Registrace nového uživatele     Návod     Kluby     Archív  Lopuchu     Lopuch.cz  

Tolik rozruchu
jen v Lopuchu

Lopuch.cz

Jméno:
Heslo:
Podpora LCD:
 
Klub GENESIS [ŽP: 8 týdnů] (kategorie Hudba) moderují Vaklaf, Bubla, PepaNovacek.
Archiv
Domovská stránka aktualizována 28.7.2019 18:46
8.-14.1.2024: Cynic - Ascension Codes - 2021 (Jitka)
15.-21.1.2024: Ota Petřina - Super-robot - 1978 (Pepa)
22.-28.1.2024: Supertramp - Even In The Quietest Moments - 1977 (Ivan)
29.-4.2.2024: Linda Perhacs - Parallelograms - 1970 (Štěpán)
5.2.-11.2.2024: Brother Ape - A Rare Moment Of Insight - 2010 (Miro)
12.2.- 18.2.2024: Jouis - Dojo - 2014 (Honza)
19.2.- 25.2.2024: Kevin Gilbert – The Shaming Of The True - 2000 (Dan
26.2.- 3.3.2024: Sparks – Lil' Beethoven - 2002 (Petr)
4.3.- 10.3.2024: Jakszyk, Fripp and Collins – A Scarcity Of Miracles - 2011 (Jitka)
11.3.- 17.3.2024: Dux – Vladimír Padrůněk In Memoriam - 1986 (Pepa)
18.3.- 24.3.2024: 10cc – The Original Soundtrack - 1975 (Ivan)
25.3.- 31.3.2024: Lucifer's Friend – Banquet - 1974 (Štěpán)
1.4.- 7.4.2024: Persona Grata – Reaching Places High Above - 2013 (Miro)
8.4.- 14.4.2024: Return To Forever – Where Have I Known You Before - 1974 (Honza)
15.4.- 21.4.2024: Mr.Bungle – California - 1999 (Dan)
  Nastavení klubu     Nastavení práv     Homepage     Anketa     Přítomní     Oblíbené     Lopuch     Kategorie  
autor: 
text: 
vyplnit a 
Help

Nemáte právo psát do tohoto klubu.

[ 62247 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  
pepanovacek PepaNovacek 9.10.2019 08:26 - Oblíbené kluby (14:00) 46559
KeyserSozeDěkuju, nádhera.
keysersoze KeyserSoze - kronikář klubu Genesis 9.10.2019 08:16  46558
PepaTohle prostě vidět a slyšet musíš:

https://www.youtube.com/watch?v=NxoRHqc1iDk

Hehe.
keysersoze KeyserSoze - kronikář klubu Genesis 9.10.2019 08:15  46557
Krásné počtení, kluci.
keysersoze KeyserSoze - kronikář klubu Genesis 9.10.2019 08:14  46556
PepaNe, nechtěl. Hehe.
pepanovacek PepaNovacek 9.10.2019 08:05 - Oblíbené kluby (14:00) 46555
KeyserSozeVy jste se na mě s Honzou domluvili s tou Goin' Mobile, anebo ses spletl, a chtěl jsi napsat na závěr - Pokud objektivně pominu své subjektivní výhrady k Goin' Mobile, tak tahle deska nemá chybu.. že jo ?
pepanovacek PepaNovacek 9.10.2019 08:00 - Oblíbené kluby (14:00) 46554
BublaMilý Honzo, vole.

Žádné zásadní rozpory nevidím, právě naopak, shodujeme se, jako kráva, možná jako v Praze.

Naprostá shoda je, pokud jde o Entwistla, Ty píšeš, že se dostává na vrchol, já, že neměl konkurenci.

Pokud jde o My Wife, taky to nevidím až tak zásadně, no a v případě Going Mobile se rovněž nejedná o rozpor, nýbrž o Tvoje Mimoňství.

A Tvůj výraz boží vers. můj famózní, aha ? Opsal jsi tohle slovo a použil ho hmed v následujícím odstavci, hehe.

Neznám verzi Behind Blue Eyes od Limp Bizkit, a asi jí ani znát nechci.

Jak píšeš, že některé kapely se po průlomovém albu rozpliznou, tak s tím naprosto souhlasím, The Who se to naštěstí nestalo. Ale jak píšeš o pár příspěvků dřív o Quadrophenii, že to ještě bude zajímavé, tak asi bude, já už taky poslouchal, dvakrát.

Některé ty skladby, které uvádíš, neznám, musím doplnit mezery.

V každém případě děkuju za opět skvěle napsanou recenzi
keysersoze KeyserSoze - kronikář klubu Genesis 9.10.2019 07:54  46553
The Who - Who's NextAlbem Who's Next se skupina od předchozí koncepční desky vrátila k písničkovějším a přímočařejším rockovým skladbám. Je to prog? Asi ne. Vadí mi to? Vůbec ne!

