tak nebyli schopni rychle a efektivně vybudovat svou skupinu vojsk ve středním Norsku. Britové přesouvali jednotky po částech a také sami vstupovali do bitev po částech a utrpěli porážku. Britové se s tímto problémem budou potýkat ještě mnoho let.

Mezitím budou mít jejich vojáci v zajetí o čem přemýšlet.

Ale samozřejmě nejdůležitější roli v porážce spojeneckých vojsk sehrálo německé letectvo. Které zcela dominovalo ve vzduchu. Na začátku války měli Němci velmi silné letectvo s moderními letadly a dobře vycvičenými piloty.
delandel Delandel 17.5.2025 17:48  22670
„Nejcennější věcí v Rudé armádě je nový muž Stalinovy ​​éry. Hraje v bitvě rozhodující roli. Bez něj jsou všechny technické prostředky boje mrtvé; v jeho rukou se stávají impozantní zbraní.“

Z polních předpisů Rudé armády.
hartmann Hartmann Černý ďábel Ukrajiny - Panzer General developer 29.4.2025 21:56  22669
Tak tohle musíte slyšet :)

píseň Panzer General Celebration
hartmann Hartmann Černý ďábel Ukrajiny - Panzer General developer 9.4.2025 17:41  22668
Vlk [22666]: Určitě, obojí :)
stanny stanny - Wroc³awský démon - Pacific Panzer General creator 9.4.2025 17:33  22667
Zerstörergeschwader 76 - History of the German Luftwaffe unit 1939-1945

Spoluautor Tallyho.
vlk Vlk 4T Modrý tým; Rozhlédnu se a pak kousnu! 7.4.2025 13:22  22666
Znojmotreffung?
vlk Vlk 4T Modrý tým; Rozhlédnu se a pak kousnu! 7.4.2025 12:00  22665
HartmannPěkné. Bude nějaké setkání? Panzertreffung?
hartmann Hartmann Černý ďábel Ukrajiny - Panzer General developer 2.4.2025 21:26  22664
Panzery :)
hartmann Hartmann Černý ďábel Ukrajiny - Panzer General developer 21.3.2025 10:13  22663
Paráda! Sturm je jasný, ale co dělá Monty?
stanny stanny - Wroc³awský démon - Pacific Panzer General creator 21.3.2025 10:11  22662
Včera jsem se asi po sto letech potkal se Sturmem a Montgomerym. Moc příjemné setkání a pokec.
delandel Delandel 19.3.2025 19:44  22661
Vtipné video s názvem 2. světová válka v Discordu.

[ 5861 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  

(c) 2001-2011 Lopuch.cz   
Kontakt