jardag [1085]: no to je těžký. Zatím jsi nenapsal vůbec nic o tom, jakou muziku chceš vlastně dělat, jaký styl, jaký je třeba tvůj hudební vzor a podobně. Kdo tíhne ke klavírům, nepotřebuje aftertouch ani kolečka. Kdo tíhne k hammondkám, nepotřebuje pitchbend a modulaci, ale potřebuje táhla (na emulaci hammondkových táhel) a ideálně otočné knoflíky na řízení emulace leslie boxů. Kdo tíhne k syntetickým zvukům a emulaci kytar (jako já), pro toho je aftertouch, pitchbend, modulace a další věci naprosto nezbytné (a bodla by i třetí ruka, co by to ovládala).
Přístupů ke klávesovým nástrojům je zkrátka strašně moc. Těch opravdu univerzálních nástrojů je málo (nebo nejsou levné), takže člověk si musí vybrat podle toho, co chce dělat primárně za muziku. Moje kritéria pro příští masterkeyboard jsou jasná:
- 88 kláves (v nouzi 76, ale to jen velmi nerad)
- normální pitchbend a modulační kolečko, žádný joystick
- minimálně 8 otočných knoflíků s možností přiřazení libovolného kontroleru
- tlakový kontroler ("touchpad")
- vstup na dechový kontroler (trubička, která podle síly dechu ovlivňuje parametry zvuku)
- vstup na tři pedály - jeden sustain, jeden volume a jeden kontinuální přiřaditelný k libovolnému kontroleru
- aftertouch (pro mně nezbytný)
- polovyvážená kvalitní klaviatura s kovovými kontakty (vyvážená jen když by nebylo zbytí, nevyvážená vůbec ne)
- robustní provedení (velká hmotnost je mi ukradená)
- nastavitelná rychlostní citlivost neboli dynamika úhozu (alespoň pět křivek) |