Registrace nového uživatele     Návod     Kluby     Archív  Lopuchu     Lopuch.cz  

Což takhle
dát si Lopuch?

Lopuch.cz

Jméno:
Heslo:
Podpora LCD:
 
Archiv klubu Katedra Cimrmanologie [ŽP: 12 týdnů] (kategorie Humor) moderují Šéf Lopuchu, Scalex.

Katedra se zabývá zkoumáním odkazu Járy da Cimrmana a objevováním jeho dosud nepovšimnutých stop v naší historii i současnosti.
Vědecké úkoly mohou být zadávány kterýmkoli studentem katedry, zpravidla ne častěji než jednou týdně. Do titulku zadání uveďte pořadové číslo úkolu. Pokud vkládáte referát týkající se staršího zadání, než je právě aktuální, zadejte do titulku odkaz na jeho číslo, např. Re: XXII.
Příspěvky nesouvisející s předmětem výzkumu (off topic) budou po několika dnech smazány.
Tento klub si v lednu 2014 oblíbilo 27 uživatelů. Starší referáty jsou uloženy v archivu.
Příbuzné kluby: Hlášky J.Cimrmana, Cimrmanův řetěz, Kvíz hlášek z Cimrmana
Příbuzné katedry: Inicium Jiné právo. .
  Nastavení klubu     Nastavení práv     Homepage     Anketa     Přítomní     Oblíbené     Lopuch     Kategorie  
autor: 
text: 
vyplnit a 
Help

Nemáte právo psát do tohoto klubu. Práva vám může přidělit moderátor klubu. Požádejte ho v soukromé poště.

[ 397 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  
vitsoft 5.8.2007 18:51  643
Pokud by se potvrdily výsledky pátrání našich nadějných studentek cimrmanologie, znamená to pro historiky nutnost přepsat historii světové války. Nebylo by to ostatně poprvé.
Jestliže skutečně v pozadí sarajevského atentátu byl Cimrmanem pálený nápoj B&W, vysvětluje se tím i to, že student G. Princip si popletl vybranou lokalitu plánovaného vystrašení hraběnky a namísto v Srbsku provedl svůj čin v bosenském Sarajevu. Muslimští atentátníci si jsou neblahých účinků svatebních alkoholických nápojů dobře vědomi a zakotvili proto zákaz jejich požívání do své víry. Jaký pozitivní vliv mělo toto opatření na efektivitu jejich práce můžeme pozorovat ještě i v našem století.

