Kdo chce vědět a zajímá se, ví. Stačí si zadat do vyhledavače Činoherní studio a zjistíte snadno, jak to je.
A) Grant. Podat grant během týdne NEJDE. To vám řekne každý, kdo někdy o grant žádal (například já). Pravidla byla změněna uprostřed sezóny, což je zcela (ehm) nestandardní. Místo částky, za kterou divadlo mohlo přežít, jim nabídli částku menší s tím, že celou původní částku dostanou v momentě, kdy vedle Činoherního studia budou provozovat ještě velkou činoherní scénu. Navíc místní zastupitelé klidně do novin prohlásili, že se členové ČS nemusejí bát, že je grant "napsán přímo na ně" - což je, jak známo, podvodné, ne-li trestné jednání. V tomto momentě neměl ředitel jinou možnost než se do grantového řízení nepřihlásit a žádat o dodržení dříve stanovených pravidel.
B) Politika. Bývalý šéf ČS Jaroslav Achab Haidler je výrazným a svérázným kritikem komunální politiky. Vládnoucí ústecká koalice si tedy mohla zchladit žáhu na celém divadle.
C) Prostor. ČS hraje v ekonomicky rentabilních prostorách. Místo divadla pro intelektuály (kteří za ním jezdí i z Prahy, podotýkám) bychom tu mohli mít hernu nebo něco podobného. Toto je - narozdíl od prvních dvou bodů - neprokazatelná spekulace.
Fakt jsem si nepřečetl jeden zavádějící článek. O situaci v divadlech vím také docela dost - i z vlastní praxe. Nejsem neomylný, klidně se vám rád omluvím za ostrý tón svého předchozího příspěvku; ale naprostý klid v klubu zvaném "Divadlo" v momentě, kdy se /opět/ mocenskými prostředky likviduje poslední stánek kultury v šedém městě - mi fakt na klidu nepřidá. Znáte to: "Když vyháněli Židy, mlčel jsem; nebyl jsem přece Žid..." |