IJ4: First Listen1. Raiders March *** Sice se jedná o novou nahrávku, ale nikoliv Raiders March, nýbrž End Credits. Na albu k novýmu filmu naprostá zbytečnost.
2. Call of the Crystal **** - kvality a působivosti tématu archy nedosahuje, i tak mu ale nelze upřít jistou mystickou majestátnost. nejspíš jeden z nejlepších tracků
3. The Adventures of Mutt *** - home alone meets harry potter meets last crusade. ukázka vybraná z týhle skladby byla jedna z těch nejnesisitelnějších. celý track není až tak špatný jak by se mohlo zdát, i když tedy jen tak projde kolem, nezaujme. hravý třeštění prokládaný fragmenty raiders march po čase ale začne lézt silně na nervy.
4. Irina's Theme ***** - violoncella prokládaný "ozvěnou" vyšších smyčců jsou skutečně vynikající. Typickej Williams v tom nejlepším možným smyslu slova. I když tedy nevím, nakolik E-Wana potěší cymbál ;-)
5. The Snake Pit ** - komediální třeštění podruhé - tentokrát o poznání bližší dobovosti úvodní honičky z IJ3. Zatím nejhorší track alba.
6. The Spell of the Skull ***+ - téma archy, motiv nacistů (proč???)... funkční tajemno prokládaný náznakama vedlejších (a starých) motivů, který se objevují pouze ve fragmentech a nestíhají se tak po většinu skladby jakkoliv rozvinout, než jsou vystřídány náznakem něčeho jinýho.
7. The Journey to Akator *** (druhá polovina zvedá na ****) - cestovní music prokládaná řadou citací ze stejných skladeb z předchozích dílů (především Dobyvatelé). Etno přechod působí značně rušivě. Sice se jedná to nejpřekvapivější, co CD nabízí, ale i tak by týhle sekvenci mnohem líp slušela nějaká samostatná skladba
8. A Whirl Through Academe *** - aneb SWE1-3 more music (action) prokládaná více komediálním třeštěním. Nezaujme.
9. "Return" ***1/2 - další z temnějších skladeb sem tam ozvěny rusáků s cymbálem a postupně gradujícím call of the crystal, jenž je jako obvykle ukončeno bez jakýhokoliv vyústění (snad ve finále) ;-)
10. The Jungle Chase *** (druhá polovina za ****) - SWE1-3 more music (action) pt 2. Zatím zřejmě nejlepší rytmicky vystavěná skladba, i když nenabízí nic, co by nebylo slyšeno již 10x dřív (viz třeba i Hook, kterého značně připomínají variace dobrodružnýho tématu rodinky jonesových). ve druhý minutě sice pěkně dramatizuje (na 5 sec) alá Trade Federation nebo tanky z Last Crusade. Bohužel všechny tyhle seriozní dramatický momenty jsou pravidelně střídaný z hravým dováděním a značně je sráží.
11. Orellana's Cradle ***1/2 - pěkný tajemno. hlavně variace motivu krystalu proložená se sólem na trubku je moc fajn, ale je jí moc málo :)
12. Grave Robbers *** - perkuse, etnostruny, klávesy. Hmm... ono srovnávání s Jurským parkem (cca 5:00-5:30 Eye to Eye) není až tak mimo mísu :). Jeden ze zajímavějších tracků alba. škoda pozdějšího návratu ke SW.
13. Hidden Treasure and the City of Gold ****1/2 (především druhá polovina táhne hodnocení tracku hodně vysoko) - jedna z lepších tajemných skladeb, která výborně začíná gradovat od druhý minuty. Ha! a je tady Válka světů (možná citace bude dávat nějakej hlubší smysl soudě podle některých spoilerů).
14. Secret Doors and Scorpions *** - nepříliš zajímavá vata prokládaná krátkýma citacema a zdramatizováním (bohužel v tom horším možným stylu)
15. Oxley's Dilemma *** - nepříliš zajímavá výplň (Minority Report more music) v druhé polovině obohacená o harfové a flétnové vábení krystalů. Nic převratného či neslyšeného opakovaně v průběhu alba. Vcelku zajímavě doplňují akorát etnický dechy.
16. Ants! ***1/2 - pártónovy motiv hemživýho hnusu vykreslený perkusemi a minimalisticky gradujícími smyčci a žesti je dost fajn. Škoda, že se velmi rychle strhne do rádobySWakce. Po konci Indy poslechu ale hodim Jerryho o poznání rovnoměrněji gradující The Bees Arrive :) Od druhý minuty konečně nějaká seriózní akce, která zaokrouhluje hodnocení tracku o trochu výš než by příslušelo polovině první.
17. Temple Ruins and the Secret Revealed **** - Konečně nějak líp graduje motiv krystalů, k nějakýmu jeho vyústění ale opět nedojde. od cca 2:30 dost pěkná práce s žesťovou+smyčcovou sekcí a konečně se objevuje i sbor (nebo je to elektronika?) využitý jako doprovod orchestrální akce. bohužel ale bez podobných majestátních sborových nástupů jako přinášely předchozí části série. celej track spadá do dost solidní akce, ale nějaký skutečně majestátní hudební revelation chybí.
18. The Departure **** - úvodní akce se pozvolna transformuje ve slušně působivou journey music (bohužel jen na pár vteřin).
19. Finale **** - koncertní verze tématu Marion (dost podobná předtitulkový sekvenci Dobyvatelů) a pochod dobyvatelů stejný jako na začátku pouze s rozdílem, že místo tématu Marion je rozvinuto téma Iriny a pár dalších hravějších prvků (dříve neslyšených - Let čmeláka?), zopakování pár dalších témat a opět návrat k tématu Marion a trochu upravenému pochodu (přesně v momentě, kde byly předtím opuštěny). Solidní suita těch lepších prvků alba. jedinou škodou je, že chybí plně rozvinutější akce předchozích pár tracků a rozvoj motivu krystalů. Kdyby i tyto prvky byly obsaženy, představoval by tento track vše podstatné z celého alba.
============================
Hmmmmm... takže výsledná přesně 3,5* s tím, že blíž vypadá spíš zaokrouhlení o stupeň níž. Průměrných skladeb je mnoho, nadprůměrných velmi málo. Využití elektroniky v rámci vábení krystalů se sice řadí k tomu nejzajímavějšímu, co CD nabízí, ale současně není téma nikdy v průběhu alba plně rozvinuto, aby poskytlo srovnatelnou distinkci jakou nabízelo majestátní téma archy v prvním, indické prvky ve druhém a téma grálu ve třetím díle. Ve filmu bude dozajista plně funkční a dost možná se po něm o kousek hodnocení zvedne, aby mohlo aspirovat na velmi slabé ****
Samostatně však nedostatečně původní a nepříliš funkční jako samostatné album. Jediným zapamatování hodným je tak hravé téma rodinky Jonesových, které zazní všehovšudy tak ve 4-5 skladbách.
Hudba ***1/2
Album *** |