navazu na debatu o lichych rytmech.
mne napriklad prijdou pomerne hodne prirozene, protoze spis nez pravidelny rytmus vnimam fraze. casto prinesu na zkousku nejaky motiv, a az spoluhraci mne upozorni, ze je to zase na 11 ci 9, pripadne nejaka zahadna stridajici se kombinace. vzpominam si ze jedna s prvnich pisnicek, kterou jsme se stavajici kapelou hrali (uz ji nehrajeme) stridala 9 a 8. naopak jedna z poslednich (kterou jeste nehrajeme) stridala nejprve 4, 5, 6, pak 3, 3, 5 a ted uz z toho zbyla jen takova falesne porytmie a zaver na 11.
problemy imho zacinaji, a kdyz se maji dodelat bici. prijde mi, ze tenhle nastroj tak nejak svadi k tomu hrat na sudy pocet dob
asi nejdhorsi mi prijde (zvlast, kdyz jsem se to ted naucil) prevadet fraze, ktere mi poslechove prijdou hodne prirozene do not. Pamatuju si na jeden takt zappova sola ktery byl 5/4 zacinal ctvrtkovou synkopou z predchoziho taktu, pak byla osminkova pauza pak trioly, septoly pentoly zakoncene zase triolova, pricemz ty skupiny byly jeste uvnitr clenene zhruba jako 2x3 sestnatniny jednou 3 osminy tri sestnactiny ctvrtka a osmina (musel bych to naspat). na poslech mi to prislo prirozene, dokonce jsem to i zahral, ale pri prevodu do not jsem v tom hodne uspesne zabloudil.
5/4 bylo sveho casu i oblibene metrum v cechach. napr. celkem dost koled v nem puvodne byla, teprve pozdeji byly upraveny na 4/4. koneckoncu matenik nebylo nic jineho nez dnesni balkansky rytmus a furiant se hraje na liduskach dodnes. |