Děkuji milým studentkám, že obětovaly část prázdnin k návštěvě jugoslávského Bělehradu. V případě, že budou uplatňovat cestovní náhrady upozorňuji, že stále platí oběžník pana zemského školního rady:
Zemská školní rada upozorňuje všechny školské pracovníky, že nebude nadále možné poskytovat zálohy na služební cesty předem. Počínaje dnem 23. října vyplácejí se zálohy zásadně pátý den předchozího měsíce nebo dva dny po následujícím týdnu. J. Mareček, účetní.
velur 5.8.2007 16:57  642
Re:LVBylo by užitečné zde uvést, co jsem se pátráním v archívech dozvěděla: Po sňatku si pan arcivévoda Ferdinand TuSem svatební medicínku moc oblíbil. A dopřával ji i svým spolupracovníkům, ke kterým se v tomto směru choval mimořádně štědře. Což se nelíbilo jeho choti Žofii, která mu nadužívání léku vyčítala.
Při svých výzkumech v Bělehradu jsem v Policejním archívu objevila zprávu, která se mi zprvu zdála bezpředmětná, a sice, že si
Ferdinand zjednal nějakého místního mládence, patrně studenta, aby nespokojenou paní hraběnku poněkud vystrašil při výletu
po krásách Srbska. Z policejní zprávy ale dále vyplynulo, že onen sjednaný člověk byl od Ferdinanda T. bohatě pohoštěn Cimrmanovým nápojem, a když mladý muž řekl, že mu - cituji: "nápoj v principu chutná", dal mu F.T. ještě dvě lahve s sebou. Bohužel se ukázalo, že obsah lahví byl mládencem bezezbytku spotřebován těsně před akcí, na které měla být hraběnka Žofie TuSem vylekána.
Jak akce dopadla, víme taky všichni.
Zde se nabízí myšlénka, že snad Cimrman svůj svatební nápoj vytvářel nejen s bohulibým úmyslem pomoci své přítelkyni,
ale i s jasnozřivým záměrem pomoci své vlasti.
petromila 5.8.2007 14:26  639
Jistěže, Jára Cimrman značně ovlivnil svatební ceremoniály i jejich hladkej průběh.
Tenkrát se totiž často stávalo, že si ženich na poslední chvíli před obřadem uvědomil své konečné postavení a snažil se
shromážděnýmu příbuzenstvu vyškubnout a následně bezodkladně zmizet. Tato situace nastala i na svatbě Cimrmanovy přítelkyně hraběnky Machotkové; tam jejího nastávajícího Ferdinanda Tu´Sem dostihla nevěstina matka až na schodišti před chrámem.
Tehdy Jára roztrpčené přítelkyni Žofii doporučil, aby byl Ferdinandovi podán speciální nápoj, který Jára s jasnozřivostí sobě vlastní pro ženicha připravil a skromně postavil mezi svatební dary.
"Přineste tu velikou láhev, jak má viňetu se ženichem a nevěstou!" přikázal, "a ať si Ferdík pořádně lokne!"
Po užití léku se ženich hrnul nejenom k oltáři, ale i do vtipných komentářů, a to i během obřadu, při kterém se přímo na místě dožadoval plnění manželských povinností nejen od novomanželky, ale i dvou nejbliže stojících drůžiček.(!)
Díky vinětě s obrázkem ženicha a nevěsty byl kouzelný životabudič nazván spokojenými příbuznými "Černý a Bílá".
To ovšem až poté, co tento nápoj všichni okusili.
I když je patrno, že se hraběnka Žofie Tu´Sem musela ihned po ceremoniálu svěřit veškerým svým dosud neprovdaným příbuzným
a přítelkyním, Mistr ze svého vynálezu opět nic neměl.
Receptura mu totiž byla zcizena, a to právě při prvním historickém užití medicíny.
Podezření padá na jednoho ze zahraničních svatebčanů, kterej se velmi neodbytně zajímal, z čeho a kde pan léčitel svůj nápoj vyráběl. Mistr, sám posilněn vlastním výrobkem, nakonec prozradil, že materiál i kumbál k bádání mu poskytl sedlák Skoták z Vísky.
Jak záležitost s Černým a Bílou nakonec dopadla, víme všichni.
maca MACA 12.7.2007 12:39  638
Fotka pochazi z rekonstrukce komparzu, ktery se uskutecnil pri vyberu kandidata na hlavni roli. Melo se jednat o obnovenou premieru opery Jary Cimrmana "Prodany zenich", ktera se mela uskutecnit pri otevreni Nardniho divadla roku 1881. Ani kdysi z duvodu hojne ucasti neuskutecnila. Problem spocival v tom, ze bylo prislibeno, ze se komparz uskutecni v jeste neotevrenem Nardnim divadle a vsichni ucastnici byli zvedavi jak to tam vypada. Bohuzel vlivem konicku sklenare Zeithammla a hojne ucasti vsech se konkurz konal na hristi Sokola na Male strane a a vlastni premiera se nekonala vubec. O dva roky pozdeji, roku 1883 Smetana prosadil na premieru otevreni Narodniho divadla Libusi. S ohledem na jeho zdravotni stav mu to vsichni prali. I Jara Cimrman se v jeho porspech vzdal uvedeni opery Prodany zenich a dale jiz o jeji nastudovani a uvedeni neusiloval.