Všechno to začíná geniálním a ikonickým klávesovým intrem v jedné z nejznámějších písních The Who Baba O'Riley. Jakmile se do toho kluci z rytmické sekce opřou, začíná báječná jízda. Oproti Tommymu je zde ihned patrná změna ve vokální síle pana Daltreyho, jehož hlas doslova řeže jako pila. Celý song plyne ve skvělém groovu a vrcholem je vyhrávková sekce před koncem skladby, kdy zazní i housle a skladba tak v závěru dostane zvláštní folkový nádech. Famózní song.

Bargain je hardrocková vypalovačka s bombastickým refrénem, ve kterém fráze I'd call that a bargain, the best I ever had hodí rytmickou stopku, aby se to všechno po chvilce zase rozjelo. Gradace v instrumentální části na konci skladby je doslova třešničkou na dortu této skvělé písně.

Love Ain't For Keeping je krátká bluesová písnička se špetkou country, která není ničím moc výjimečná, nicméně výborně funguje jako oddechovka po předchozím dvojitém nářezu.

No, a pak nastoupí bomba, My Wife. Tahle skladba s údernými bicími průměrně špatného bubeníka Keitha Moona (hehe) ve slokách drtivě uhání, ale co mě tady vždy dostává, to jsou dechy a staccato piáno objevující se bezprostředně po refrénu. To teda nevím, jak tohle Townshenda napadlo, ale je to fantastické a přidává to skladbě ještě více na síle. A v závěru to všechno moc a moc pěkně graduje.

Následující The Song Is Over je krásnou baladou s dechberoucí hustotou instrumentace. V pomalých slokách zazní pěkný vokál Townshenda, v refrénu zase exceluje Daltrey a na pozadí přenádherné piáno, které obstaral jakýsi Nicky Hopkins, o kterém jsem v životě neslyšel, ale prý dělal klávesové party mimo jiné i pro The Rolling Stones. Jenže tu nezáří jen on, ale i všichni regulérní členové skupiny. Nebudu zmiňovat Entwistlea, jehož fotku mám na oltáři v pokojíčku, ale moc se mi tu líbí i breaky Moona a tradičně příjemná a občas tak šikovně nenápadná kytara Townshenda. Skvělá píseň.

Gettin' In Tune na začátku klame tělem a pokračuje v poklidnějším tempu předchozí skladby. Dokonce je tu znovu nádherné piáno pana Hopkinse. Z čeho jsem ale vždy u vytržení, to je překrásný, výbušný refrén Right in on you s fantastickým dvojhlasem Daltreyho a Townshenda. Poslední třetina skladby je jeden velký instrumentální orgasmus, až se mi z té nádhery točí hlava.

A pokračujeme Goin' Mobile, která je trochu odlehčená, nicméně to ale neznamená, že špatná skladba. Celé je to v takovém skočném, country stylu a vokálu se tady ujal výhradně Townshend. Je až s podivem, jak to na tomhle albu oběma zpívalo. Kolikrát si skoro říkám, že tam byl Daltrey tak trochu navíc a možná by si vystačili jenom jako trio ve stylu Rush, hehe. Ne, dělám si legraci - Daltrey by zase citelně chyběl jinde. Kapela tady prostě jede jako dobře promazaný stroj a kytarové party ve druhé polovině skladby jsou taky z říše snů.

Baladu Behind Blue Eyes znají asi všichni a to hlavně kvůli pozdější cover verzi trapných Limp Bizkit někdy tuším z přelomu století. Je to možná moje chyba a možná právě proto tento song považuji za jedinou slabší věc z celého alba. Přirovnal bych to k Wish You Were Here od Pink Floyd, což není ve své podstatě špatná věc, ale je to hrozně provařené a otravné. V této písni mi vadí hlavně pomalý refrén. Když to potom zrychlí, tak je to dobré, až dokonce skvělé.

Závěrečná Won't Get Fooled Again uzavírá celé tohle fantastické album nejlepším možným způsobem - geniální rockovou vypalovačkou se zajímavými klávesovými aranžemi a neuvěřitelným drajvem. Instrumentální výkony všech členů jsou tu doslova příkladné. Hrozně moc se mi tu (tradičně) líbí rychlohmaty na basu a rytmická kytara. A taky Daltreyho hlas a tak prostě všechno. Zklidňovačka v závěru a následná erupce je jedním z nejlepších momentů desky.

