NP: Star Wars: The Last Jedi - tak nakonec to skvělé téma z traileru, které znělo jako přetransformovaný císařský pochod, bylo od Williamse, viz skladba "The Spark"!
Akorát tvůrci hudby pro trailer ho více rozvinuli a taky trochu zmodernizovali, aby znělo víc ala Zimmer a jeho následovníci, tedy vhodnější pro trailerovou hudbu :)
Každopádně tahle skladba patří k těm povedenějším, které ve filmu hrály prim.
Každopádně mě zaujalo, jak oproti The Force Awakens zní hudba v The Last Jedi víc prequelovsky, viz akční hudba a výplňová vata, která jakoby vypadla z Epizod I až III. Po poslechu soundtracku nerušen zvukovými efekty musím ocenit práci s motivy z klasické trilogie a hlavně z předchozí epizody VII. Neuvěřitelně mě tu baví pochod odboje, který v předchozím filmu nedostal zdaleka tolik prostoru. Potěšil mě návrat mého oblíbeného hrdinského motivu Poe Damerona. Škoda jen, že např. skvělé provedení ze začátku filmu je na soundtracku zkrácené. Stejně tak mám radost z návratu The Jedi Steps, i když ta lepší aranže z filmu na soundtracku taky není :( No a pak samozřejmě motiv Rey, který se filmem prolíná.
Snad v žádném Star Wars filmu nebylo použito tolik hudebních motivů z předchozí epizody, jako právě tady! Skoro mám z té hudby pocit, jako by to ani nebyl samostatný film, ale spíš přímé pokračování epizody VII, jen trochu víc stylem hudby posunuté do prequelů (bohužel z nich si vzala spíše to špatné, než to dobré, viz např. skladba "Chrome Dome") a okořeněné notnou dávkou hudebních motivů z klasické trilogie (hlavně nepřeberné citace motivu Síly, který sice miluju, ale tady je ho fakt už trochu přespříliš). I když zase když se nad tím tak zamyslím, tak ono to vlastně má svou logiku. Kdo viděl film, nejspíš ví, co tím myslím.
Trošku mě zde ale mrzí nedostatek nových hudebních motivů. A v tom nejspíš nejsem sám. V předchozí epizodě jich bylo 15. Tady jsou na první poslech dva zřetelné motivy + možná pár vedlejších motívků, které zatím musím podrobit bližšímu průzkumu. Každopádně nic extra světoborného a nic extra zapamatovatelného, což je myslím trochu škoda. Na druhou stranu, je ve filmu někdo či něco extra nového a natolik zajímavého, kdo/co by si zasloužilo nějaký super motiv?! Nejsem si jist.
Co trochu považuji za promarněnou šanci je skutečnost, že ačkoli Odboj své hudební téma má, První řád ne, tedy alespoň ne nějaký výrazný, zajímavý a snadno identifikovatelný.
No a to mě přivádí i k hudbě z finále filmu a závěrečných titulků, které mě osobně v kině natolik zklamalo, že jsem ani nevydržel do konce. Takovou slepeninu hudebních motivů a melodií jsem ve Star Wars už hodně dlouho neslyšel. Po naprosto skvělém finále z The Force Awakens je to velký sešup dolů. Tam totiž jednotlivé motivy plynule přecházely jeden v druhý. Evidentně bylo znát, že hudba k závěrečným titulkům byla nahraná jako celek. Tady mě to přišlo, jako kdyby pro závěrečné titulky nic nenahrávali a prostě ze soundtracku vystříhali kousek tohohle motivu tam a kousek jiného motivu tady, přidali kousek odtud a kousek odtamtud a to všechno tak nějak poslepovali, aby to jakžtak znělo. Ve finále to totiž zní hrozně nekonzistentně, roztříštěně a nepřirozeně.
Také mě překvapila na Star Wars soundtrack velmi netypická absence klasické koncertní verze jednoho z hlavních nových motivů. Je tu sice jedna skladba, která by sice mohla být takovou koncertní verzí, ale zvláštním způsobem spojuje hned dva nové hudební motivy, navíc které spolu nemají skoro nic společného. Velmi zvláštní, a pro svět Star Wars hudby neobvyklé. No čas ukáže, co z The Last Jedi se bude hrát na koncertech a zda se na programu tato skladba objeví, či John Williams vytvoří nějakou novou speciální (viz naposledy koncertní verze "The Jedi Steps and Finale").
Uvidíme a uslyšíme ;) |