John Williams v HarmoniiJsou to sice recenze staršího data, ale potěší, že i v časopise věnovaném vážné hudbě jakým je Harmonie, se píše o Williamsovi ;)
OST: Memoirs of a Geisha
John Williams: TreeSong, Violin Concerto, Three Pieces from "Schindler's List"
John Williams: Koncert pro violoncello a orchestr; Elegie pro violoncello a orchestr; Tři kusy pro violoncello a orchestr; Heartwood
A ještě ze stejného časopisu úryvek z rozhovoru s houslistou Gilem Shahamem:
Hrajete rád soudobou hudbu? Je tolik obdivuhodných skladatelů a tolik skvělé hudby, kterou mám rád! Například John Williams napsal skladbu pro housle a orchestr, Píseň stromu (Tree Song), v níž opěvuje vzácnou čínskou sekvoji. To dílo mi věnoval a já jsem tím velmi poctěn. Je velmi inspirující. Právě teď studuji Bergův Komorní koncert a nahrál jsem koncerty Ericha Wolfganga Korngolda a Samuela Barbera.
Mimochodem Korngoldův houslový koncert je úchvatný. Jedno z mých nejoblíbenějších koncertních děl z pera filmového skladatele, i když je tedy fakt, že Korngold byl možná spíše klasický než filmový skladatel ;)
V rámci přípravy přednášky na SoundtraCon trávím posledních pár dní poslechem Williamsových koncertních děl a musím konstatovat, že některé z nich jsou vážně skvělé. Obzvláště v oblibě mám Williamsovu 'stromovou trilogii' (alespoň tak tomu říkám), kam patří 'The Five Sacred Trees, koncert pro fagot a orchestr' (BTW zajímavé video z jednoho školního koncertu), 'TreeSong, pro housle a orchestr' a 'Heartwood, pro violoncello a orchestr'. Při jejich poslechu občas zavřu oči a představuju si, že procházím nějakým lesem nebo parkem a stromy mi zpívají :) Mimochodem kvalita a čistota nahrávek těchto koncertních děl je dechberoucí.
Mám ale moc rád i 'Soundings' (obzvláště, co jsem viděl záznam ze světové premiéry ve Walt Disney Hall), a líbí se mi i houslový koncert, koncert pro tubu a z větší části i koncert pro violoncello a orchestr.
NP: Koncert pro violoncello a orchestr - spojení John Williams a Yo-Yo ma mě prostě baví. Nejraději mám první větu "Theme and Cadenza", hlavně prvních asi 5 minut, v momentech, kdy se k cellu připojí celý orchestr s dominancí v žesťové sekci a perkusích (sekvenci 3:50 - 4:22 prostě miluju). Má oblíbená je však i lyrická čtvrtá věta s názvem "The Song".
Docela bych rád, kdyby konečně nahráli a vydali Williamsův koncert pro lesní roh a orchestr a jeho Duo concertante pro housle a violu. |