The Who se tímto albem zapsali do rockové historie. Pokud objektivně pominu své subjektivní výhrady k Behind Blue Eyes (hehe), tak tahle deska nemá chybu. Je to soubor promakaných skladeb, které se neztratí ani po tolika letech. Musím holt dát 5/5, jinak to nejde.
bubla Bubla 9.10.2019 02:11  46552
PepaZásadní rozpory!!! Ohledně My Wife a Going Mobile.
bubla Bubla 9.10.2019 02:11  46551
The Who - Who's Next

Jak navázat na geniální album Tommy? Who's Next původně měl být Townshendův projekt Lifehouse, jehož příběh je možná ještě složitější než Tommy. Nakonec z toho materiálu, kterého bylo na víc než dvojalbum, vydali jen volně související vybrané kusy na jedné desce. Další skladby pro Lifehouse většinou vyšly jako singly nebo až později jako bonusy a na různých výběrech rarit. Opět se stylově posunuli, rozšířili spektrum produkčních možností, aranže jsou zajímavější, zvukově opět perfektní. Album má stejně jako Tommy skvělou atmosféru a podobně jako u předchozího a následujícího alba mi připadá, že má svou specifickou náladu. Jako by Townshend každé album složil v tak specifickém duševním rozpoložení, že se to promítne do všech skladeb a mám pocit, že se na to vždycky naladím. Parodie na 2001: Vesmírnou odyseu patří k mým nejoblíbenějším obalům alb, i když i Sell Out a Tommy mají výborné obaly.

Baba O'Riley je výborná písnička. The Who (hlavně teda Daltrey a Townshend) umí složit a zazpívat takovej ten chlapskej rock tak, aby to znělo přirozeně a ne směšně jako u některých hard-rockových kapel té doby. Tohle je jeden z mých nejoblíbenějších Daltreyho pěveckých výkonů. Pak je tady to, co popisoval Ravil, rytmický synťák. Díky tomu může vyniknout Moon. Nádherný je začátek toho sóla na housle nebo violu. Bargain je jednoduchý a geniální kytarový riff. Pod ním vynikající baskytara. Na tomhle albu se Entwistle definitivně dostává na vrchol a prosazuje se ve zvuku celé kapely. U bicích je mi fakt jedno, kolik je tam chyb, prostě to graduje a jede. Skladba krásně střídá tvrdší a klidnější pasáže, má to dynamiku. K Love Ain't For Keeping taky těžko napsat něco jiného než chválu - akustická kytara, sbory, basa, bicí. Snad jen, že existuje také ve skvělé elektrické verzi, kterou zpívá Townshend a hraje na konci výborné sólo. My Wife ukazuje, jak moc se Townshend posunul jako skladatel a aranžér, protože mi vždycky přišla, že na album tolik nesedí a že je slabší než zbytek. Ve srovnání s ostatními skladbami zní ploše. Na druhou stranu ty dechy jsou fakt pěkné a Entwistle se snaží, co to jde. The Song Is Over je nádherná balada na konec první strany. Krásný chytlavý motiv na klavír a vokální melodie, kterou fantasticky zpívá Townshend, kterého pak střídá Daltrey. Další moje oblíbená část jsou takové ty "neuspořádané" takty zhruba v čase 2:25-2:33, kde všichni improvizují, a podobná místa dál ve skladbě. Nádherně vzdušné. Opět se na tom hodně podílejí bicí. Na konci pak kráký úryvek z Pure and Easy, která se na album nedostala. Jako konec jakéhokoli alba by to bylo super, ale tady je to jenom konec první strany.

Getting In Tune dává vyniknout Entwistlovu melodickému hraní. Možná není tak oslnivá jako jiné skladby na albu, ale pořád je výborná. Going Mobile je založená na dalším chytlavém riffu. Townshend patří opravdu mezi top skladatele. Opět nemám co vytknout. Krásná písnička, krásně zazpívaná, jeden ze skrytějších klenotů alba. Škoda, že to tenkrát nehráli živě. Koukal jsem, že to hraje Townshendův mladší brácha Simon na turné s Daltreym. Behind Blue Eyes jsem dlouho nemohl přijít na chuť, přišlo mi to takové až moc vlezle líbivé (čehož si ještě s Who bohužel užijeme). Ale to se postupem času změnilo. Dneska mě hlavně sere, když někde slyším namísto originálu verzi od Limp Bizkit, která je podle mě nejdementnější předělávkou v dějinách rocku. Je to nenápaditá kopie s naprosto kokotským výrazem zpěváka, která je vykastrovaná o tu výbornou divokou prostřední část s nasraným Daltreym a výborným Moonem, kterou mám z celé písničky nejradši. Jinak si užívám vynikající Entwistlovu basu. Ostatně soudím, že Limp Bizkit musí být zničeni. Synťákovo/varhanní tremolo ve Won't Get Fooled Again připomene začátek alba a rozjíždí se další klasická skladba. Hezky je v mixu vyvážená akustická a elektrická kytara. Entwistle čaruje v refrénu. Moon si to užívá a závěrečný Daltreyho výkřik je boží. Jiné, ale stejně působivé jako konec Tommyho.

