Victory Air Displays - Prague 1946 & 47Tak jsem se díky sdílení příspěvku na fb o leteckém dnu v Československu (viz příspěvek Eisenwolfa 12504) dozvěděl, že existují k tomuto nejen dobové novinové/časopisové články i nová kniha
Mimochoodem, Neville Duke svou zkušenost s československými diváky na leteckém dnu v Praze v knize "Zkušební pilot", která u nás vyšla r. 1994, popisuje takto:
Konala se letecká výstava v Praze a já jsem dostal za úkol se tam s Meteorem dostavit. Letěl jsem po etapách, se zastávkami v Melsbroeku, Wiesbadenu a Furthu u Norimberka. Pozemní personál, který se měl o Meteor starat, letěl v bombardéru Lincoln a velitelem týmu byl podplukovník Bell. Před přistáním ve Furthu se mi naskytl pohled na stadión v Norimberku, na kterém nacisté pořádali svá ohromná stranická shromáždění. Když jsem přistál, nahrnul se kolem Meteoru roj amerických vojáků. Nikdy předtím jej neviděli.
Z Furthu do Prahy jsem odstartoval za soumraku a po patnáctiminutovém letu ve tmě se na čas objevila světla města. Před přistáním jsem osvětlení nějakou chvíli obdivoval. Češi byli velmi žádostiví, aby Meteor dorazil den před zahájením show, což mě přinutilo riskovat noční let nad neznámým územím. Náš letoun nebyl jediným přítomným tryskovým letadlem. Američané tu měli F osmdesátky, ale když mělo začít létání, dvě z nich nenastartovaly. Pilot skákal z jednoho letadla do druhého a nakonec se mu podařilo odstartovat se třetím, ale i to muselo zakrátko nouzově přistát.
Moji dva usměvaví mechanici odvedli na Meteoru vynikající práci, a tak jsme neměli žádné potíže. Dokázal jsem předvést letadlo na plný výkon a Češi, kteří nikdy předtím neviděli Meteor létat, byli nadšeni.
Po pravdě řečeno, byli nadšeni až příliš. Když jsem přistál, uviděl jsem, že k letadlu běží ze všech stran spousty lidí. Dav prolomil bariéry ohraničující letištní plochu a ve své dychtivosti prohlédnout si stroj zblízka byli brzy stěsnáni kolem dokola. Později jsem se dozvěděl, že bylo přítomno na 150 000 lidí. (pozn.: ve skutečnosti jich bylo mnohem více)
Byla to hrozivá zkušenost - hrozivá vzhledem k nebezpečí, které představovaly tryskové motory. Pokud by se někdo dostal příliš blízko k sacímu otvoru, mohl být snadno vtažen do motoru a ti, kteří byli u výfuku, se mohli zase spálit. Nakonec jsem musel přerušit pojíždění a zastavit motory. Potom jsem tam zůstal sedět, usmíval jsem se kolem dokola a připadal jsem si trochu hloupě. Dav se mezitím přeléval sem a tam, lidé se dotýkali letadla a pohybovali křidélky. Jak jsem tak uvažoval, co přijde dál, objevil se jeden z mechaniků a pomohl mi z kabiny. Když jsem se dostal ven, mechanik se posadil na mé místo, aby přezkoušel ovladače.
Když mě konečně zachránila policie a pomohla mi dostat se ven, ohlédl jsem se a viděl jsem, že mechanik je uvězněn v kabině diváky, kteří si ho spletli s pilotem. Zatáhl kryt kabiny a krčil se uvnitř s dosti malomyslným výrazem. Ani nevím, jak dlouho tam tak musel sedět.
Stejné nadšení jako nad Meteorem projevovali Češi i ve svém pohostinství. Toho večera jsem se účastnil několika báječných sezení a nemálo mě potěšilo vyznamenání českým válečným křížem, ačkoliv mě také notně uvedlo do rozpaků. (pozn.: šlo o Československý válečný kříž 1939)
Na pražskou přehlídku přiletěl ve svém průzkumném fotografovacím Spitfiru také Air Marshal Sir John Boothman, CB, slavný a populární účastník závodů o Schneiderův pohár, který začátkem třicátých let získal trofej pro Británii. Měl velice blízko k naší rychlostní letce a jeho rady a zkušenosti byly pro nás nedocenitelné. Češi ho také vyznamenali, stejně jako pilota Lincolnu, který všechny ohromil, když uskutečnil přelet jen s jedním motorem.
Měli jsme jsme odletět příštího dne ráno hned po svítání a vrátit se do Melsbroeku, ale náš start byl odložen kvůli husté mlze. Snídaně tak málem vyústila v nový večírek. Byli tu všichni možní lidé a Meteor obklopilo pár Rusů, kteří projevovali velkou zvědavost. Nějakou dobu si jej prohlíželi a pak zmizeli. Než jsem mohl konečně odstartovat, musel jsem několikrát vysvětlovat, že v Anglii není zvykem pít k snídani koňak. |