Lokutus: V časopise MIX Burtt vysvětlil důvod, proč přestříhal a upravil hudbu ve scéně honičky ve speederech v Coruscantu v SW Epizodě II takto:
"Původně jsem udělal pokusnou verzi tohoto mixu, v níž byly pro speedery použity výhradně hudební zvuky. Měl jsem o hudbě k filmu tu představu, že jejím základem budou bicí společně s tóny pro jednotlivé lodě. Tak jsem to také navrhnul, ale John Williams to tak úplně neudělal a jeho těžká orchestrální skladba si vyžádala, abych tónové vlastnosti vozidel pozměnil. V některých případech byly moje hudební tóny v nesouladu s orchestrem. Což pro mě bylo zklamáním, protože jsem tak filmový zvuk nemohl posunout do zcela nového rozměru. Mým argumentem bylo, že jsme se hodně napracovali na scénách dechberoucích honiček, a tak jsem chtěl, aby byly nekonvenční, zvláštní, což se ale v zásadě nestalo."
Ve scéně v aréně, kdy jsou vpuštěna ta tři zvířata, zase Williamsovu hudbu (viz hudební ukázka) vypustil úplně a nahradil ji nudnou perkusivní hudbou, kterou sám vytvořil:
"Hudba byla na filmovém kotouči od začátku do konce, ale usoudil jsem, že by brzy byla pro publikum úmorná. Tak jsem pár částí vypustil, což se nakonec z dramatického hlediska ukázalo jako dobrý nápad. Musel jsem vymyslet úplně nový přístup ke střihu. Bylo to docela uspokojující, protože to byla zábavná výzva, vidět, jak rychle dokážu vymyslet pár nových návrhů."
Burtt si evidentně chce hrát na skladatele ;)
Nechci dělat Williamsovi advokáta, ale přeci to, že je hudba na filmovém kotouči od začátku do konce není vina skladatele, ale režiséra. Ten přeci během tzv 'spotting session' autorovi hudby řekne, ve kterých scénách chce hudbu a jaký má mít charakter.
Williams by byl sám proti sobě, kdyby si k tomu všemu, co má napsat, ještě přidělával sám práci a psal hudbu ke scénám, ve kterých podle Lucasových instrukcí hudba být něměla. Williams navíc není Herrmann, aby ignoroval přání režiséra ;) Navíc George Lucas je známý tím, že chce hudbu ve Star Wars skoro všude. Sám Williams k tomu řekl: "Kdykoli mi George ukáže tyhle filmy, můj první dojem obvykle bývá ‚Můj Bože, tolik? Nedokážu tohle všechno napsat.' A to proto, že to jde od scény ke scéně, od bitvy k bitvě, od souboje k souboji. Musím přiznat, že se vždycky trochu vyděsím, když tohle všechno poprvé spatřím. Mohu se zeptat George na něco jako ‚Kolik jsi řekl, že máme týdnů, abychom tohle všechno udělali?', on mi to řekne a smějeme se tomu." |