Druhé famózní album v řadě. Některé kapely se po průlomovém albu tak jako rozpliznou, začnou různě experimentovat a už nikdy se jim nepodaří zachytit tu energii, díky které prorazily. The Who se to povedlo fantasticky i při dalším posunu celkového zvuku kapely.

Jak už jsem psal na začátku. Who's Next mohlo být klidně dvojalbum, protože kvalitního materiálu měli tehdy neskutečně mnoho. Uvedu devět dalších skladeb zhruba z té doby, které jsou podle mě stejně skvělé jako ty na Who's Next:
Water - gradující balada s velice charismatickým Daltreyem.
Time is Passing - dobrá country/folkově stylizovaná písnička s pěknou slide kytarou a klávesami.
I Don't Even Know Myself - další nádherná věc, už ten začátek s harmonikou je skvělý, rytmicky je to krásně vymyšlené, výborná kytara i basa a bridge s Daltreyho vyjeknutím.
Naked Eye - nádherná balada, kterou zpívají Daltrey i Townshend. Krásné elektrické piano v úvodu a kytarové sólo uprostřed. Lahůdkový instrumentální závěr, ve kterém vypluje na povrch baskytara.
Too Much of Anything - krásná melodie krásně zpívaná Daltreym, super basa a umírněné, ale stále jasně moonovské bicí.
Let's See Action - další výborná převážně akustická věc, co vyšla na singlu, vynikající Daltrey, ale uprostřed a na konci si zazpívá i Townshend, je to taková hymna na konec alba.
Pure and Easy - moje velmi oblíbená skladba, hlavně z koncertního provedení, o kterém se zmíním níže. Po takovém bezstarostném začátku změní náladu do temna ve fantastické prostřední části, kde si užívám souhru tří instrumentalistů.
The Seeker - klasický singl asi o rok starší než album, se skvělou souhrou Townshenda a Entwistla.
Join Together - taky známý singl pro změnu o něco pozdějšího data než je album, v psychedelicko-hard-folk-rockovém stylu.

Z toho všeho by bylo taky nabušené album a to ještě existuje spousta dalšího materiálu.

Na rozšířené 2CD verzi Who's Next vyšel koncert z Londýna (Young Vic) z roku 1971, zhruba z doby nahrávání Who's Next. To datum je zajímavé, protože tam hrajou tak ze třetiny věci, co se pak na album vůbec nedostaly. Je to spolu s Leedsem asi můj vůbec nejoblíbenější koncert The Who. Jsou tam výborné verze Love Ain't For Keeping, Bargain, Pure and Easy, Water, Behind Blue Eyes, Young Man Blues, Naked Eye... no prostě od začátku do konce stoprocentní Who energie. Bohužel koncert zatím asi nevyšel celý, chybí Pinball Wizard a See Me, Feel Me.

5/5
bubla Bubla 9.10.2019 02:03  46550
AntonyTak já mám CD z roku asi 1996 a zvukově mi připadá naprosto super.
pepanovacek PepaNovacek 9.10.2019 01:17 - Oblíbené kluby (14:00) 46549
Who's Next

Při opakovaném poslechu tohoto výjimečného alba jsem hodně přemýšlel o způsobu, jakým The Who tvořili. Drtivou většinu písní už na Tommy totiž složil Pete Townshend, a nejinak je tomu i na Who's Next, což původně mělo být jeho sólové album (pokračování Tommy) s názvem Lifehouse. Nechci se pouštět na tenký led, protože nejsem žádný odborník, a nechci trávit hodiny hledáním informací, ale přijde mi to zvláštní, protože mě napadá jediná kapela té doby, kde autorem hudby i textů byl výhradně jeden člověk – Jethro Tull - ale Ian Anderson si svoje texty sám zpíval. Pak vím, že ještě u Pink Floyd (ale až na pozdějších albech) skládal skoro všechno Waters, ale buď to ty kapely měly tak, že jako autoři byli uváděni všichni, třeba Black Sabbath nebo Genesis, a to se mi vždycky líbilo nejvíc, představoval jsem si (možná naivně), jak tyhle slavné kapely tráví spoustu času ve zkušebně a společně tvoří. No a další model byly všechny ty slavné dvojice, jako Lennon – McCartney, Jagger – Richards, Page – Plant nebo trojice Lee – Lifeson - Peart. The Who se mi tedy v tomhle směru zdají takoví zvláštní, a já už bych se měl nějak vymotat z tohoto prvního odstavce, hehe.


