Pokud bych ovšem měl za úkol navrhnout takový systém kontrol,který by snížil nehodovost o těch několik procent,zaměřil bych se na to,kde jsou tyto kontroly prováděny.Nyní se policie například halasně chlubí tím,že kontroly provádí přednostně na místech,které jsou nebezpečné,což se měří výskytem nehod v minulosti.
Omezení se na tyto místa ovšem vede k tomu,že na své 120km dlouhé pouti Praha-K.Vary samozřejmě velmi dobře znám místa,kde se měří(Daly by se asi spočítat na prstech jedné ruky.)Na zbytku trasy mohu klidně jet jako zvíře a riziko postihu bude vždy zanedbatelné.
Takže zcela opačná cesta by vedla ke zvýšení bezpečnosti:Kontroly by měly být rozesety víceméně náhodně,aby si řidič nikdy nemohl být jist tím,že "tady se neměří".Na nebezpečných místech bych nadále měřil jen o něco víc než v průměru.Takový přístup by dokázal podstatně více vynutit dodržování rychlostních limitů obecně, a tím pádem i na těch nebezpečných místech.
Dále bych kontroloval dodržování 90km/h mimo obec,cž jsem za svou 14ti letou řidičskou kariéru viděl pouze jednou.
Existuje i široká sorta přestupků,které nejsou nikdy stíhány.Například pásy nejsou kontrolovány vůbec,pokud nemáte tu smůlu,že vás policajt zastaví nepřipoutaného kvůli jinému přestupku.V dnešní době je ovšem to nejsnažší,co můžete provést,jít s digitálním fotoaparátem podál řady aut stojících na semaforech a fotit nepřipoutané řidiče.Je to tak triviální,že by se na to dalo najímat na brigádu středoškoláky.Obeslat se to pochopitelně dá rovněž velmi snadno.
Vidno tedy,že větší efektivita policejních kontrol závisí především na inteligenci těch,kteří takové kontroly nařizují a velí jim a hlubší zamyšlení se nad kauzálním systémem příčina-následek.Vědu v tom opravdu hledat netřeba,o to víc je ovšem překvapující,že to na českých silnicích nefunguje. |