Mimo to ho hojna ucast a spotreba vody vedla k tomu poradat podobne akce casteji a otevrit si vlastni sodovkarnu. O mnoho let pozdeji k tomuto ziskava knizete Esterhazyho, ktery tento projekt financoval.
vitsoft 12.7.2007 00:44  637
Cimrman v podstatě neměl proti svatbám námitky, pokud se ho přímo netýkaly, ale vždy zdůrazňoval, že nic se nemá přehánět.
Jako polemiku s tímto názorem uspořádal jeho korejský oponent, reverend Moon hromadnou svatbu, z níž pochází zveřejněný snímek.
Ti, kdož někdy byli nuceni vystrojit svatební hostinu, mi jistě dají za pravdu, že Jára Cimrman se svou umírněností je našemu českému naturelu mnohem bližší.
davy davy tudy ne, přátelé! 11.7.2007 07:38  636
Re: LV.Protože i datum svatby musí být zapamatovatelné, Cimrman uspořádal roku 1900 první hromadnou českou svatbu. Tato ilustrace sloužila jako pozvánka, ve skutečnosti se zůčastnilo pouze 5 párů.
Cimrman sice nebyl nikdy ženatý, ale měl svatby rád ze stejného důvodu jako Blažej Motyčka. V repertoáru jeho divadelní společnosti snad nenajdeme hru, ve které by aspoň k nějaké menší nedošlo. Dokonce i v tématicky odlišné Africe černoch-albín Lele vypráví o tom, jak se oženil. Pokud se do některé hry zmínka o svatbě absolutně nehodila, Cimrman dopsal pokračování. Takže v Lijavci II si poručík Pihrt v Českých Budějovicích bere správcovou a v Lijavci III si to náramně pochvaluje.
scalex Scalex 9.7.2007 00:29  635
Re: LV.Jak asi tušíte, Cimrman dobře věděl, že jeho dílo jednou vyjde knižně, proto do svých poznámek nakreslil obrázky pro budoucí fotografy. Chtěl, aby jeho dílo bylo opravdu líbezné a zdobilo knihovnu každého českého intelektuála. Tato fotografie je vyfocena v moderní době přesně podle Cimrmanových pokynů, je ze scénáře divadelní hry Záskok a popisek pod obrázkem zní: "V Českých Budějovicích je denně spousta svateb."
vitsoft 8.7.2007 23:39  634
LV.Ovlivnil nějak Jára Cimrman svatební ceremoniály?

LV
davy davy tudy ne, přátelé! 17.6.2007 14:17  632
Re: LIV.Cimrman sice individuální vzduchovou turistiku úspěšně vyzkoušel, ale bránil se jejímu masovému rozšíření, protože ve vzduchu by bylo velmi obtížné umísťovat dopravní značení ("Pozor, rozhledna", "Výskyt dravých ptáků", "Výskyt dravých ptáků, jejichž odstřel je povolen" atd.) Podle něj budoucnost patřila jednak potrubní přepravě osob a jednak aluminiu.
Na snímku herec Budilovy společnosti Karel Infeld Prácheňský testuje miniletadlo vlastní výroby, aby jej mohl využít pro pohodlnější přepravu Musilové-Weberové přes močál. Nakonec se Lucerna v této úpravě nerealizovala z důvodu strachu výše uvedené herečky.
maca MACA 14.6.2007 13:22  631
Re: LIV.Tento model průlom znamenat nemohl, protože to je pouze marketingový tah, jak zajistit odbyt neodbytných dešníků, které byly na každém tržišti v celém Rakousko Uhersku. Vzhledem k tomu, že se následně stávalo, že když byla na tžnicích šťára, mnoho stánkařů a stankařek, ladným skokem překonalo hradby a opustli tak tržiště bez placení příslušných poplatků, byla další výroba zastavena. Poslední kapkou před vydáním zákazu pak bylo, když tímto způsobem opustila polovina stánkařů hradní trh v Salcburku a rozlétla se po městě.

Na snímku pak je vidět dopadnutí jednoho z prchavších stánkařů někde ve Francii, kde se tento model také ujal.