Pete Townshend se stal tedy doslova duší kapely a jediným (téměř výhradním) skladatelem. Nevím, jestli (a jakou měrou) se na aranžích podíleli ostatní členové kapely, a budu moc vděčný, pokud to někdo víte, a sdělíte. Už na Tommy navíc Townshend krásně (a velice často) zpíval a kromě kytar hrál na spoustu dalších nástrojů.


Po prvních třech albech se opravdu musel stát nějaký zázrak, protože na Tommy hraje úplně jiná kapela, a úplně jinou muziku. Při poslechu Who's Next se může zdát, že tentokrát se až tak obrovský rozdíl a posun nekoná, a opravdu asi ne, alespoň ne tak markantní. Hodně jsem při poslechu přemýšlel nad tím, co psal Honza o tom, že Tommy zní jako vypulírovaná deska ze sedmdesátých let, a snažil jsem se přijít na to, jakým způsobem se podařilo dosáhnout té nádhery, která je na Who's Next. Album zní velice moderně, nadčasově, zvuk je úplně lahůdkový, až jedinečný, jak nemám rád škatulky, tak tohle je podle mého čistokrevný hardrock (mnohokrát mě napadla podobnost se čtyřkou Led Zeppelin), což je proti Tommy pro mě jeden z největších posunů. Je to mistrovské dílo, doslova vymazlené, úplně ve všem, a (téměř) dokonalé.


První vrchol je hned úvodní Baba O'Riley. Ten motiv (nejsem odborník, ale napadá mě výraz trylkující), který skoro celou skladbu hraje nějaký syntetizátor, je fantastický, stejně jako nástup kapely, zpěv, i ta závěrečná, rozverná a rozjuchaná minuta s houslemi.


Jak už jsem zmínil skvělý zvuk, tak třeba v Bargain je úplně fantasticky sejmutá a nahraná tamburina, to je úplné pohlazení pro uši. Pěkný je ten motiv na syntetizátor, basa nebo rytmická kytara v pozadí, která tady hraje spíš jako bicí nástroj.


Love Ain't For Keeping je nádherná, i když jen dvouminutová písnička, hodně mi připomíná Led Zeppelin, bicí jsou opravdu Bonhamovské. Poté, co jsem tohle napsal, jsem zjistil, že Keith Moon nahrál skladbu na bicí soupravu značky Ludwig, přesto, že jinak hrál většinou na Premier, a tak mi tahle informace udělala nesmírnou radost – jako že nejsem ještě tak úplně blbej a hluchej. Tohle se sakra povedlo, je to opravdu super skladba, druhý vrchol alba.


My Wife napsal John Entwistle, a je to fantazie !! Bakytara, zpěv, piano, lesní roh plus nějaké další žestě, to všechno Entwistle zvládl, a všechno naprosto skvěle. Fakt super, a je to tak trochu Beatlesovká písnička.


Zajímavé je střídání dvou (podle mě rovnocenných) zpěváků, nejvýraznější asi v The Song Is Over, kde klidně mohlo zůstat jen u toho krásného zpěvu a krásného piana Nicky Hopkinse. Skvělé syntezátory, skvělé akustické kytary (ten jejich zvuk je fakt k posrání nádhernej), lyrický a zasněný Pete Townshend vers. výbušný a tvrdý Roger Daltrey. Tohle je třetí vrchol alba, a já jsem dojatý až k slzám.


První strana nemá chybu.


Druhé straně už k dokonalosti přece jenom něco chybí.


Getting In Tune – krásný úvod skladby, piano, basa, zpěv a doslova vymazlené a strhující vokály, všichni tři zpívají úžasně.


Podle mého je škoda zařazení Going Mobile, která je bohužel opravdu slabá, ale vzhledem k celému nádhernému albu se zdráhám použít slovo špatná, nebo dokonce sračka.


V Behind Blue Eyes je opět krásný začátek, zpěv, akustické kytary, basa, vokály, prostě všechno, vím, že se opakuju, ale tak to prostě je.


