Rocketeer: A myslíš, že je to spíš problém hudby a nebo zvukového mixu?
Je pravda, ze v posledních letech obzvláště ve filmech s hlasitou zvukovou stopou plnou zvukových efektů je hudba jaksi utopena pod masou ostatních zvuků. V dřívějších dobách nebyl celkový zvukový design filmu tak mohutný a řekl bych až přeplácaný. Připadá mi jakoby si dnešní zvukaři honili své ego na úkor hudby :( Obzvláště v případě Bena Burtta (Star Wars a teď i Indy 4) je to IMHO dost patrné. V několik rozhovorech více méně přiznal, že Williamsova hudba 'ruší' jeho zvukový design a podle toho s ní taky zachází :(
Ale není to jen tento případ. Ať vezmu téměř jakýkoli po zvukové stránce mohutný film a porovnám ho s obdobným snímkem starším tak 10, 15 a více let, tak je současná zvuková stopa podstatně mohutnější, decibely vyšší a hudba méně výrazná. To je možná i důvod, proč mě většina soudobé soundtrackové produkce pro velkofilmy neoslovuje, protože skladatelé pokud jde o sílu orchestru, hlasitost a intenzitu na můj vkus příliš tlačí na pilu. Ono jim totiž ani nic jiného nezbývá, když chtějí, aby se jejich hudba ve filmu vůbec měla šanci pod tou záplavou zvukových efektů prosadit :( Co by se namáhali s nějakými detaily, propracovanou orchestrací, hraním si na sólové party, polyrytmiku a kontrapunkt, když to pod všemi těmi explozemi, řevem motorů, výstřely z pistolí a podobnými 'zvukomalebnostmi' stejně zanikne :( Tak do toho dají plnou sílu orchetru, kde je ve výsledném mixu úplně fuk, co zrovna hraje fagot nebo violy, hlavně když to alespoň trochu přeřve zvukové efekty. Kvalitní velkolepá hudba s detailně propracovanou orchestrací se smyslem pro detail a 'hrátky' s hudebními nástroji je tak IMHO odsouzena k záhubě :( Alespoň takový mám ze současného stavu hudby pro velkofilm pocit. A pokud nějaký skladatel odmítá se tomuto trendu podřídit, vyzní jeho hudba jako nevýrazná, mdlá a téměř nepostřehnutelná ;) |