Poslední vlaštovkou v českých zemích pak byla parta mladíků, říkajících si Rychlé Šípy, kteří chtěli okusit zašlou slávu tržištních paraplíček.
tadu 14.6.2007 12:37  630
Tento model mohl znamet průlom do historie. spolu se skupinkou nadšenců z klubu "létat s motorem umí každý" s podtitulem "aviatika tak jak jí bůh chtěl" jsme provedli pokus o rekonstrukci cimrmanových křídel. Chybičku jsme objevili záhy. konstrukce létadla je ovšemže geniální, ovšem brzdí jí cimrmanova láska k lidem. Jelikož testovaní odmítali pozici v leže, kvůli zvrracení, pracoval Mistr s pozicí vzpřímenou. A ta vadila. Stroj je totiž uzpůsoben k tomu, aby klesl téměř na zem a pak se opět vznesl (proč, to zůstane pečlivě střeženým tajemstvím aviatiků jak bůh chtěl, ale odposlechla jsem, že to má dělat cosi s elektromagnetickými silami země). to bohužel není možné, neseli pilota v takovéto pozici. Bohužel můžeme jen podotknout- méně filantropie, více létání. Budiž nám alespoň útěchou, že si všichni remcající, pokrok brzdící, piloti zlámali nohy(v jednom připadě dokonce rozdrtili kyčel)
vitsoft 13.6.2007 20:04  629
LIV.Ne všechny Cimrmanovy konstrukce eroplánů těžších než vzduch fungovaly podle očekávání. Dokáže někdo vypátrat nedostatky jeho v pořadí již čtvrtého modelu?
LIV
sarin Sarin 26.5.2007 22:08  628
Re LIIINajväčšou nevýhodou Cimrmanovho elektrovozu bola naozaj, okrem iného i jeho nefunkčnosť počas častých výpadkov elektrického prúdu. Svojho času boli, hlavne vo večerných hodinách, takmer na dennom poriadku. Už to vyzeralo na koniec ďalšieho projektu tohto českého génia, ale zrazu výpadky ustali, akoby uťal. Pán továrnik, František Křižík, majite¾ továrne na elektrinu, sa bol osobne Járovi Cimrmanovi ospravedlniť za poruchovosť, ktorá súvisela so zachovaním čistého vzduchu. Žeby bol pán továrnik Křižík ekologický aktivista zabývajúci se elektromagnatickym smogom? Cimrman mu ochotne ponúkol svoju pomoc pri riešení tohto problému, ale o jeho vyriešenie sa vraj zaslúžil akýsi krejčí... Darmo, čo Čech-to génius.
vitsoft 8.5.2007 19:32  627
Achilovou patou tohoto jeho slibného projektu byla trolej, která na hrbolatých českobudějovických cestách často padala. Když během zkušební jízdy již poněkolikáté elektrovůz ztratil kontakt, ztratil Cimrman trpělivost a rozhodl se k radikálnímu řešení: nahradil nespolehlivou trolej ohebným kabelem pevně přišroubovaným k elektrickému vedení. Dojezdová vzdálenost jeho experimentálního vozidla se tím sice poněkud snížila, jinak si ale tento předchůdce dnešních trolejbusů vysloužil čestné uznání městské rady i přihlížejících zástupců místního dopravního podniku.
davy davy tudy ne, přátelé! 29.4.2007 14:33  626
Re LIII.Cimrmanův elektrovůz měl dvě zásadní nevýhody a sám autor si toho byl vědom. Kdyby se sám tolik nebál koní, pravděpodobně by se do konstrukce elektrovozu nepouštěl.
První nevýhodou byly dráty. Cimrman byl schopen radit svým konkurentům "Zkuste to bez drátů", ale sám bez nich nedal ani ránu. Přesně naopak - od drátů občas i ránu dostal.
Druhou nevýhodou byly časté výpadky proudu. Proto Cimrman angažoval svého přítele V. Frištenského jako tzv. pohotovostní potah. S tím byly spojeny další dvě nevýhody - jednak Frištenského bylo nutno platit a jednak se neustále ptal, kdy už tam budeme.

[ 397 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  

(c) 2001-2011 Lopuch.cz   
Kontakt