A jsme na konci, u čtvrtého vrcholu alba, skladby Won't Get Fooled Again. Zazní tady podobné hudební motivy, jako v úvodní Baba O'Riley, a podobnost je i v instrumentaci. Pete Townshend se tady opravdu vyřádil, a hlavně vyznamenal. Použil elektronický Lowrey organ a syntetizátory VCS 3 a ARP 2500, moc tomu nerozumím, některé ty syntetizátory byly analogové, některé elektronické, takže s tím musel nějak experimentovat a různě to propojovat. V refrénech je úžasná baskytara, chvilku mi trvalo, než jsem přišel na to, co mi připomíná – jestli to chcete vědět, případně vyslovit souhlas či nesouhlas, poslechněte si skladbu Make Glad z (bohužel) posledního studiového alba (nahraného na koncertě) Before the Frost...Until the Freeze od The Black Crowes. Sven Pipien tam hraje skoro stejně, začíná to v čase 3:28. Zajímavé mi v téhle skladbě přijdou takové dvě maličkosti - na začátku, když se přidá k tomu hlavnímu motivu kapela, tak po pěti taktech najednou hrají samotné bicí, šestý, sedmý a osmý takt, zajímalo by mě, jestli je to záměr nebo nějaká chyba. A pak je docela velké překvapení, když se kapela přidá na úplném konci – člověk je naladěn a v očekávání, že zazní minimálně ještě jedna celá sloka a refrén – a ono prdlajs, hehe, čtyři takty a konec. Jo, a super jsou ty dva výkřiky, první, ještě takový nesmělý v čase 4:30, a druhý, naprosto famózní v čase 7:45.


Takže, co napsat závěrem ? Musím určitě všechny pochválit, a přede všemi smeknout. Zajímalo by mě, jestli v té době (v té nejlepší době pro rockovou muziku), tedy v sedmdesátých letech tušili všichni ti mladí kluci ze všech těch úžasných kapel (nebudu je jmenovat, vy víte, které myslím), jaká geniální díla tvoří. Asi spíš ne. Při posleších Who's Next jsem byl doslova v úžasu. Opravdu téměř všechno na tomhle albu je dokonalé. Roger Daltrey zpívá ve vrcholné formě, John Entwistle tady doslova exceluje, myslím, že v té době neměl konkurenci. O Pete Townshendovi jsem básnil už při hodnocení Tommy, a o pár odstavců nahoře i tady. Až jsem se vlastně po snad čtrnáctém poslechu alba přistihl při tom, že se stydím, jak málo jsem o jeho genialitě věděl.


Teď možná některé z vás překvapím, některé třeba i potěším, protože musím pochválit i Keitha Moona. Na Who's Next mě jeho hra rušila opravdu jen minimálně, musím říct, že takhle přesně a disciplinovaně ještě na žádném albu nehrál. Dokonce i dynamiku jeho hra má. Nevím, čím to je, možná byl při nahrávání střízlivý nebo jen málo zhulený, možná mu někdo promluvil do duše, možná byl zkrátka na vrcholu svých instrumentálních možností a sil. Fakt je, že se drží poměrně zkrátka, takže pro mě jeho hra byla velkým a příjemným překvapením.


Nemůžu ještě nezmínit jméno Glyn Johns. Jak se o George Martinovi říkalo, že byl pátý člen The Beatles, tak tenhle člověk byl pro The Who v případě alba Who's Next neméně důležitý. Nejen, že je pod nahrávkou podepsán jako zvukový inženýr, ale album také míchal. A brilantní nejsou jen aranže, ale právě i mix a zvuk.


Když napíšu, že je pro mě Who's Next (stejně jako Tommy) mistrovské, novátorské a zásadní album, měl bych asi dát plný počet bodů. Bez Going Mobile by mělo čtyřicet minut a plný počet by dostalo. Takhle nedostane nic, protože když tak o tom přemýšlím, to hvězdičkování je fakt asi píčovina, hehe – The Who poslouchám a tudíž i hodnotím jiným způsobem, než Rush, tady vím, že mě čeká Quadrophenia, kterou znám nejlépe a nejdéle, a je pro mě absolutním vrcholem všeho, co kdy kapela natočila. Chtělo by se mi dát pět hvězdiček Tommy i Who's Next, ale právě kvůli dalšímu albu jsem si tu půlku šetřil. Nakonec ale kdo ví, jak na mě Quadrophenia zapůsobí teď, jestli mě zasáhne tak, jako v minulosti, anebo jestli se dočkám nějakého překvapení.
antony Antony Jsem DR SNOP / Klaun ve věku hudby - Pravda o G.AY klubu hešíků 9.10.2019 00:19 - Klub Hudební klub (13:50) 46548
The WHO - Tommy (1969) DR11 Japan 1986 CD P58P 25007~8

Komponovaný příběh Tommyho Walkera tvořili The WHO ve druhé polovině roku 1968 a protáhlo se jim to až do jara 1969. Koncept alba se realizoval velmi pomalu, i když v podstatě většina byla připravena rovnou od Pete Townshenda, jak lze soudit z dochovaných demo snímků. Autorsky se okrajově v průběhu nahrávání podíleli Entwistle a Moon, avšak nosná témata většiny hudební plochy patří právě Townshendovi. Než album v květnu 1969 vyšlo, probíhalo poměrně zdlouhavé úmorné nahrávání hudebního materiálu, který se neustále přetvářel, měnil, upravoval, doplňoval. Aby mezera mezi alby skupiny netrvala déle než jeden rok, vydala mateřská společnost roku 1968 kompilaci Magic Bus: The Who on Tour. Konečná výsledná podoba Tommy ale stejně neobsahuje všechny ambiciózní představy o zapojení orchestru a propracovanějších aranžích. Před vydáním byla skupina pod velkým tlakem managementu vydavatelské firmy, musela plnit své koncertní závazky a další aktivity. Singl Pinball Wizard byl vydán už v březnu, aby plnil roli písňičkového hitu a udělal tak cestu květnovému dvojalbu.

Příběh Tommy je dostatečně známý na to, abych se jím zabýval podrobně. Připadá mi zbytečně praštěný, ale lidi to asi mají rádi. Daleko důležitější je muzika, která funguje úplně dokonale. Skladby jsou samostatně životaschopné i bez toho, že by posluchač znal příběhové souvislosti, a to je převelice důležitý aspekt. Máme zde vlastně více a důsledněji rozvinutý systém, jež byl uplatněn na už předchozí desce The Who Sell Out. Tedy různě náladotvorné a silně melodické skladby s místy dramatickou a agresivní podobou, pospojované několika krátkými slogany, co si nezadají s reklamními šoty. I ta lehkost melodických linií s prokreslenou a zvukomalenou kytarou, co je posazená na hromobití bicích, nad níž se vznáší trio plastických vokálů, je vlastně totožná. Ale všechno je jaksi údernější, působivější, opravdovější. Krok kupředu byl učiněn vskutku významný.

Hudebně jsou skladby spojnicí mezi starými rock and rollovými The WHO a novými art rockovými. Ačkoli to nikdy nebyl čistý styl dle významu zmíněných žánrů, a v té třaskavé mimostylové hravosti byla vždy síla The WHO, je to výstižné charakterizování přerodu kapely, která je na desce Tommy téměř dospělá. Tou hlavní devizou je nepřeslechnutelné kompoziční Townshentovo mistrovství, kdy umožnil každému spoluhráči přinést a zvýraznit i jeho dovednost. Tak můžeme prožívat jednotlivé skladby jako celky, tak si můžeme užívat i samostatné nástrojové linky, kdy každá stojí za pozornost. Rozmanitost výrazu, poloh a nálad je obdivuhodná. Zde se ukazuje umění mnohovrstevnatosti, jež skladbám umožňuje při každém poslechu vyjevit svůj vnitřní náboj v jiných průhledech do nitra jejich struktur. To, co by na první nesoutředěný poslech mohlo působit jen jako pěkný popěvek, při dalších vykvete do nečekaně rafinované krásy. To je vlastnost, která dělí veliká díla od těch ještě větších, nezměrných a nepopsatelných.

Nebudu se tedy pokoušet o popis jednotlivých songů, jednak to jaksi principiálně nemám rád a snažím se této schemtaické berličce vyhýbat jak se dá, jednak mi to přijde právě u této desky nošením dříví do lesa. Tommy může být inspirací k originálnějším přístupům. Například můj oblíbený rozbor jednotlivých vydání. Jak jsem psal výše, album vyšlo jako 2LP, celková délka přes 75 minut si to vynutila. Navíc, dvě desky, to je přece znak solidnosti, člověk si z obchodu obnášel pořádný kusanec materiálu. Tohle převzal i 1st press japonského CD, které se mi stalo podkladem pro recenzi. Ačkoli by se kompletní dílo vešlo na plochu jednoho disku, je provedeno na dvou a zabaleno v tlustém 2CD boxu. Prostě i tohle objemem vybočovalo z řady. Všechna světová CD vydání od roku 1983 do 1989 byla v provedení 2CD. Jo, a taky mohla být za takové provedení nastavena dvojnásobná cena...

Další zajímavostí je vydání na audiofilském labelu MFSL. Vždycky mám u jejich edic pocit, že jsou nějaké jiné. Jakoby si pohráli nejen s masteringem, ale i lehce sáhnuli do ekvalizační křivky. Ale jen tak, aby to příliš nebilo do uší, současně aby jejich provedení bylo onačejší. Hlavně to vnímám na basech. Ovšem zde je hodně věcí jinak, jsou odlišné některé hlavní zvukové atributy, jako stereo prostor, posazení nástrojů, pěvecké linky. Hloubkovým pátráním v různých informačních studnách se mi podařilo zjistit, že konkrétně vydání MFLS UDCD 533 z roku 1990 použilo pro mastering odlišnou verzi záznamu, kterou jim poskytnul osobně Pete Townshend ze svého archivu. Musím říct, že poslech této nahrávky je velmi návykový, přináší ve zvuku cosi podmanivého.

Z hlediska dalších vydání již není téměř o čem psát. Tedy, pokud chci psát pozitivně. Projevuje se fenomén zplošťování dynamiky, honba za efektnějším zvukem, a to zcela zbytečně i u nahrávek v Hi-Res formátech. Moje tolik oblíbené miniLP repliky z roku 2004 jsou jen o navalených basech a stísněném prostoru, kde je zvýrazněný každý bouch a břink, když se to pustí na mobilu. Zcela nedoporučuji edici na BD, kde je paradoxně zvuk zprzněný nejvíce, co jsem kdy zaznamenal. Vydání na HD Tracks touto nemocí trpí sice částečně také, zato ale přinášení kompletní koncertní provedení Tommy z roku 1969 v Kanadě, současně se zde nachází celé album v provedení Townshendových demo stop. Z hlediska zrodu a vývoje nahrávky je to užitečné poslouchání.

Nejvíce moji pozornost přitahuje označení alba Tommy jako první rockové opery. Vzdělanější posluchač již dávno ví, že to není zdaleka pravdivý výrok. Kdo ale ví, které album bylo první rockovou operou? Nejdříve musíme tento poněkud kontroverzní hudební útvar definovat. Nestačí jedno nosné téma, to bychom tam mohli zařadit klidně i debut The BEATLES, neboť každá skladba je "love" na nějaký způsob. Ne, chci tam ještě spojující příběh, postavy, nosný literární prvek. On vůbec název "rocková opera" by byl přesnější, pokud by zněl jako "rockový muzikál", nebo ještě lépe "koncepční rockové album". Ale budiž, přistupuji na hru.

Zde je můj chronologický žebříček:

*částečně* The WHO - A Quick One /9 December 1966/ Šestidílná kompozice A Quick One, While He's Away na B straně LP.
*částečně* The MOTHERS OF INVENTION - Absolutely Free /26 May 1967/ Koncept a postavy jsou samostatné pro každou stranu alba. Písně volně spojuje obecné téma politické a společenské kritiky.
*částečně* The BEATLES - Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band /1 June 1967/ Jen některé skladby se drží konceptu Seržanta Pepře, jiné se od něj zcela odklánějí.
*01* NIRVANA - The Story Of Simon Simopath /October 1967/ První rocková opera, která je na ploše celého LP, s kontinuálním výpravným příběhem a personifikovanými postavami.
*02* The ELECTRIC PRUNES - Mass in F Minor /January 1968/ Rocková mše zpívaná latinsky a řecky. Je to rocková opera, nebo není? Nejsem si jistý, ale v širším slova smyslu určitě ano.
*částečně* INFLUENCE - Influence /January 1968/ Kanadská skupina, jejich mini rock opera Mad Birds of Prey je na B straně LP.
*03* The FAMILY TREE - Miss Butters /1968/ Kanada, silně ovlivněno The BEATLES.
*částečně* GILES, GILES & FRIPP - The Cheerful Insanity of Giles, Giles & Fripp /September 1968/ Dva samostatné příběhy, A strana The Saga Of Rodney Toady, B strana Just George. Některé pasáže byly později přepracovány pro KING CRIMSON.
*04* The KINKS - The Kinks Are The Village Green Preservation Society /22 November 1968/ Spojující téma - staroanglické tradice, inspirováno městem Devon.
*05* The PRETTY THINGS - S.F. Sorrow /December 1968/ Ucelené výpravné dílo, hlavní postava - Sebastian F. Sorrow
*06* The WHO - Tommy /23 May 1969/
*07* The KINKS - Arthur (Or The Decline And Fall Of The British Empire) /10 October 1969/ Protiválečné životopisné koncepční dílo.

Zpátky k albu Tommy. Mám zde mnoho favoritů. Každá skladba má svoje kouzlo. Je zde několik doslova lomcováků, které při poslechu jdou opravdu do hloubky duše. Hlavní síla desky je však v celku, kdy se s blížícím závěrem objevuje až divadelní pocit, že jsem prožil něco velkého. Právě pro tohle poslouchám muziku.

*****
keysersoze KeyserSoze - kronikář klubu Genesis 8.10.2019 23:39  46547
...a nejlepší, hehe.
bubla Bubla 8.10.2019 22:25  46546
Je to takové rozmáchlejší, vymazlenější a teatrálnější.
olias Olias 8.10.2019 22:22  46545
BublaMně tehdy přišlo, že už to ňák neni wono..Nemělo to kouzlo Tommyho a Who´s Next.

[ 62247 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  

(c) 2001-2011 Lopuch.cz   
Kontakt